لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۳۷

انتخابات عراق و ناآرامی‌ها؛ تلاشی برای «ناتوان نشان دادن دولت مالکی»


نوری المالکی؛ دقایقی پس از انداختن رأی به صندوق
نوری المالکی؛ دقایقی پس از انداختن رأی به صندوق
انتخابات پارلمانی عراق که از بامداد روز یکشنبه و در میان تدابیر شدید امنیتی آغاز شده بود، با پشت سر گذاشتن روزی ناآرام، در ساعت پنج بعد از ظهر به وقت محلی پایان یافت.

با آنکه وزارت کشور عراق، پیش‌بینی کرده بود که مردم، مشارکت بالایی در این انتخابات خواهند داشت؛ اما در همین حال، با درخواست تمدید مهلت زمان رأی گیری موافقت نکرد.

جز انفجارها و حملات خمپاره‌ای در روز یکشنبه، بغداد، نجف و برخی دیگر از مناطق عراق، یک روز پیش از برگزاری انتخابات نیز شاهد ناآرامی‌هایی بود.

ایلیا جزایری، خبرنگار حوزه مسایل خاورمیانه، که به تازگی از عراق به بیروت رفته است، درباره انتخابات پارلمانی عراق و به ویژه ناآرامی‌های روز یکشنبه، به رادیو فردا می‌گوید: «ارزیابی‌ها از دلایل ناآرامی‌های عمده که از روز شنبه آغاز شد و روز یکشنبه نیز ادامه یافت؛ این است که ناآرامی‌ها، بیشتر برای ناتوان نشان دادن دولت نوری المالکی از تأمین امنیت عراق است».

گفت‌وگوی کامل با ایلیا جزایری را بشنوید


این خبرنگار حوزه مسایل خاورمیانه، بر این باور است که گروه‌هایی چون القاعده و بعثی‌ها و نیز برخی گروه‌های مخالف دولت نوری المالکی، می‌توانند در ایجاد این ناآرامی‌ها دست داشته باشند.

ارزیابی آقای جزایری از میزان مشارکت شیعیان و اهل سنت در انتخابات عراق این است که که هر دو جریان، مشارکت خوبی از خود نشان داده‌اند.

درباره پیش‌بینی نتایج این انتخابات، ایلیا جزایری می‌گوید: «رسانه‌های نزدیک به شیعیان، از پیروزی حزب «العراقیه» به رهبری ابراهیم جعفری با به دست آوردن ۸۰ درصد آرا سخن می‌گویند؛ اما گروه‌های اهل تسنن می‌گویند هنوز هیچ چیز روشن نیست».
XS
SM
MD
LG