لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۴۲

منابع اسرائیلی: رهبر کشته شده حماس، قاچاقچی اسلحه بین ایران و غزه بوده است


پیکر رهبر به قتل رسیده حماس، پس از انتقال به سوریه
پیکر رهبر به قتل رسیده حماس، پس از انتقال به سوریه
منابع امنیتی اسرائیل می‌گویند که محمود عبدالرووف المبحوح، از رهبران نظامی حماس که بیستم ژانویه، ۳۰ دی ماه، در دوبی به قتل رسید، نقش کلیدی در قاچاق اسلحه از ایران به نوار غزه داشته است.

آقای مبحوح که حماس قتل وی را به سازمان جاسوسی اسرائیل، موساد، نسبت می‌دهد، بیستم ژانویه و یک روز پس از ورود به دوبی در هتل محل اقامتش به قتل رسید.

این مقام حماس از بیانگذاران گردان‌های عزالدین قسام، شاخه نظامی حماس بود و به دنبال قتل وی خالد مشعل از رهبران این گروه با متهم کردن اسرائیل به این اقدام، گفت: حماس خود را ملتزم به انتقام خون آقای مبحوح می‌داند.

دولت اسرائیل تا کنون رسماً نسبت به این موضوع واکنش نشان نداده است اما آن طور که خبرگزاری های «رویترز» و «آسوشتیدپرس» گزارش داده اند: یک منبع امنیتی اسرائیلی بدون اظهار نظر در مورد انتساب دست داشتن در قتل این مقام حماس به اسرائیل، گفته است که آقای مبحوح یک عنصر کلیدی برای قاچاق راکت و دیگر اقلام تسلیحاتی از ایران به نوار غزه بوده است.

اسرائیل همواره جمهوری اسلامی ایران را به پیشتیبانی نظامی از حماس از طریق دریا و راه‌های زمینی مانند سودان و مصر متهم کرده است اما مقامات ایرانی با رد این ادعا گفته‌اند که حمایت ایران از جنبش حماس معنوی و دیپلماتیک است.

مقامات دوبی که در جریان پرونده قتل این مقام حماس هستند گفته‌اند که به نظر می‌رسد جنایتکاران حرفه‌ای با گذرنامه‌های اروپایی، دست به قتل آقای مبحوح زده اند.

سازمان حماس تا کنون از اظهار نظر در این مورد که محمود المبحوح به چه دلیل در دوبی حضور داشته است، خودداری کرده‌اند. وی سابقه اقامت دراز مدت در سوریه داشته است.

با این حال منابع رسمی حماس در سوریه، مدعی هستند که از مدت‌ها قبل و به دلیل ارتباط مبحوح با ربودن و قتل دو سرباز اسرائیلی در سال ۱۹۸۹ میلادی، احساس می‌شد که این مقام حماس هدف عملیات اسرائیل قرار گرفته باشد.

رویترز یادآور شده است که این اعتقاد وجود دارد موساد مأموریت‌های پنهانی علیه حماس، حزب‌الله لبنان و برنامه هسته‌ای ایران را در دستور کار دارد.

از جمله حملاتی که در سال‌ها اخیر به موساد نسبت داده شده، قتل عماد مغنیه از رهبران ارشد نظامی حزب الله لبنان در فوریه سال ۲۰۰۸، بهمن ماه ۸۶، در دمشق پایتخت سوریه است.
XS
SM
MD
LG