لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۰:۱۰

حکم اعدام برای «قاچاقچی ایرانی» در یمن


یک دادگاه یمنی روز شنبه سردسته یک گروه ملوان ایرانی را به اتهام قاچاق ۱۵۰۰ کيلوگرم حشیش به این کشور، به اعدام محکوم کرد.


این دادگاه کیفری همچنین ۱۱ خدمه ایرانی دیگر و یک پاکستانی عضو این گروه را به ۲۵ سال زندان محکوم کرد.


«خبرگزاری آلمان» در گزارشی از صنعا، پایتخت یمن، سردسته این ملوانان که اکنون به مرگ محکوم شده را، ایوب محمود هود، ۵۰ ساله معرفی کرده و اشاره می‌کند که متهمان بین ۲۴ تا ۵۰ سال سن دارند.


این افراد در فروردین ماه ۸۷، چهار روز پس از آنکه قایق آنها در آب‌های ساحلی یمن در خلیج عدن توسط نیروهای دریایی به رهبری آمریکا توقیف شد، تحویل مقامات یمنی شدند.


قایق این ملوانان ایرانی در آب‌های استان جنوب شرقی المهره در دریای عرب، واقع در شرق دریای عمان، به توقیف درآمده بود. المهره يكی از نقاط حساس در مسير قاچاق مواد مخدر به كشورهای حاشيه خليج فارس است.


دادستان و وکلای مدافع این گروه به احکام صادر شده معترض هستند و اعلام کرده‌اند که درخواست تجدید نظر خواهند کرد.



قایق این ملوانان ایرانی در آب‌های المهره، در دریای عرب واقع در شرق دریای عمان، به توقیف درآمده بود، که يكی از نقاط حساس در مسير قاچاق مواد مخدر به كشورهای حاشيه خليج فارس است.


دادستان پیشتر با در نظر گرفتن اتهام این ملوانان خواستار در نظر گرفتن اشد مجازات برای آنها شده بود.

دادگاه كيفری دولتی يمن، پیشتر پس از چند جلسه رسیدگی به اتهامات ملوانان بازداشت شده، اعلام رأی را تا اواسط ماه نوامبر (اواخر آبان) به تعويق انداخته بود.


متهمان ايراني در آخرین دفاعیات خود در جلسه پیشین دادگاه که در ۱۴ آبان ماه برگزار شده بود، تأکید کرده‌اند که حرفه آنها صرفاً ماهيگيری است و اطلاعي درباره مواد مخدر توقيف شده ندارند.


این متهمان در آخرین دفاعیات خود با تكذيب اتهام قاچاق مواد مخدر به یمن، ادعا کردند که نيروهای آمريكايی پس از بازداشت و پیش از تحويل آنها به مقامات يمنی، با به دریا ریختن ماهی‌های صید شده، مقداری مواد مخدر و حشيش را به طور پنهانی در قايق آنها جاسازی كرده‌اند.


آنها همچنین گفته‌اند که جاسازی حشيش در قايق آنها با انگيزه‌های سياسی صورت گرفته است.


گزارش رسانه‌های یمنی از آخرین جلسه محاکمه متهمان ایرانی حاکی از آن است که نیروهای آمریکایی هنوز نوار بازجویی‌هایی خود در ارتباط با کشف حشیش در این قایق ایرانی را تحویل مقامات یمنی نداده‌اند.


ایران شاهراه عبور مواد مخدر تولیدی در افغانستان، بزرگترین تولیدکننده حشیش و مواد مخدر در جهان، به کشورهای غربی و دریای عرب است و قاچاق‌کنندگان مواد مخدر عمدتاً از یمن به عنوان معبری برای وارد کردن مواد مخدر به کشورهای ثروتمند عربی حوزه خلیج فارس استفاده می‌کنند.


XS
SM
MD
LG