لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۵۰

انتخابات پارلمانی عراق در ميان تدابير شديد امنيتی آغاز شد


انتخابات پارلمانی عراق برای تعيين ۳۲۵ نماينده پارلمان اين کشور از بين بيش از شش هزار کانديدا بامداد روز يکشنبه در سراسر اين کشور در میان تدابیر شدید امنیتی آغاز شد.

عراق مرز های هوایی و زمینی خود را بسته است و مرز های بین استانی نیز تا روز دوشنبه بسته خواهد بود. نیروهای امنیتی کنترل خیابان ها را در اختیار گرفته و راه های منتهی به محل های اخذ رای را مسدود کرده اند.

ناظران مسايل عراق می گويند که انتخابات روز يکشنبه آزمونی سر نوشت ساز برای دمکراسی در حال رشد عراق است که می تواند در تعيين مسير اين کشور در آينده نقشی اساسی داشته باشد.

در انتخابات عراق ۱۹ ميليون نفر واجد شرايط رای هستند و تاکنون شش صد هزار نفر در داخل عراق تا پيش از روز يکشنبه رای خود را به صندوق ها ريخته اند. اين افراد شامل نيروهای نظامی، پليس، زندانیان و بيماران بستری در بيمارستان بوده است.

اين در حالی است که نزديک به يک ميليون و چهار هزار عراقی که به صورت پناهنده يا تبعيدی در خارج از عراق به سر می برند می توانستند رای خود را تا پيش از روز يک شنبه در ۱۶ کشور به صندوق بريزند.

ناظران می گويند که احتمالا هيچ يک از ائتلاف های موجود در عراق قادر نيستند که به پيروزی چشم گير دست يابند و به همين دليل احتمالا تشکيل دولت آينده نيازمند ائتلاف گروه ها مختلف است و اين روند می تواند ماهها طول بکشد.

دولت نوری المالکی، نخست وزير عراق، تا تشکيل دولت جديد زمام امور را در اختيار خواهد داشت.

در اين انتخابات گروه های و ائتلاف های مختلفی برای کسب کرسی های بيشتر در پارلمان عراق با يکديگر رقابت می کنند.

يکی از ائتلاف ها مهم انتخابات پارلمانی عراق «ائتلاف ملی» است که از تعداد زيادی از گروه ها، افراد و شخصيت های شيعه عراق تشکيل شده است. سه جريان اصلی اين ائتلاف عبارتند از : مجلس اعلای اسلامی عراق، تشکيلات بدر و جريان طرفداران مقتدا صدر، روحانی تندرو شيعه عراقی.

برخی از گروه های تشکيل دهنده «ائتلاف ملی»، در نخستين انتخابات پارلمانی عراق در سال ۲۰۰۵ ، ائتلافی به نام «ائتلاف يکپارچه» تشکيل داده بودند که توانستند ۱۲۸ کرسی پارلمان را به دست آورند.

ائتلاف «قانون» به رهبری نوری المالکی، نخست وزير عراق از ديگر ائتلاف های مهم انتخابات پارلمانی عراق است که مجموعه ای از گروهها و شخصيت های شيعه و سنی عراق از آن حمايت می کنند.

اين ائتلاف توانسته است تا برخی از عشاير سنی در استان انبار عراق و همچنين در مناطق شرقی عراق را با خود همراه کند و اميدوار است بتواند زمينه دوام دولت نوری المالکی را فراهم کند.

ائتلاف «العراقيه» به رهبری اياد العلاوی، نخست وزير پيشين عراق، و صالح المطلق، سياستمدار سنی، که به ائتلاف نيروهای سکولار عراق مشهور است، رقيب دو ائتلاف «ائتلاف ملی» و «قانون» عراق است. برخی از گروهای شيعه و سنی و همچنين طرفداران صدام حسين از اين ائتلاف حمايت می کنند.

«ائتلاف وحدت عراق» به رهبری جواد بولانی، وزير کشور ، و احمد ابوريشه، رهبر شوراهای بيداری عراق، از ديگر ائتلاف های مهم عراق است.

جواد بولانی که شيعه است از محبويت ويژه ای نزد نيروهای امنيتی و پليس برخوردار است. شوراهای بيداری عراق نیز که متشکل از عشاير سنی در استان انبار است نقشی اساسی در بيرون راندان نيروهای القاعده در اين استان در سال ۲۰۰۶ داشت.

«ائتلاف توافق» که متشکل از سنی های ميانه رو است اصلی ترين فراکسيون سنی ها را در پارلمان فعلی تشکيل می دهد و جايگزين «ائتلاف جبهه توافق» در انتخابات سال ۲۰۰۵ شده است. بدنه اصلی اين ائتلاف را حزب اسلامی عراق که يک حزب سنی است تشکيل می دهد.

«ائتلاف کردستان» که از دو حزب حزب دمکرات و اتحاديه ميهنی کردستان تشکيل شده است از مهم ترين ائتلاف ها در اقليم کردستان عراق به شمار می رود. احزاب کرد بر سر نحوه تقسيم در آمدهای نفتی با دولت مرکزی عراق اختلاف نظر دارند.

«ائتلاف کردستان» با چالشی گروهی که به تازگی شکل گرفته است روبه رو است. حزب اصلاح طلب «گوران» يا « تغيير» به رهبری به نوشيروان مصطفی توانسته است توجه افکار عمومی در منطقه کردستان و به ويژه سليمانيه را به خود جذب کند.
XS
SM
MD
LG