لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۵۶

حمله اسرائیل به ایران؛ آغازگر یک جنگ طولانی


یک هواپیمای اف-۱۶ نیروی هوایی اسرائیل
یک هواپیمای اف-۱۶ نیروی هوایی اسرائیل
یک مرکز پژوهش‌های استراتژیک بریتانیا روز پنجشنبه در گزارش تحلیلی جدید خود نتیجه‌گیری کرد که حمله اسرائیل به تأسیسات اتمی ایران آغازگر یک جنگ طولانی خواهد بود و احتمالاً نخواهد توانست مانع دستیابی ایران به سلاح هسته ای شود.

به گزارش خبرگزاری رویترز، گروه پژوهشی آکسفورد که مبلغ و مدافع راه‌حل‌های صلح آمیز برای بحران‌های جهانی و منطقه‌ای است در تحلیل خود می‌افزاید که در واکنش به احتمال وجود برنامه‌های تولید سلاح هسته‌ای در ایران گزینه نظامی نباید به کار گرفته شود.

گروه پژوهشی آکسفورد در بخشی از این گزارش می‌نویسد: «حمله اسرائیل به ایران نقطه آغاز یک جنگ دنباله‌دار خواهد بود که بعید است از دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای جلوگیری کند و احتمالاً تلاش حکومت ایران در این زمینه را تشدید خواهد کرد.»

این گزارش می‌افزاید که چنین حمله‌ای موجب بروز بی‌ثباتی و پیامدهای امنیتی غیرقابل پیش‌بینی برای منطقه و کل جهان خواهد شد.

رویترز یادآوری می‌کند که شورای امنیت سازمان ملل متحد ماه گذشته برای چهارمین بار ایران را به خاطر ادامه برنامه‌های هسته‌ای خود تحریم کرد. غرب در مورد اهداف برنامه‌های هسته‌ای ایران سوء ظن دارد و می‌گوید ایران ممکن است در پی تولید سلاح هسته‌ای باشد اما حکومت ایران بارها تأکید کرده که هدف از این فعالیت‌های استفاده صلح‌آمیز از انرژی هسته‌ای است.

در این گزارش که توسط پروفسور پل راجرز، استاد مطالعات صلح در دانشگاه برادفورد انگلستان، تنظیم شده آمده است که حمله نظامی آمریکا به ایران بعید به نظر می‌رسد ولی توانایی‌های نظامی اسرائیل برای انجام چنین حمله‌ای افزایش یافته است.

در بخشی از گزارش گروه پژوهشی آکسفورد گفته می‌شود که «هواپیماهای ویژه حملات دوربرد که از آمریکا خریداری شده در کنار یک ناوگان توسعه یافته از کشتی‌های حامل سوخت، به کارگیری هواپیماهای شناسایی و تهاجمی بدون سرنشین و احتمال بهره‌گیری از تأسیسات پشتیبانی در شمال شرقی عراق و یا خاک جمهوری آذربایجان همه می‌توانند توانایی‌های بالقوه اسرائیل را برای حمله به ایران افزایش دهند».

خبرگزاری رویترز یادآوری می‌کند که رهبران اسرائیل معمولاً از به کارگیری تمام گزینه‌ها علیه ایران صحبت می‌کنند ولی موشه یالون معاون نخست‌وزیر اسرائیل در ماه مه گفت که این کشور از توانایی ضربه زدن و حمله به ایران برخوردار است. باور عمومی بر این است که اسرائیل تنها کشور دارای سلاح هسته‌ای در خاورمیانه است ولی دولت این کشور داشتن سلاح هسته‌ای را نه تأیید و نه تکذیب می‌کند.

سه تا هفت سال

گزارش تحلیلی گروه پژوهشی آکسفورد تخمین می‌زند که ایران در صورت تصمیم‌گیری برای تولید سلاح هسته‌ای سه تا هفت سال وقت لازم دارد تا یک زرادخانه کوچک از سلاح‌های اتمی را تولید کند. این گزارش می‌افزاید هیچ شواهد قابل تکیه‌ای وجود ندارد که حکومت ایران تصمیم به تولید سلاح هسته‌ای گرفته است.

این گزارش می‌افزاید که در صورت حمله اسرائیل اهداف این حملات علاوه بر تأسیسات هسته‌ای و موشکی، بخشی از کارخانجات، مراکز تحقیقاتی و حتی آزمایشگاه‌های دانشگاهی را هدف قرار خواهند داد تا توانایی فناوری و علمی ایران را تخریب کنند. در این حالت این حملات ممکن است تلفات غیرنظامی فراوانی بر جای بگذارد.

گزارش تحلیلی گروه پژوهشی آکسفورد تخمین می‌زند که ایران در صورت تصمیم‌گیری برای تولید سلاح هسته‌ای سه تا هفت سال وقت لازم دارد تا یک زرادخانه کوچک از سلاح‌های اتمی را تولید کند. این گزارش می‌افزاید هیچ شواهد قابل تکیه‌ای وجود ندارد که حکومت ایران تصمیم به تولید سلاح هسته‌ای گرفته است.
به نوشته خبرگزاری رویترز در گزارش گروه پژوهشی آکسفورد گفته می‌شود که حمله نظامی اسرائیل شامل بمباران اهدافی در شهر تهران و احتمالاً تلاش برای کشتن مدیران هدایت‌کننده فعالیت‌های هسته‌ای و موشکی ایران را شامل خواهد شد.

شهرام امیری «دانشور علوم هسته‌ای ایران» که روز گذشته پس از یک ماجرای اسرارآمیز بالاخره از آمریکا به ایران بازگشت در تهران مدعی شد که در عربستان سعودی ربوده شده و از آنجا به آمریکا منتقل شده است. دولت آمریکا ربودن وی را تکذیب کرده است.

گزارش گروه پژوهشی آکسفورد خاطر نشان می‌کند که واکنش ایران به حمله احتمالی اسرائیل خروج سریع این کشور از پیمان منع گسترش سلاح‌های تسلیحاتی، ان پی تی، و اقدامات عاجل برای تولید سلاح هسته‌ای با هدف پیشگیری از وقوع حملات بعدی خواهد بود.

اقدام دیگر ایران ممکن است حملات موشکی به خاک اسرائیل، بستن تنگه هرمز و در نتیجه افزایش شدید بهای نفت خام و جمله به تأسیسات شرکت‌های غربی در میادین نفتی خلیج فارس باشد.

گزارش گروه پژوهشی آکسفورد می‌افزاید که اسرائیل پس از دور اول حملات به تأسیسات هسته‌ای ایران برای جلوگیری از توسعه سلاح‌های هسته‌ای در آن کشور مجبور خواهد شد که به طور متناوب اهدافی را در ایران مورد حمله قرار دهد. واکنش ایران به این حملات نیز طولانی مدت خواهد بود که پیامدهای منطقه‌ای و جهانی خواهد داشت.

در پایان این گزارش آمده است که گزینه‌های دیگر غرب در مقابله با خطر هسته‌ای ایران دو چندان کردن تلاش‌ها برای حصول به یک توافق و یا پذیرش این موضوع است که ایران در نهایت صاحب سلاح هسته‌ای خواهد شد بنابراین بهتر است که غرب از این موضوع به عنوان وسیله‌ای برای آغاز روند خلع سلاح هسته‌ای در منطقه خاورمیانه بهره جوید.
XS
SM
MD
LG