لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۲۸

انتخابات شوراهای استانی عراق پایان یافت


انتخابات شوراهای استانی عراق روز شنبه تقريبا در آرامش برگزار شد و رسانه های خبری می گويند اين آرام ترين انتخابات از زمان سقوط صدام حسين تاکنون بوده است.

نوری المالکی، نخست وزير عراق، در يک برنامه تلويزيونی، پس از بسته شدن شعب اخذ رای گفت: بار ديگر انگشتان جوهری آمدند تا عراق را بسازند.

آقای مالکی پيشتر به هنگام ريختن رای خود به صندوق رای، مشارکت گسترده مردم در انتخابات شوراهای استانی عراق را ستود و آن را «پيروزی»ای برای همه عراقی‌ها خوانده بود.

انتخابات سال ۲۰۰۵ عراق در بحبوبه حملات ستيزه جويان سنی و خشونت های قومی برگزار شد. اما از اواسط سال ۲۰۰۷ تاکنون از ميزان خشونت ها در عراق کاست شده است.

ژنرال محمد العسگری، سخنگوی وزارت دفاع عراق، در همين زمينه گفت: انتخابات همانگونه که پيش بينی می شد برگزار شد.

ژنرال محمد العسگری اضافه کرد:«من اين را يک موفقيت بزرگ می دانم.»

نيروهای عراق مصمم بودند تا نشان دهند در حالی که نيروهای نظامی آمريکا در حال ترک اين کشور هستند، قادرند کنترل امنيتی را در اختيار بگيرند.

به گزارش رسانه های خبری، نوری المالکی که دستاوردهای امنيتی اخير را محصول سياست های خود می داند کوشيده است تا از انتخابات استانی به عنوان زمينه ای برای گسترش قدرت خود استفاده کند.

نوری مالکی از ماه مه سال ۲۰۰۶ نخست وزيری دولت عراق را بر عهده داشته است.

در همین حال، آقای مالکی ميزان مشارکت در اين انتخابات را نشانه «اعتماد مردم عراق به دولت‌شان» و همچنين تاييدی بر اين که «در امنيت واقعی زندگی می‌کنند» دانست.

گروه های سنی که انتخابات گذشته استانی را تحريم کرده بودند به نظر می رسد در اين دوره انتخابات مشارکت گسترده ای داشته اند.

پانزده ميليون عراقی واجد شرايط برای انتخابات روز شنبه بودند و شهروندان عراق از بين ۱۴ هزار و ۴۰۰ نامزد انتخابات استانی، ۴۴۰ نماينده را انتخاب می کنند.

اين انتخابات در ۱۴ استان از ۱۸ استان عراق برگزار شد و به گفته مقامات عراق نتیجه این انتخابات طی هفته های آینده اعلام خواهد شد.

به گزارش رويترز، در تنها حادثه گزارش شده، يک خمپاره به شهر تکريت، زادگاه صدام حسين، اصابت کرد که به کسی آسيبی نرسيده است.

در جريان يک عمليات در شهر موصل نيروهای آمريکايی دو پليس عراقی را کشته اند. هنوز جزئيات بيشتری از اين حادثه منتشر نشده است.

در طول مبارزات انتخاباتی پنج نامزد انتخابات استانی عراق ترور شدند که سه تن از آنها دو روز پيش از رای گيری به قتل رسیدند.
XS
SM
MD
LG