لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۴۲

اتهام فساد مالی علیه نزدیکان رئیس جمهور پیشین قرقیزستان


قورمان‌بیک باقی‌یف؛ رئیس جمهور پیشین قرقیزستان (چپ)
قورمان‌بیک باقی‌یف؛ رئیس جمهور پیشین قرقیزستان (چپ)

دولت موقت قرقيزستان پرونده‌ای را علیه فرزند و سه برادر رئیس جمهور پیشین این کشور در دست بررسی دارد که مربوط به فساد مالی در دو شركت تأمين‌كننده سوخت برای پايگاه هوايى مناس است. این پایگاه برای پیشتیبانی نیروهای بین‌المللی مستقر در افغانستان در اختیار نیروی هوایی آمریکاست.

آن طور که رویترز گزارش داده است، قرارداد تأمين سوخت هواپيماهاى آمريكايى در پايگاه هوایی مناس با شرکت‌هایی بسته شده است که گفته می‌شود به فرزندان رئيس جمهور پيشين اين كشور تعلق دارند و همین موضوع خشم مقامات دولت موقت را برانگيخته است.

پايگاه هوايى مناس در نزدیکی بيشكک، پايتخت قرقيزستان، يكى از كليدى‌ترين پايگاه‌هاى هوايى در اختیار آمريكا در جنگ افغانستان است که سال گذشته پس تهدید قورمان‌بيک باقى‌يف مبنی بر تعطیلی این پایگاه، با افزايش اجاره پرداختی توسط دولت آمريكا، قرارداد استفاده از آن تمديد شد.

اولان ديكان‌بايف، سخنگوى دفتر دادستان كل قرقيزستان، به رويترز گفت كه هم اكنون در این زمینه یک پرونده فساد مالى عليه ماکسيم باقی‌يف، فرزند رئيس‌جمهور پيشين این کشور، گشوده شده است.

اين در حالى است كه هنوز از محل اختفای ماكسيم باقی‌يف متهم این پرونده اطلاعى در دست نيست.

دولت موقت قرقيزستان، روز دوشنبه برای يافتن ماكسيم باقی‌يف و سه برادر رئیس جمهور پیشین این کشور پاداشى به مبلغ يكصد هزار دلاری تعیین کرده است.

سخنگوی دفتر دادستان کل قرقیزستان، از دیگر اتهامات وارده در این پرونده فساد مالی را عدم پرداخت ماليات توسط دو شرکت استار اینترپرایز و مینا کروپ عنوان کرده است. دو شرکتی که سوخت مورد نياز پايگاه مناس را از روسيه وارد مى‌كردند.

قورمان‌بيک باقى‌يف، رئيس جمهور پيشين قرقيزستان، پس از يک شورش خونين كه كشته شدن ده‌ها تن از مردم اين كشور را در پی داشت، از قدرت بركنار شد و به كشور بلاروس گريخت.

در همین حال فريد نيازف، سخنگوى دولت موقت قرقيزستان، بدون اشاره به جزئیات بیشتر گفته است كه سناى آمريكا نيز تحقيقات جداگانه‌اى را درباره فساد مالى اين دو شركت آغاز كرده است.

آقای نیازف افزود که دو شركت «استار اينتر پرايز» و «مينا كروپ» هر دو در خارج از قرقیزستان به ثبت رسيده‌اند و همچنان به فعاليت خود ادامه مى‌دهند.

وى همچنين افزود که پس از پایان تحقيقات، مقامات مسئول تصميم لازم را در مورد برخورد با این دو شرکت اتخاذ خواهند كرد، اما تأکید کرد که دولت موقت قرقیزستان، فشار بر نیروهای نظامی آمریکا را برای لغو قراردادهای خود با این دو شرکت در دستور کار خود ندارد.

مقام‌های دولتی در قرقیزستان پیشتر اعلام کرده‌اند که هر گونه تصمیم درباره پایگاه هوایی مناس، پس از انتخابات پارلمانی در ماه اکتبر اتخاذ خواهد شد.

XS
SM
MD
LG