لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۳۰

امیدهای قطبی برای تیم در آستانه سقوط ایران


تیم ملی فوتبال ایران بر لبه سقوط از راهیابی به جام جهانی ۲۰۱۰ در روز شنبه ۱۶ خرداد به پیروزی بر کره شمالی در پیونگ یانگ نیاز دارد.

این پیروزی می‌تواند تیم ملی را به یک قدمی تیم‌های کره شمالی و عربستان سعودی برساند، که در گروه دوم آسیا بعد از کره جنوبی ۱۱ امتیازی، هر کدام با ۱۰ امتیاز به طور مشترک در رده دوم ایستاده‌اند. ایران با ۶ امتیاز چهارم است.

علاوه بر صعود خود به خود دو تیم اول گروه به جام جهانی، تیم سوم با تیم سوم گروه دیگر آسیا به بازی پلی‌آف می‌رود تا تیم پیروز در مسابقه رفت و برگشت با نیوزیلند فرصت راهیابی به جام جهانی را داشته باشد.

پس از شکست از عربستان سعودی در ورزشگاه آزادی و برکناری علی دایی و سپس کناره‌گیری زودهنگام محمد مایلی کهن، افشین قطبی، سرمربی ایرانی – آمریکایی تیم ملی ایران سکان تیم ملی را به دست گرفت تا به مانند جام جهانی ۹۸ ایران به طور معجزه‌آسا به وعده‌گاه بزرگ فوتبال برسد.

پیروزی در کره شمالی روزنه‌ای است تا ایران با پیروزی بر تیم رده آخر و حذف شده امارات در تهران و سپس در مسابقه با کره جنوبی در سئول، در فاصله نیمه دوم خرداد از لبه سقوط به طور تحسین‌برانگیزی بگریزد.

مسابقه روز ۱۶ خرداد کره جنوبی با امارات در سئول می‌تواند کار صعود پیش هنگام کره را به پایان رساند و دو مسابقه بعدی‌اش، از جمله با ایران، حالت تشریفاتی پیدا کند.

این به معنی افزایش بخت ایران در صورت پیروزی در دو مسابقه با کره شمالی و امارات است که کره در خانه خود با یاران اروپانشین و اصلی خود به میزبانی ایران نایستد.

حالا در پایان راهی طولانی تیم ملی پس از ابراهیم‌زاده- افشین پیروانی، علی دایی و مایلی کهن در دست قطبی است تا به حرکت از ابتدا با بیم و امید را به پایداری برساند.

سایت کنفدراسیون فوتبال آسیا پیش از رفتن تیم به اردوی کوتاه مدت چین گفت‌وگویی را با افشین قطبی انجام داده است که گرچه بیشتر آن همان صحبت‌های همیشگی است اما نکاتی از آن پیش از مسابقه تدارکاتی روز دوشنبه با تیم ملی چین جالب می‌نماید.

سایت ای اف سی معتقد است که افشین قطبی با بهره‌گیری از تجربه‌های گاس هیدینک هلندی، سرمربی افسانه‌ای تیم ملی روسیه و سکاندار موقت و موفق تیم چلسی آنگلیس حالا می‌خواهد کار استاد را در تیم ملی ایران نیز «دیکته» کند.

قطبی افتخار بین‌المللی‌اش همکاری با مربیان هلندی در تیم ملی کره جنوبی، به ویژه گاس هیدینک در کسب مقام چهارم جام جهانی ۲۰۰۲ است.

او در مورد این که چه درسی از هیدینک گرفته است، می‌گوید: «او در لحظه‌ای سرنوشت‌ساز کره را به مقام چهارم جام جهانی رساند. تأثیر هیدینک تنها محدود به کار مربیگری نبود. او با برنامه شگفت‌انگیزی در مدیریت پزشکی، تکنیکی و رسانه‌ای هم به میدان آمد. او مرد بسیار باهوشی است. بیش از همه او در بطن تیم فضای خارق‌العاده‌ای به وجود آورد. چیزی که من از هیدینک آموختم ساختن یک فضای مثبت و کار با تمرکز کامل روی موجودی بود».

پاسخ قطبی در مورد گرفتن مشاوره از هیدینک برای تیم ملی ایران هم مثبت است و تصریح می‌کند که «نه تنها هیدینک، که هنوز با دیک ادووکات (سرمربی فعلی تیم ملی استرالیا)، پیم فربیک واستیو سامپسون (سرمربی تیم ملی آمریکا) ارتباطم را حفظ کرده‌ام و برای تیم ایران از آنان مشاوره می‌گیرم.»

در مورد مشکل بزرگ ایران در گلزنی، که در گذشته به دلیل نداشتن یک گلزن شاخص مشکل کره جنوبی هم بوده است، پرسیده شد که تدبیر هیدینک برای کره در جام ۲۰۰۲ چه بود؟

قطبی می‌گوید: «این مشکل تنها از آن کره جنوبی نیست. کره شمالی و یا حتی ژاپن هم چنین مشکلی را دارند. فکر می‌کنم همه آنان در یک سوم آخر زمین مشکلاتی دارند. برای کره‌ای‌ها ترس از شوتزنی و یا ارسال مهم پاس گل یک مشکل است. قطع کردن لبه پنالتی همیشه برای کره‌ای‌ها و ژاپنی‌ها مسئله بوده است. فکر می‌کنم تأثیر مربیان تیزبین نحوه بازی آنان در چند سال اخیر را عوض کرده است».

ای اف سی می‌پرسد: «اما ایران هنوز هم از نداشتن یک گلزن تمام عیار رنج می‌برد» و قطبی این گونه به این سؤال پاسخ می‌دهد.

کمبودهای تیم ملی ایران

قطبی می‌گوید: «نه مشکل فرق دارد. ایران کیفیتی دارد که می‌تواند از هیچ فرصت گل بسازد. مشکل، کمبود جانشین کافی و ندادن بخت به آنان برای رسیدن به حد گلزنان رده نخست است. این تنها محدود به مهاجمان نیست. کمبود بازیکنان چپ پا هم وجود دارد. به علاوه ما همچنین انتخاب محدودی برای دفاع مرکزی داریم. تیم ملی به دو یا سه انتخاب در این مکان نیاز داریم. این مشکلی بود که ما در کره هم داشتیم. ما چند بازیکن خوب در سطح بین‌المللی در مکان‌های دیگر بازی داریم.»

افشین قطبی اما از ابراز دلایل ناکامی ایران در رقابت‌های گروه ب آسیا در راه جام جهانی خودداری کرده و می‌گوید که نمی‌خواهد به گذشته بنگرد ونگاهش به آینده است.

قطبی در مورد آگاهی‌اش از فوتبال کره جنوبی پس از جدا شدن از آنان در در پایان جام ۲۰۰۷ آسیایی نیز می‌گوید: «من در دو جام جهانی با این تیم بوده‌ام. سپس پیم فربیک و من تیم ملی کره جنوبی را برای بازی‌های آسیایی ۲۰۰۶ دوحه و المپیک ۲۰۰۸ را آماده کردیم. من جوانان مستعدی چون کیم سئونگ را از تیم اف سی سئول به تیم ملی آوردم. بسیاری از انان اکنون عضو ثابت تیم ملی کره هستند. ما به آنان کمک کردیم تا خود را با تاکتیک‌های تازه هماهنگ کنند».

از آنجا که قطبی از سال ۱۹۹۹ با تیم ملی کره جنوبی بوده است، آگاهی‌اش محدود به توانایی‌های تکنیکی این تیم نیست.

در این مورد قطبی اظهار نظر می‌کند: «من فرهنگ و روحیه کره‌ای‌ها را به خوبی می‌شناسم. آنان وقتی به جام جهانی می‌رسند باید بگویم که بسیار با تجربه هستند. کره جنوبی شش بار پیاپی و هفت بار در مجموع به جهانی راه یافته است. گرچه بازی ما در سئول در روز ۱۶ ژوئن است، این آخرین مسابقه ما در گروه است و به احتمال آن هنگام آنان به جام جهانی راه یافته‌اند و بلیت سفر به آفریقای جنوبی را در جیب دارند.»

قطبی می‌گوید: «من همه چیز را در مورد چهار کشور ایران، دو کره و امارات می‌دانم. البته سنت‌های کره جنوبی بسیار نزدیک به کره شمالی است. کره جنوبی در مرحله یک چهارم پایانی بازی‌های آسیایی دوحه سه بر صفر کره شمالی را شکست داد. من همچنین در امارات زندگی کرده و فوتبال آنان را از نزدیک دیده‌ام.»

اگر کره شمالی گل اول را بخورد

قطبی ادامه می‌دهد: «مسابقه با کره شمالی مسابقه مرگ و زندگی نیست. آنان تجربه جام جهانی را ندارند و اکنون آنان زیر فشار روحی هستند. اگر آنان یک گل بخورند، ثبات خود را از دست می‌دهند. برای آنان بازی در پیونگ یانگ آسان نیست. من می‌دانم که زدن گل اول به آنان در آنجا چقدر مهم است.»

قطبی همچنین می‌گوید که اگر بتواند ایران را به جام جهانی برساند، امکان دارد که یک سال دیگر قراردادش را تمدید کند و این به معنی حضور قطبی تا مسابقه‌های ایران در جام جهانی ۲۰۱۰ خواهد بود.

ای اف سی از قطبی می‌پرسد که در شرایطی که اکنون در ایران از سوی همه حمایت می‌شود، اگر ایران به کره شمالی باخت و مردم به مانند مربیان پیشین علیه قطبی شدند، چه می‌شود؟

قطبی در این مورد می‌گوید: «ما باید از نظر روحی آماده شویم. وقتی می‌گویم ما منظورم تیم من، رسانه‌ها و مردم است. ما نیاز به دست کم شش امتیاز داریم. ما ۲۷۰ دقیقه بازی فرصت آن را داریم. من خیلی امیدوار هستم.»

ای اف سی همچنین می‌پرسد که اگر در گروه سوم شدید آیا برای مسابقه‌های پلی آف آماده شده‌اید و آیا برای مسابقه [احتمالی] با ازبکستان یا بحرین و نیوزیلند آماده هستید؟

قطبی پاسخ می‌دهد: «من امیدوارم به آن مرحله نرسیم. اما ما آماده هر پیکاری هستیم تا به جام جهانی ۲۰۱۰ برسیم. من بعد از دو هفته اردوی تمرینی در تهران احساس خیلی مثبتی به تیم خود دارم.»
XS
SM
MD
LG