لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۳۹

انتقاد میرحسین موسوی از عدم برخورد با عاملان حادثه ۱۸ تیر


در آستانه یازدهمین سالگرد حمله نیروی انتظامی و لباس‌شخصی‌ها به کوی دانشگاه تهران، میرحسین موسوی از رهبران مخالفان دولت در ایران، عدم برخورد با عاملان این حادثه را زمینه‌ساز حمله به کوی دانشگاه در خرداد ۸۸ خوانده است.

آقای موسوی که سخنانش در دیدار با جمعی از جوانان «مجمع نیروهای خط امام» در سایت کلمه منتشر شده است، در این دیدار حادثه ۱۸ تیرماه ۷۸ را از وقایه «دلخراش» تاریخ ایران توصیف کرده و علاقه‌مندان به جمهوریت نظام را به قضاوت در مورد آن فراخوانده است.

در ۱۸ تیرماه ۷۸، اعتراض دانشجویان مقیم در کوی دانشگاه تهران به تعطیلی روزنامه سلام، با دخالت نیروهای انتظامی و لباس‌شخصی به خشونت کشیده شد و گرچه این حمله با انتقاد رهبر جمهوری اسلامی مواجه شد، اما دستگاه قضایی تنها به محاکمه فرهاد نظری، فرمانده وقت نیروی انتظامی تهران بزرگ، و برخورد با برخی از نیروهای تحت امر وی اکتفا کرد.

در خلال محاکمه فرمانده وقت پلیس تهران و نیروی تحت امر وی، فرهاد نظری از اتهامات وارده تبرئه شد و در میان نیروهای تحت امرش نیز تنها یک نیروی وظیفه به سرقت یک ماشین ریش‌تراش متهم شد و هیچگاه نیروهای امنیتی و قضایی به معرفی و بازخواست دیگر مسببان این حمله به ویژه لباس‌شخصی‌ها اقدام نکردند.

۱۰ سال بعد زمانی که اعتراض‌ها به نتایج اعلام شده انتخابات ریاست جمهوری دهم شکل گرفت، نیروهای لباس‌شخصی به همرای پلیس ضد شورش بار دیگر کوی دانشگاه تهران را مورد حمله قرار دادند که این واقعه چندین کشته در پی داشت و باز به رغم تشکیل کمیته‌ای ویژه در مجلس ایران در این ارتباط، هیچگاه در مورد گزارش این کمیته و اقدام احتمالی دستگاه قضایی در شناسایی لباس‌شخصی‌ها اطلاع‌رسانی نشد.

آقای موسوی با اشاره به این دو حادثه تصریح کرده است که «اگر با آن رویداد تلخ درست برخورد می‌شد و مسببان آن فاجعه شناخته می‌شدند و به دلیل آن جنایات به صورت آشکار محاکمه و کیفر می‌شدند، ما حوادث حمله به خوابگاه دانشجویی را بعد از انتخابات نمی‌داشتیم».

نخست‌وزیر دوران جنگ، اضافه کرده است که «بایستی یاد گرفته باشیم که در مقابل کژی‌ها بایستیم. [چراکه] تسلیم شدن باعث انحراف و فاجعه‌های بیشتر می‌شود».

تکثر؛ فرصتی برای آینده

میرحسین موسوی در این دیدار همچنین «ظهور دیکتاتوری رضاخانی» در عصر پس از مشروطه را یادآور شده و گفته است که «بعد از مشروطیت، خرده گفتمان‌های مختلفی در سطح جامعه مطرح بود که در عین اختلاف در یک نقطه با هم مشترک بودند و آن ظهور یک شخص قدر قدرت برای ایجاد امنیت و سامان دادن به بی‌سامانی‌ها بود».

وی سپس بر استقبال جنبش سبز از گوناگونی اندیشه‌ها تأکید کرده و افزوده است که «این تکثر یک فرصت برای آینده ملت ماست و ما نقطه اتصال این گوناگونی گفتمان‌ها را ظهور و بروز یک رهبر تعریف نکرده‌ایم».

آقای موسوی ادامه داده است که «ما نقطه اتصال را پایبندی و اجرای بی‌کم و کاست قانون اساسی گرفته‌ایم و راه تحول را از طریق یک انتخابات آزاد و رقابتی غیرگزینشی پیش‌بینی کرده‌ایم».

وی تصریح کرده است که تنها «پایندی به یک متن با هدف به دست آوردن حاکمیت مردم بر سرنوشت خود، ما را از خطر استبداد آینده می‌تواند محافظت کند».
XS
SM
MD
LG