لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۵۷

اطلاعیه وزارت اطلاعات درباره بازداشت هفت ایرانی و واکنش رادیوفردا


وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی در اطلاعیه‌ای با اعلام دستگیری هفت نفر از کسانی که آنها را «مرتبطین تشکیلاتی شبکه‌های ماهواره‌ای ضدانقلاب و رسانه‌های صهیونیستی» خوانده است، مدعی شد که دستگیرشدگان با رادیو فردا در ارتباط بوده‌اند.

در اطلاعیه وزارت اطلاعات که در خبرگزاری‌های مختلف ایران منعکس شده است، نامی از دستگیرشدگان به میان نیامده، اما افراد دستگیر شده متهم شده‌اند که آموزش‌هایی در زمینه «شیوه‌های مختلف براندازی نرم شامل ایجاد اخلال در نظم و امنیت عمومی، شایعه‌سازی و سایر اقدامات خرابکارانه» دیده‌اند.

این اطلاعیه افزوده است که دستگیرشدگان «در جریان اغتشاشات پس از انتخابات به‌ویژه عاشورا نقش عمده‌ای در جمع‌آوری و ارسال اخبار به خارج و تحریک آشوبگران داشتند.»

وزارت اطلاعات همچنین مدعی شده است که دستگیر شدگان همچنین متهم شده‌اند که «قرار بود بعد از اجرای برنامه مشابه در روز ۲۲ بهمن، از کشور خارج و به آمریکایی‌ها ملحق شوند.»

این اطلاعیه همچنین افراد دستگیر شده را از «مرتبطین رادیو فردا» خوانده و مدعی شده است که این افراد دوره‌های مختلف گزینش و آموزش را در دوبی و استانبول گذرانده و عده‌ای از آنها هم به استخدام رسمی سازمان جاسوسی آمریکا در آمده‌اند.

انتساب این اتهام به دستگیرشدگان در حالی است که رادیو فردا هیچ خبرنگاری در ایران ندارد و این رسانه تا کنون اقدام به برگزاری هیچ دوره آموزشی نکرده و اساساً برگزاری دوره‌های آموزشی در اساسنامه این رسانه پیش‌بینی نشده است.

پیش از این هم نهادهای امنیتی و قضایی جمهوری اسلامی با انتساب مواردی چون جاسوسی به روزنامه‌نگاران و فعالان سیاسی و مدنی محدودیت‌هایی را در زمینه فعالیت آنان ایجاد کرده بودند.

آرمان مستوفی، مدیر رادیو فردا، در گفت ‌و گو با این رسانه ضمن رد اتهامات وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی ایران، موارد طرح شده در اطلاعیه این وزارتخانه را مشابه اتهاماتی ارزیابی کرد که در ماه‌های اخیر متوجه شمار دیگری از روزنامه‌نگاران و فعالان سیاسی و مدنی شده است.



مدیر رادیو فردا افزود که به نظر می‌ رسد این دستگیری‌ها در امتداد فشارها و سرکوب شش ماه اخیر علیه روزنامه‌نگاران صورت گرفته و ایران که تا پیش از این بزرگترین زندان روزنامه‌نگاران در خاورمیانه بود اکنون به بزرگترین زندان روزنامه‌نگاران در جهان تبدیل شده است.

به گفته آقای مستوفی، رادیو فردا هیچ خبرنگاری را در ایران در استخدام رسمی یا غیر رسمی ندارد ولی صدها هزار نفر از شنوندگان رادیو فردا در ایران بدون اینکه خبرنگار باشند یا رابطه استخدامی با این رسانه داشته باشند، از طرق مختلف به رادیو فردا خبر رسانی می‌کنند.

وی همچنین اتهام برگزاری دوره‌های آموزشی توسط رادیو فردا در دوبی یا استانبول را رسماً رد کرد و آن را بیشتر شبیه «شوخی» دانست.

مدیر رادیو فردا همچنین در واکنش به این بخش از اطلاعیه وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی، که رادیو فردا را به عنوان «یک رسانه برانداز و متعلق به سازمان سیا» معرفی کرده است، گفت: موضوع ارتباط سازمان سیا با رادیو فردا کاملاً غیر واقعی است و سازمان سیا از سال‌ها پیش از تأسیس رادیو فردا و رادیو آزادی، ارتباط خود را با رادیو اروپای آزاد قطع کرده است.

آرمان مستوفی اضافه کرد: رادیو فردا یک رسانه آمریکایی است که در قالب رادیو اروپای آزاد/رادیو آزادی و از محل بودجه تصویب شده توسط کنگره آمریکا به انتشار برنامه می‌پردازد و طبیعتاً همان طور که بسیاری از کشورها از جمله ایران، به تولید برنامه‌های رادیویی و تلویزیونی به زبان‌های دیگر می‌پردازند، ایالات متحده نیز از جمله به زبان فارسی تولید برنامه دارد.

وی تأکید کرد: رادیو فردا رسانه‌ای است که در انتشار خبرهای خود زیر تیغ سانسور نیست.

پیش از این نیز یکی از معاونان وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی، در مصاحبه‌ای که در خبرگزاری‌های داخلی ایران انتشار یافت، ده‌ها نهاد غیردولتی و رسانه خارج از ایران را متهم کرده بود که در ناآرامی‌های پس از انتخابات اخیر در ایران نقش داشته و براندازی نظام جمهوری اسلامی را در قالب جنگ نرم دنبال می‌کنند.

اين مقام امنيتى در اظهارات خود «شبكه‌هاى رسانه‌‌اى، ماهواره‌‌اى و اينترنتى» به گفته وى، «معاند و مخالف نظام جمهورى اسلامى» را شامل راديو و تلويزيون هاى فارسى زبان خارج از كشور از جمله صدای آمریکا، رادیو فردا، بی بی سی، رادیو اسرائیل دانسته و از شبكه‌‌هاى ماهواره‌‌اى «مجاهدين خلق، سلطنت‌ طلب، پارس، رنگارنگ، كانال يك» و همچنين برخى از سايت‌‌هاى اينترنتى مانند «جرس» به عنوان مصاديق سازمان‌هاى «برانداز بيگانه» نام برده بود و اعلام کرده بود که هر گونه همکاری با این رسانه‌ها ممنوع است.

«جنگ نرم» واژه‌اى است كه در ماه‌هاى اخير بارها در سخنان مقام‌هاى جمهورى اسلامى ايران در ارتباط با حوادث پس از انتخابات مطرح شده و معترضان به نتيجه انتخابات رياست جمهورى دهم متهم شده‌اند كه در خدمت اين «جنگ نرم» هستند.

دستگاه قضايى ايران از شش ماه گذشته تا كنون تعداد زيادى از فعالان سياسى، مدنى و رسانه‌اى منتقد دولت را به بهانه ارتباط با «جنگ نرم» عليه «نظام» بازداشت و براى آنها احكام سنگينى صادر كرده است.

در عين حال ده‌ها روزنامه و هزاران وب سايت نيز به اين بهانه توقيف و يا با فيلترينگ مواجه شده‌اند.
XS
SM
MD
LG