لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۲۰

جبهه مشارکت: بازداشت‌ها خللی به «راه سبز امید» وارد نمی‌کند


جبهه مشارکت ایران اسلامی با محکوم کردن دستگیری‌ها در مراسم دعای کمیل پنجشنبه‌شب گذشته، ابراز اطمینان کرد که اینگونه رفتارها خللی در «راه سبز امید» وارد نمی‌کند.

در بیانیه جبهه مشارکت ضمن درخواست آزادی سریع همه بازداشت‌شدگان، تأکید شده است که تحت تعقیب قرار گرفتن عاملان این اقدام، می‌تواند به توصیف این حزب اصلاح‌طلب «مانع از پاره شدن آخرین رشته‌های اعتماد بین حکومت و مردم باشد».

نیروهای امنیتی، شامگاه پنجشنبه با حمله به مراسم دعای کمیل که در منزل یکی از بستگان شهاب طباطبایی از بازداشت‌شدگان حوادث پس از انتخابات خرداد ماه بر قرار بود، شرکت‌کنندگان را که عمدتاً از خانواده و نزدیکان شماری از بازداشت‌شدگان حوادث اخیر تشکیل می‌شدند، بازداشت کردند.

براساس آخرین گزارش‌ها، ۲۸ زن و ۴۳ مرد در خلال این واقعه بازداشت شده‌اند که چهار نفر از زنان به نام‌های سعیده کردی‌نژاد، محبوبه حقیقی، مریم طباطبایی و مینویی به زندان اوین منتقل شدند.

سایت نوروز وابسته به جبهه مشارکت ایران اسلامی همچنین از انتقال دکتر محمد کیانوش‌راد، سعید نورمحمدی، هادی حیدری، محمدحسین خوربک، اسماعیل صحابه، میثم وره‌چهر، محمدامین شیرزاد، ایمان میراب‌زاده و نیز برادر عبدالله رمضانزاده به زندان اوین خبر داده است.

نوروز بر اساس آخرین آمار گردآوری شده از بازداشت‌شدگان واقعه پنجشنبه شب، شمار این افراد را ۷۱ نفر اعلام کرده است.

جبهه مشارکت ایران اسلامی در بیانیه خود در واکنش به این اتفاق اطمینان داده است با دستگیری چند ده تن هیچ خللی به «راه سبز امید» وارد نخواهد شد و این اقدامات را بیش از آنکه نشانه اقتدار باشد، «علامت شکست عاملان کودتا» توصیف کرده است.

این تشکل اصلاح‌طلب همچنین در بیانیه خود این فرض را که حمله به مراسم دعای کمیل پنجشنبه شب با دستور مسئولان قوه قضائیه صورت گرفته نشانه این دانسته است که «دیگر نمی‌توان هیچ امیدی به این دستگاه و مسئولان آن برای دادخواهی داشت و ملت، باید به فکر چاره‌ای دیگر باشند».

با این حال در این بیانیه از مسئولان قضایی خواسته شده تا چنانچه این اتفاق، بدون آگاهی و مجوز مسئولان دادستانی صورت گرفته، با اقدام سریع به «رفع آثار و تبعات این اقدام ناشایست» بپردازند.

در بیانیه جبهه مشارکت ایران اسلامی، روند منجر به این اتفاق، «از بین برنده اعتبار، نظام و دین» خوانده شده و از مراجع تقلید، علمای دینی و نخبگان سیاسی و علمی کشور خواسته شده است تا نسبت به آن واکنش نشان داده و حداقل، عدم رضایت خود را از «این گونه رفتارهای خلاف اسلام» ابراز نمایند.

حمله پنجشنبه شب به مراسم دعای کمیل در تهران، مورد انتقاد آیت‌الله منتظری و آیت‌الله صانعی، دو مرجع تقلید شیعه نزدیک به اصلاح‌طلبان، قرار گرفته و از جمله آیت‌الله منتظری گفته است که «مفهوم جمهوريت در نظام اسلامی که همان مردم سالاری است، امروز ناديده گرفته شده و حق آزادی مردم رعايت نمی‌شود».

آيت الله صانعی نيز با ابراز تأسف از بازداشت‌های اخير گفت: «آقايان تحمل برگزاری مراسم دعای کميل را هم ندارند.»

در همین حال خانواده‌های بازداشت‌شدگان با صدور اطلاعيه‌ای خواستار آزادی بازداشت‌شدگان پس از انتخابات رياست جمهوری شدند.

پس از انتخابات ۲۲ خرداد، و در جريان تظاهرات معترضان به نتايج انتخابات، شمار بسيار زيادی بازداشت شدند.

مقام های جمهوری اسلامی ايران، شمار بازداشت شدگان را حدود ۴۰۰۰ نفر اعلام کرده اند، اما گزارش فعالان و سازمان های سياسی و حقوق بشری حاکی از بازداشت شمار بسيار زيادتری از آمار رسمی است.
XS
SM
MD
LG