لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۰۸

«اتهاماتی با بار سیاسی که هیچ معنایی ندارند»


ديدبان حقوق بشر در نامه‌ای از آيت‌الله صادق اردشير لاريجانی، رئيس جديد قوه قضائيه خواست تا هر چه سريع‌تر تحقيقات بی‌طرفانه‌ای را برای مشخص کردن نقش مقام‌های بلندپايه جمهوری اسلامی ايران در حملات به تجمع‌های مسالمت‌‌آميز معترضان به نتایج انتخابات ریاست جمهوری و شکنجه زندانيان آغاز کند. جو استورک، مسئول خاورمیانه سازمان دیده‌بان حقوق بشر، به پرسش‌های رادیو فردا در همین ارتباط پاسخ داده است.

  • رادیو فردا: آقای استورک، هدف از نگارش نامه اخیر دیده‌بان حقوق بشر به آیت‌الله لاریجانی چیست؟

جو استورک: همان طور که می‌دانيد آيت‌الله لاريجانی، رئيس قوه قضاييه، از سوی آيت‌الله خامنه‌ای به تازگی به اين سمت منصوب شده است.

در نظام سياسی ايران، قوه قضاييه حداقل در ظاهر از قوای ديگر مستقل است؛ از قوه مجريه که رئيس آن محمود احمدی‌نژاد است و قوه مقننه به رياست علی لاريجانی.

البته سازمان زندان‌ها زير نظر قوه قضاييه است و ما هم از انتصاب آيت‌الله لاريجانی به رياست قوه قضاييه استفاده کرديم تا از او سه درخواست داشته باشيم؛ اول اين که درباره همه نهادهايی که مسئول اعمال خشونت بودند تحقيق کند، چه در تهران و چه در شهرهای ديگر ايران. به ويژه از رئيس پليس، فرماندهان سپاه، داستان تهران و همه افرادی که دستور تيراندازی در رويدادهای اخير ايران را صادر کرده‌اند.

دوم اينکه از آقای لاريجانی خواسته‌ايم در مورد زندان‌ها و بازداشتگاه‌های مخفی تحقيق کند و هرچه سريع‌تر دستور تعطيلی آنها را بدهد.

سوم اينکه از ايشان خواسته‌ايم پرونده‌های معروف ديگری را بازگشايی کند، از جمله پرونده قتل دو خانم که يکی از آنها زهرا کاظمی، روزنامه‌نگار ايرانی- کانادايی است که هرگز تحقيقات کامل و جامعی در مورد مرگ او صورت نگرفت.

  • آقای استورک، سازمان ديده‌بان حقوق بشر به محاکمه شماری از اصلاح‌طلبان هم اعتراض کرده است، درحالی که جمهوری اسلامی آنها را عوامل کودتای مخملی می‌خواند. نظر شما دراين باره چيست؟

اول به طور دقيق بگوييد کودتای مخملی چيست. اين واژه اگر معنايی داشته باشد اين است که عده‌ای خواهان تغيير مسالمت‌آميز سياسی هستند. اما اين مسئله اصلاً به عنوان جرم تعريف نمی‌شود. اينها صرفاً اتهاماتی با بار سياسی است که هيچ اعتباری ندارد.

  • رئيس پليس تهران گفته کسی در بازداشتگاه کهريزک کشته نشده است. آيا سازمان ديده‌بان حقوق بشر مدرکی مبنی بر کشته شدن زندانيان دارد؟

مدرکی نداريم، اما عميقاً مظنون هستيم. ببينيد افرادی در اين زندان جان باخته‌اند و اين مسئله‌ای است که مقامات به خصوص رئيس سازمان زندان‌ها و رئيس پليس پذيرفته‌اند. سؤال اين است که اين افراد چگونه مرده‌اند؟ وضعيت آن زندان آن قدر وحشتناک بوده که مجلس ايران چند سال پيش خواستار تعطيلی آن شده بود.

وقتی کسی در زندان می‌ميرد بايد تحقيقاتی در اين مورد انجام شود. پليس می‌گويد در اثر ويروس و بيمای مننژيت اين مرگ‌ها روی داده است، ما نمی‌دانيم و به حرف‌های مسئولان هم اعتمادی نداريم، بايد در اين مورد تحقيقاتی انجام شود.
XS
SM
MD
LG