لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۰۷

آغاز مانور نظامی «ولایت ۸۹» با فاصله‌ای اندک از «پیامبر اعظم»


نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی روز چهارشنبه، پانزدهم اردیبهشت‌ماه، در حالی که هنوز یک ماه نیز از مانور نظامی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران با عنوان «پیامبر اعظم ۵» در منطقه خلیج فارس نگذشته، مانور نظامی دیگری را در دریای عمان آغاز کرد.

در مرحله اول این مانور هشت‌روزه، ناوشکن‌ها، ناوچه‌های موشک‌انداز، هلی‌کوپترهای هوانیروز، رادارهای پدافند هوایی و جنگنده‌های نیروی هوایی ارتش، عملیاتی ترکیبی را در منطقه عمومی این مانور آغاز کردند.

مرحله دوم مانور نظامی «ولایت ۸۹» نیز صبح پنج‌شنبه، شانزدهم اردیبهشت‌ماه، در آب‌های خلیج فارس آغاز شد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران، ایسنا، قاسم رستم‌آبادی،‌ سخنگوی رزمایش «ولایت ۸۹»، اعلام کرده است که این مرحله شامل عملیات ترکیبی مختلف توسط نیروهای دریایی و زمینی و با پشتیبانی نیروی هوایی، قرارگاه پدافند هوایی و هوانیروز ارتش جمهوری اسلامی خواهد بود.

وی همچنین افزوده است که در بعدازظهر پنج‌شنبه «جنگ‌های الکترونیکی و ضد الکترونیکی، جمع‌آوری اطلاعات شنودی، راداری و سوناری توسط سامانه‌های راداری و پشتیبانی رادارهای گسترش یافته پدافند هوایی» به مرحله اجرا در‌خواهد آمد.

حبیب‌الله سیاری، فرمانده نیروی دریایی ارتش ایران، پیش از این اعلام کرده بود که این رزمایش در پنج مرحله و در منطقه‌ای به وسعت بیش از ۲۵۰ هزار کیلومتر از تنگه هرمز،‌ دریای عمان، آب‌های آزاد سواحل پاکستان، هندوستان و مدار ۲۲ درجه جنوب برگزار می‌شود.

این مانور نظامی در شرایطی آغاز شده است که در پی رد درخواست شورای امنیت سازمان ملل متحد مبنی بر متوقف شدن فعالیت هسته‌ای در ایران از سوی مقامات جمهوری اسلامی، ایالات متحده سعی دارد قطعنامه چهارم تحریم‌ها علیه ایران را به تصویب این شورا برساند.

اعمال فشارهای جدی‌تر بر اعضای سپاه پاسداران جمهوری اسلامی از مهم‌ترین بندهای ذکر شده در قطعنامه پیشنهادی آمریکاست.

اسرائیل و به ویژه ایالات متحده برای متوقف کردن عملیات هسته‌ای جمهوری اسلامی بر راه‌های دیپلماتیک و اعمال تحریم‌های سنگین‌تر تأکید می‌کند، اما عملیات نظامی علیه ایران کماکان به صورت یک گزینه به قوت خود باقی است.

چندی پیش رابرت گیتس، وزیر دفاع ایالات متحده، اعلام کرده بود که ایران قصد دارد با به کارگیری یک سری عملیات دفاعی و هجومی قدرت دریایی ایالات متحده در خاورمیانه را به چالش بکشد.

جمهوری اسلامی نیز پیشتر اعلام کرده بود که اقدامات ایالات متحده و اسرائیل علیه ایران را بی‌پاسخ نخواهد گذاشت و تهدید کرده بود در صورت نیاز تنگه هرمز را که در مبادلات نفتی منطقه نقشی حیاتی دارد مسدود خواهد کرد.
XS
SM
MD
LG