لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۵۳

کشتگر: راه دیگر می‌تواند اعتصاب باشد


ميرحسين موسوی، يکی از رهبران مخالفان دولت، در مصاحبه با سايت کلمه، ديدگاه‌های خود را در مورد جنبش سبز، به ويژه پس از راهپيمايی سالروز انقلاب بهمن ۵۷ در ايران مطرح کرده است.

وی ضمن تصریح بر ضرورت پیگیری برگزاری انتخابات آزاد، بار دیگر بر خواسته برگزاری راهپیمایی «برای پایان دادن به حرف و حدیث‌ها» تأکید کرده است.

آقای موسوی با تحلیل شرایط کنونی به‌ویژه پس از برگزاری راهپیمایی ۲۲ بهمن گفته است که با وجود برخورد گسترده‌ در این روز، هویت جنبش سبز نه تنها حذف نمی‌شود که «عمیق تر و گسترده‌تر» خواهد شد.

در همین زمینه علی کشتگر، فعال سیاسی در پاریس، به پرسش‌های رادیو فردا پاسخ داده است.



  • رادیو فردا: آقای کشتگر، سخنان اخیر میرحسین موسوی را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

علی کشتگر: مهندس موسوی به این نکته اشاره می‌کند که در شرایط سرکوب شدید نظامی که حکومت کودتا اعمال می‌کند، چگونه می‌توان کار سازماندهی جنبش سبز را ادامه داد. آقای موسوی می‌داند شرط ادامه جنبش سبز و گسترش و تعمیق آن سازماندهی است. او با مرور تجربه‌های این چند ماه به این نکته اشاره می‌کند که هر فرد هم به عنوان فعال جنبش سبز باید در صحنه باشد و هم به عنوان رسانه، به این معنی که ارتباط خود را با سایرین حفظ کند.

شبکه‌های اجتماعی که مهندس موسوی مطرح می‌کند همین شبکه‌هایی است که در محله‌ها، اداره‌ها و دانشگاه‌های سراسر کشور شکل گرفته بود و یکدیگر را خبر می‌کردند برای تظاهرات و اقدام مشترک که بسیار هم مؤثر بود. در شرایطی که سازماندهی آزاد و رسمی عملی نیست، ایجاد این شبکه‌ها می‌تواند یکی از راه‌های مهم سازماندهی باشد.

  • میرحسین موسوی در مصاحبه با سایت کلمه در این مورد که آیا راه حل های دیگری برای پیگیری اهداف قانونی جنبش سبز وجود دارد، می‌گوید هم از خیابان‌ها به صورت مسالمت‌آمیز و قانونی استفاده می‌کنیم و هم از تمام امکانات قانونی دیگر. به نظر شما منظور آقای موسوی از «اقدامات قانونی دیگر» چیست؟

البته راه‌کارهای قانونی بسته شده یعنی حق ایجاد رسانه، حق تشکیل و فعالیت احزاب و حق اجتماعات از اپوزیسیون سلب شده و جنبش سبز باید در آینده برای مقابله با استبداد به راه‌های مختلف دیگر از جمله به اعتصابات فکر کند.

من دقیقاً نمی‌دانم در ذهن آقای موسوی چه می‌گذرد، اما جنبش سبز در ادامه مبارزه برای رسیدن به اهداف خود باید به خواسته‌های طبقات مختلف جامعه به خصوص طبقه کارگران، معلمان و زنان توجه کند و اگر این اقشار آمادگی اعتصاب داشته باشند، جنبش سبز باید هدایت اعتصابات را به دست گیرد.

  • اکنون در بیانیه‌ها و سخنان آقای موسوی، توجه به مطالبات اقتصادی مردم بیش از پیش جا باز می‌کند. دلیل توجه زیاد آقای موسوی به این موضوع چیست؟

آقای موسوی می‌داند ماه‌ها است برخی از کارگران حقوق دریافت نکرده‌اند و اعتراضاتی هم در نقاط مختلف کشور در همین زمینه آغاز شده است. مدیریت اقتصادی کشور وضع را به گونه‌ای پیش برده که هر روز شاهد وخامت بیشتر اوضاع اقتصادی، تورم و گرانی، تعطیلی کارخانه‌ها، بیکاری کارگران و نابودی تولیدات داخلی به خاطر هجوم کالاهای چینی هستیم.

اگر این بحران اقتصادی به بحران سیاسی کنونی اضافه شود، آن وقت مردم خودشان راه‌های دیگری را به جز اعتراضات خیابانی در پیش می‌گیرند که می‌تواند اعتصاب باشد و مردم در چنین شرایطی برای اعتصابات عمومی آماده می‌شوند.
  • 16x9 Image

    روزبه بوالهری

    روزبه بوالهری که فعالیت خود را به عنوان روزنامه‌نگار از سال ۱۳۶۸ آغاز کرده، از اسفند سال ۱۳۸۴ به تحریریه رادیو فردا پیوست.

    او که پیش از پیوستن به رادیوفردا، در شماری از روزنامه‌های ایران نیز به عنوان دبیر سرویس بین‌الملل فعالیت کرده، در کنار تهیه خبر و گزارش، برنامه هفتگی کارنامه را تهیه می‌کند که به مسائل کارگران، معلمان و فعالان صنفی در ایران می‌پردازد.

XS
SM
MD
LG