لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۶:۵۷

میرحسین موسوی و ایده تأسیس حزب جدید


میرحسین موسوی، در حال سخنرانی در حلقه هوادارنش در تظاهرات مسالمت‌آمیز ۲۵ خرداد ۸۸
میرحسین موسوی، در حال سخنرانی در حلقه هوادارنش در تظاهرات مسالمت‌آمیز ۲۵ خرداد ۸۸
«میرحسین موسوی حزب تأسیس می‌کند»، این عنوانی است که برخی روزنامه‌ها و پایگاه‌های خبری مخالف و موافق نامزد موج سبز، در این یکی دو روز به آن پرداخته‌اند.

روز یکشنبه سیدحسین موسوی تبریزی، دبیر مجمع محققین و مدرسین حوزه علمیه قم، و رئیس خانه احزاب در گفت‌وگو با خبرگزاری کار ایران (ایلنا) تلاش میرحسین موسوی را برای تأسیس حزب ارزشمند دانست.

محمد سلامتی، دبیرکل سازمان مجاهدین انقلاب نیز در گفت‌وگو با همین خبرگزاری یادآور شد میرحسین موسوی هواداران زیادی دارد که متشکل کردن آنها نیازمند تشکیل حزب است.

میرحسین موسوی خود در آخرین بیانیه‌اش که روز چهارشنبه هفته گذشته منتشر شد، آورده بود: «گروهی از نخبگان بر سر آنند که گرد هم آیند و با تشکیل جمعیتی قانونی، صیانت از حقوق و آرای پایمال شده مردم در انتخابات گذشته را از طریق انتشار مدارک و اسناد تقلب‌ها و تخلف‌های انجام گرفته و نیز رجوع به محاکم قضایی را پیگیری کنند و نتایج آنرا مستمراً به اطلاع عموم برسانند».

اما آیا حزب یا جمعیتی که میرحسین موسوی از آن یاد می‌کند، تفاوت‌های عمده‌ای در روش و منش با دیگر احزاب اصلاح‌طلبان چون حزب مشارکت، حزب اعتماد ملی و سازمان مجاهدین انقلاب خواهد داشت؟

سراج الدین میردامادی، روزنامه‌نگار ایرانی مقیم پاریس، در پاسخ به این سؤال می‌گوید: اگر هم ایشان بخواهد جمعیتی را تشکیل بدهد، با تفاوت‌هایی که ایشان دارد و در عین حال همراهی‌هایی که می‌تواند با احزاب مشارکت و مجاهدین و حتی رو حانیت مبارز داشته باشد، شکل جدیدی را خواهد داشت. تیپ‌هایی مثل دکتر علیرضا بهشتی، آقای بهزادیان نژاد، آقای فاتح و دیگرانی که حلقه اولیه و ستاد ایشان را اداره می‌کردند، این حزب را سازماندهی خواهند کرد و طبعاً همراهی‌ها و نقاط اشتراک زیادی با احزاب اصلاح‌طلب خواهند داشت، اما در عین حال می‌توانند تفاوت‌ها و تمایزاتی را هم داشته باشند».

اما روزنامه کیهان در سرمقاله روز شنبه خود و با عنوان «حزب یا ستون پنجم» مدعی شد حزبی که آقای موسوی از تلاش برای تاسیس آن خبر داده است، نمی‌تواند قانونی باشد، زیرا اعضای اصلی آن نظیر میرحسین موسوی و محمد خاتمی به ارتکاب جرائمی متهمند.

روزنامه کیهان میرحسین موسوی را به تلاش برای فرار از مجازات قطعی به جرم قتل انسان‌های بیگناه، برپایی آشوب و بلوا، اجیر کردن اراذل و اوباش برای تعرض به جان و مال و ناموس مردم وهمکاری با ستون پنجم آمریکا در ایران متهم کرد.

فاطمه حقیقت‌جو، نماینده دوره ششم مجلس شورای اسلامی و پژوهشگر دانشگاه ایالتی ماساچوست در آمریکا چندان خوشبین نیست که میرحسین موسوی بتواند برای حزبش مجوز بگیرد.

خانم حقیقت‌جو می‌گوید: «همانطور که رهبری نظام و همراهان ایشان اجازه ندادند که بخشی از اصلاح‌طلبان متمایل به اصولگرا با همان تعریف آقای موسوی و تیم ایشان در ساختارهای حکومت جایی پیدا کنند، اینها تحمل حضور آقای موسوی را در جامعه مدنی هم نخواهند داشت. بنابراین من بسیار بعید می‌دانم که وزارت کشوری که زیر نظر آقای احمدی‌نژاد است، اجازه تشکیل حزبی را به آقای میرحسین و همراهان وی بدهد و به طریق اولی فکر می‌کنم عرصه فعالیت براحزابی مثل مشارکت، اعتماد ملی، سازمان مجاهدین انقلاب بسته تر خواهد شد و حتی ممکن است آن احزاب هم منحل شوند».

در روزهای گذشته و درحالی که پایگاه‌های خبری نزدیک به اصلاح‌طلبان از ارزشمند بودن تلاش میرحسین موسوی و وبسایت‌های مخالف او از احتمال صادر نشدن مجوز تأسیس حزب برای میرحسین موسوی سخن می‌گویند، پایگاه‌های اینترنتی موافق و مخالف در یک نکته دیدگاه مشترکی دارند، و آن اینکه زهرا رهنورد، قربان بهزادیان‌نژاد، علیرضا بهشتی شیرازی، ابوالفضل فاتح و شریف‌زادگان از اعضای شورای مرکزی حزب میرحسین موسوی خواهند بود.
XS
SM
MD
LG