لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۱۳

«مقصد محموله اسلحه کشف‌شده در تایلند ایران بوده است»


هواپیمایی که محموله آن در فرودگاه محلی بانکوک توقیف شده است.
هواپیمایی که محموله آن در فرودگاه محلی بانکوک توقیف شده است.
روزنامه وال استریت جورنال بر اساس مدارکی که کارشناسان قاچاق اسلحه جمع‌آوری کرده‌اند می‌نویسد که مقصد محموله یک هواپیمای باربری که در بانکوک، پایتخت تایلند، توقیف شده ایران بوده است. این هواپیما از نوع روسی ایلیوشین ۷۶ و حامل ۳۵ تن تسلیحات بوده است.

مقامات دولت تایلند که از مقصد این محموله اطلاع نداشته‌اند می‌گویند که این هواپیما از طریق بانکوک به پیونگ یانگ پرواز کرده بود تا محموله خود را در آنجا بارگیری کند. روز یازدهم دسامبر، ۲۰ آذرماه، این هواپیما در مسیر بازگشت از کره شمالی برای سوخت‌گیری در فرودگاه بانکوک توقف کرده است. در این هنگام پلیس تایلند هواپیما و محموله آن را توقیف کرده و پنج نفر خلبان و خدمه آن را بازداشت می‌کند.

وال استریت جورنال می‌افزاید بر اساس نقشه پرواز که توسط کارشناسان قاچاق اسلحه بررسی شده این هواپیما قرار بوده است پس از توقف در بانکوک در سری‌لانکا، امارات متحده عربی و اکرایین نیز توقف و سوخت‌گیری کند و در نهایت در تهران به زمین نشسته و محموله خود را خالی کند. مقامات دولت ایران تاکنون از اظهار نظر در این مورد خودداری کرده‌اند.

حرکت این هواپیما با محموله تسلیحات بین کره شمالی و ایران نکات تازه‌ای را در مورد نقض مقررات بین‌المللی توسط این دو کشور مطرح کرده است. طبق مصوبات شورای امنیت سازمان ملل متحد، فروش و صدور تسلیحات سبک یا سلاح‌های سنگین توسط کره شمالی و فروش هر گونه اسلحه توسط ایران ممنوع است.

جزییات مربوط به مسیر حرکت و محموله این هواپیما توسط دو نهاد کارشناسی در زمینه قاچاق اسلحه بررسی شده است. یکی از آنها «ترانس آرمز» که دفتر آن در شیکاگو آمریکاست و دیگری «سرویس بین‌المللی اطلاعات صلح» است که مرکز آن در شهر آنتورپ در بلژیک است.

بر اساس نسخه‌ای از گزارش اولیه این مراکز که در اختیار روزنامه وال استریت جورنال قرار گرفته، هنوز مشخص نیست که ایران این تسلیحات را برای مصرف خود خریداری کرده است یا خیر. آمریکا و برخی دولت‌های غربی ایران را متهم می‌کنند که به گروه‌های لبنانی و فلسطینی و عراقی اسلحه می‌رساند.

وزارت خارجه آمریکا نیز تاکنون از اظهار نظر در این مورد خودداری کرده و می‌گوید جزییات این رویداد را دولت تایلند باید توضیح دهد. مقامات تایلند می‌گویند اطلاعات مختصری از خدمه این هواپیما به دست آورده‌اند. خدمه هواپیما مدعی‌اند که از وجود اسلحه در این محموله بی‌اطلاع بوده و به آنها گفته شده بود که بار هواپیما تجهیزات حفاری است.

به نوشته روزنامه آمریکایی وال استریت جورنال، طبق مدارکی که دو مرکز کنترل قاچاق تسلیحات به دست آورده‌اند بارنامه و سایر مدارک مربوط به این محموله به دقت تهیه شده تا نشان دهد که بار هواپیما تجهیزات حفاری است و نقشه پرواز آن نیز بسیار زیرکانه تهیه شده است تا شک‌برانگیز نباشد.

اما مقامات دولت تایلند می‌گویند محموله واقعی این هواپیما موشک‌اندازهای سبک، قطعات موشک‌های زمین به هوا و سیستم‌های الکترونیکی هدایت و کنترل موشک است. کارشناسان قاچاق اسلحه معتقدند که انتخاب فرودگاه بانکوک که به‌شدت کنترل می‌شود اشتباه محاسبه طراحان این برنامه بوده است.

وال استریت جورنال می‌افزاید هنوز مشخص نیست که طراحان حمل و نقل این محموله چه کسانی بوده‌اند. به نظر می‌رسد که آنان تلاش زیادی کرده‌اند هویت خود را پنهان نگاه دارند. این هواپیما در اساس در کشور گرجستان ثبت شده است، ولی در حال حاضر در اجاره شرکت‌های واسطه دیگری است. یک شرکت نیوزیلندی آن را به یک شرکت هنگ‌کنگی اجاره داده و این شرکت نیز آن را به یک شرکت ثبت‌شده در امارات متحده عربی اجاره داده است.

وال استریت جورنال می‌افزاید پس از تماس با مقامات امارات آنها فرود این هواپیما در روز نهم دسامبر در این کشور را تایید کرده‌اند که بدون محموله و برای سوخت‌گیری صورت گرفته بود. شرکتی که در حال حاضر این هواپیما را در اجاره خود دارد تحت عنوان شرکت سهامی حمل و نقل بین‌المللی در شارجه ثبت شده است. این شرکت فقط یک سهام‌دار دارد که آن هم فردی است به نام اسوتلانا ژکووا .

خبرنگاران وال استریت جورنال پس از پیدا کردن شماره تلفن موبایل این فرد با وی تماس گرفته‌اند. زنی به همین نام به آنها پاسخ داده و تایید کرده است که صاحب شرکت مزبور است، ولی به محض این که از وی در مورد هواپیمای توقیف شده در تایلند سوال شده این فرد تماس تلفنی را قطع کرده است.
XS
SM
MD
LG