لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۲۱

ایران از پرتاب موفقیت‌آمیز راکت کاوش ۲ خبر داد


خبرگزاری‌های ایران روز چهارشنبه بدون اعلام جزئیات خبر دادند که «راکت کاوش ۲» با موفقیت پرتاب شده است.


آن گونه که تلویزیون دولتی ایران اعلام کرده است، راکت جدید ۴۰ دقیقه پس از پرتاب، با استفاده از چتر مخصوص به زمین بازگشته است.


با این حال هیچ‌یک از رسانه‌های ایران جزییات دیگری از زمان دقیق و محل پرتاب این راکت اعلام نکرده‌اند.


در بهمن سال گذشته نیز ایران اعلام کرده بود راکت دیگری با عنوان «کاوشگر ۱» را به فضا پرتاب کرده است. البته در آن زمان اعلام شد که کاوشگر ۱ نتوانسته است به مدار زمین برسد.




خبرگزاری دولتی ایران، ایرنا، نیز گزارش کرده است که پرتاب اين راکت با هدف «ثبت و ارسال صحيح داده‌های محيطی، ارسال صحيح و به موقع فرامين، انجام عملیات جدا شدن موتور و محموله و عملکرد صحيح سيستم بازيابی» صورت پذيرفته است.


همین خبرگزاری نوشته است: «نتايج حاصله در طول مدت حضور در فضا با اهداف مورد نظر منطبق بوده است.»


به گزارش ایرنا، راکت کاوش ۲ دارای سه بخش عمده شامل، مجموعه حامل، مجموعه آزمايشگاه فضایی و مجموعه بازيابی بوده است.


پرتاب راکت کاوش ۱ در بهمن ۸۶ در میان کشورهای مختلف واکنش‌هایی را برانگیخته بود و از جمله، سخنگوی کاخ سفيد با ابراز تأسف از اقدام تهران، اعلام کرد که «ايران با انجام چنين کارهايی فقط خود را بيشتر منزوی می کند.»


الکساندر لوسيوکو، معاون وزير امور خارجه روسيه، نيز در آن زمان گفت: « پرتاب موشک ماهواره بر ايران، موجب افزايش شک و ترديد در مورد ماهيت واقعی برنامه هسته‌ای ايران شده است.»


ایران پس از آن در مرداد ماه ۸۷ نیز موشک ماهواره‌بر سفیر امید را آزمایش کرد که انجام این آزمایش نیز واکنش دیگر کشورها را به دنبال داشت.


مقام‌های ایرانی می‌گویند انجام آزمایش‌های مربوط به موشک‌های ماهواره‌بر، گامی در راستای پیشرفت‌های علمی ایران است.


محمود احمدی‌نژاد، رییس جمهوری ایران در مراسم پرتاب موشک سفیر گفته بود: «ما نياز داريم که حضور عملی و موثری در فضا داشته باشيم.»


گرچه مقام‌های وزارت دفاع و نيروهای مسلح آمريکا گفتند که در مجموع، پرتاب موشک حامل ماهواره ايران موفقیت‌آمیز نبوده و با شکست مواجه شده است، سخنگوی کاخ سفيد اين آزمایش را «مشکل آفرین» خواند و گفت که اين فناوری برای حمل موشک‌های بالستيک نيز قابل استفاده است.


جمهوری اسلامی اعلام کرده است که چندين ماهواره را طی سه سال آينده به فضا پرتاب خواهد کرد.


ایران پیشتر در اکتبر سال ۲۰۰۵ يک ماهواره ساخت روسيه با نام سينا يک با موشک روسی به فضا پرتاب کرد و در مدار زمين قرار داد.


XS
SM
MD
LG