لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۳:۲۶

آغاز مانور های نظامی همزمان ایران و اسرائیل


يک روز پس از آغاز مانور گسترده نظامی اسرائيل در ۶۸ شهر و منطقه آن کشور با نام «نقطه تغيير-۴ » ، مانور نيروهای زمينی ارتش ايران با نام «بيت المقدس-۲۲» در مناطق نزديک به تاسيسات اتمی اصفهان آغاز شده است. بيت المقدس -۲۲ ، سومين مانور نظامی متوالی ايران است که طی چهار هفته گذشته برگزار مي شود.

جمهوری اسلامی پس از دريافت هشدار های جدی از سوی ترکيه و قطر داير بر افزايش احتمال حمله نظامی اسرائيل به مراکز اتمی ايران، مانور پيامبر-۵ را که به منظور تمرين جنگ نا متقارن در آبهای خليج فارس تدارک ديده شده بود چند هفته پيش از زمان تعيين شده قبلی به موقع اجرا گذاشت.

اجرای همزمان مانور های نظامی ايران و اسرائيل علاوه بر جلب توجه محافل سياسی و نظامی منطقه، نگرانی های تازه ای را نيز نزد همسايگان دو کشور برانگيخته است.

مانور نظامی اسرائيل بر اساس اين فرضيه تدارک ديده شده که ايران در سال ۲۰۱۱ انفجار اولين بمب اتمی خود را اعلام داشته و رسما به جرگه قدرتهای اتمی پيوسته است.

رويارويی با اقدامات تلافی جويانه حزب الله لبنان در مرزهای شمالی اسرائيل و دفاع در برابر پرتاب موشکهای با برد کوتاه به مناطق مسکونی و شهرهای آن کشور از جمله دلمشغولی های رهبران سياسی و نظامی تلاويو، در صورت اقدام به هجوم نظامی عليه تاسيسات اتمی ايران بشمار مي رود.

طی آخرين رويارويی بزرگ اسرائيل با حزب الله لبنان در سال ۲۰۰۶ که ۳۳ روز بطول انجاميد، اگرچه ۱۲۰۰ جنگجوی لبنانی جان خود را از دست دادند، با اين وجود، ارتش اسرائيل از دست يافتن به هدفهای خود باز ماند. شکست ارتش اسرائيل در جنگهای ۳۳ روزه افکار عمومی مردم آن کشور را نسبت به قابليتهای دفاع از غير نظاميان در برابر حملات پراکنده موشکی و اقدامات انتحاری بشدت کاهش داد.

ظاهرا مانور نظامی جاری اسرائيل در جهت افزايش ضريب اطمينان خاطر نزد مردم در صورت آغاز يک درگيری نظامی تازه است. در عمليات موسوم به «نقطه تغيير-۴» ، که پنج روز بطول خواهد انجاميد، مقابله با عمليات نظامی حزب الله لبنان در مرزهای شمالی اسرائيل نيز تمرين خواهد شد. قرار است در روز پايانی مانور در سراسر اسرائيل آژير خطر بصدا در آيد.

در مانور نظامی اسرائيل نتايج بهم خوردن توازن قوا در منطقه و اقدامات پيشگيرانه نظامی و سياسی برای اعاده امنيت در آن کشور مورد توجه قرار گرفته است.

برگزاری مانور گسترده نظامی اسرائيل، با توجه به شرايط نا آرام منطقه، واکنشهای مختلفی را از سوی رهبران کشورهای منطقه برانگيخته است.

سعد حريری نخست وزير لبنان، در آستانه سفر به واشنگتن و ديدار با باراک اوباما، برگزاری مانور نظامی اسرائيل را مورد انتقاد قرار داد. حريری اظهار داشت که مانور اسرائيل ميتواند مانع از سرگيری مذاکرات صلح با فلسطينيان بشود.

طی واکنش ديگری نسبت به مانور نظامی گسترده اسرائيل، احمد وحيدی وزير دفاع جمهوری اسلامی اظهار داشت : «اسرائيل بدنبال ماجرا جويی و ايجاد دردسر تازه است. »

وحيدی ضمن« غير مشروع» خواندن اسرائيل، اظهار داشت :«مشکل اصلی اسرائيل فقدان مشروعيت آن است و اينک تدارک مقابله نظامی ميتواند نگرانی های آنها را اضافه کند.»

علاوه بر واکنش های خبری نسبت به تحرکات تازه نظامی در اسرائيل که بنا بر اظهارات مسئولان آن کشور دارای جنبه های دفاعی است، جمهوری اسلامی در يک اقدام موازی به تمرينات نظامی تازه ای دست زده است.

طی دو مانور گذشته ايران در چهار هفته اخير، جمهوری اسلامی ابتدا توان دريايی خود را برای انسداد تنگه هرمز و همچنين قابليت هجوم توسط قايقهای تند رو به ناوهای جنگی کشور های فرامنطقه ای ( امريکا و متحدان آن کشور) را به نمايش گذاشت و متعاقبا با بر گزاری مانور ديگری، ظرفيتهای موشکی برای دفاع از هدفهای ثابت و مبادرت به حمله متقابل عليه نيروهای مستقر در منطقه را تمرين کرد. در حال حاضر بيش از ۲۵۰.۰۰۰ نيروهای مسلح امريکا در مناطق جنوب، غرب و شرق ايران مستقر هستند.

طی دو مانور گذشته طی چهار هفته اخير، ابتکار عمليات تمرينی را سپاه پاسداران جمهوری اسلامی بعهده داشت. در مانور جاری، نيروی زمينی ارتش، کاربرد سلاحهای سبک و سنگين خود را تمرين خواهد کرد.

انتخاب منطقه مانور ( نصر آباد اصفهان ) و استفاده از نيروی زمينی در رزمايش سه روز ارتش نيز از پاره ای جهات حائز اهميت است.

با توجه به قرار داشتن حساس ترين تاسيسات اتمی ايران، مراکز صنعتی نظامی و توليدات موشکی در منطقه اصفهان، و نزديکی نسبی اين مناطق با اراک و نطنز، استفاده از نيروی زمينی برای دفاع در مقابل اين تاسيسات مورد توجه قرار گرفته است.

با توجه به عمق دفاعی قابل ملاحظه ايران و همچنين گستردگی خاک، در صورت توسل به يک حمله احتمالی از خارج عليه مراکز نظامی و اتمی، انتظار ميرفت که در هجوم فرضی، تنها نيروی هوايی و ظرفيتهای موشکی مورد استفاده قرار گيرد.از اين لحاظ تمرين نيروی زمينی ارتش و استفاده از سلاحهای سنگين و سبک در مناطق مرکزی ايران تا حدودی غيره منتظره و سئوال برانگيز است.

ظاهرا هدف اصلی برگزاری مانور سه روزه نيروی زمينی ارتش که بی ترديد انتخاب نام آن ( بيت المقدس- ۲۲ ) نيز با انگيزه خاص صورت گرفته، بدنبال اجرای دو مانور چند هفته اخير، ايجاد هماهنگی مابين قابليتهای نيروی دريايی، توان موشکی و ظرفيتهای نيروی زمينی ايران برای مقابله با يک هجوم فرضی خارجی است.

بر گزاری همزمان و مرتبط دو مانور نظامی در ايران و اسرائيل ، در شرايط کنونی منطقه، نمي تواند نشانه آرامتر شدن شرايط امنيتی و دور تر شدن اوضاع جاری از وضعيت بحرانی تلقی شود.
XS
SM
MD
LG