لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۱۵

رامین: روزنامه‌هایی که اخطار می‌گیرند، فضا را آشفته کرده‌اند


در حالی که در ادامه روند برخورد دولت با مطبوعات در روزهای گذشته، روز دوشنبه هفت نشریه مشمول اخطار هیئت نظارت بر مطبوعات شده‌اند، محمدعلی رامین دبیر هیئت نظارت می‌گوید که روزنامه‌هایی که تذکر می‌گیرند یا توقیف می‌شوند، فضای مطبوعاتی را آشفته می‌کنند و ما با توقیف آنها سعی در تلطیف این فضا داریم.

اظهارات آقای رامین در حالی است که هیئت نظارت بر مطبوعات، در تازه‌ترین اقدام خود، روز دوشنبه با اخطار کتبی به روزنامه‌های جمهوری اسلامی و فرهنگ آشتی به خاطر انتشار بیانیه هفدهم میرحسین موسوی، دلیل این اخطار را ممنوعیت فعالیت مطبوعاتی کسانی که علیه نظام اسلامی تبلیغ می‌کنند عنوان کرد.

روزنامه جمهوری اسلامی که از روزنامه‌های اصولگرای منتقد محمود احمدی‌نژاد به شمار می‌آید، در دوران مبارزات انتخاباتی به پوشش فعالیت‌های میرحسین موسوی می‌پرداخت اما پس از آن با پذیرش نتیجه اعلام شده انتخابات، از اعتراض‌های طرح شده توسط میرحسین موسوی و حامیانش فاصله گرفت.

با این حال این روزنامه در ماه‌های اخیر دوبار اقدام انعکاس دیدگاه‌های میرحسین موسوی کرد، که نخستین بار به موضوع نمایش عکس پاره شده آیت‌الله خمینی از تلویزیون دولتی ایران مربوط بود.

به تازگی نیز با انتشار بیانیه هفدهم میرحسین موسوی که برخی اصولگرایان از جمله محسن رضایی آن را «عقب‌نشینی از انکار دولت محمود احمدی‌نژاد» ارزیابی کرده‌اند، روزنامه جمهوری اسلامی متن این بیانیه را انعکاس داد.

اکنون هیئت نظارت بر مطبوعات ایران گفته است که این اقدام مغایر قانون مطبوعات است چرا که بر اساس تبصره هشت ماده ۹ این قانون، «کسانی که علیه نظام جمهوری اسلامی ایران فعالیت و یا تبلیغ می‏کنند حق هیچ‌گونه فعالیت مطبوعاتی را ندارند».

هیئت نظارت بر مطبوعات به روزنامه فرهنگ آشتی هم به دلایل مشابه اخطار کتبی داده است و این در حالی است که ماده مورد اشاره در این اخطار کتبی، مربوط به «شرایط متقاضی و مراحل صدور پروانه» است و نه حدود و حقوق مطبوعات.

هیئت نظارت بر مطبوعات همچنین روز دوشنبه به روزنامه‌های «آرمان روابط عمومی»، «کارون»، «آفتاب یزد» و «اعتماد» و همچنین هفته‌نامه پنجره به دلیل نوع پوشش حوادث روزهای اخیر تذکر داده است که تذکر به روزنامه اعتماد مربوط به نحوه پوشش اعلام نظر جامعه مدرسین در مورد آیت‌الله صانعی و تذکر به روزنامه آفتاب یزد از جمله در مورد پیام‌های مردمی انعکاس یافته در این روزنامه بوده است.

این نخستین بار نیست که در هفته‌های گذشته و پس از آنکه محمدعلی رامین از مشاوران نزدیک محمود احمدی‌نژاد عهده‌دار معاونت مطبوعاتی وزارت ارشاد شد، روزنامه‌های و هفته‌نامه‌هایی که مطالب غیر همسو با دولت منتشر می‌کنند، مشمول اخطار هیئت نظارت بر مطبوعات می‌شوند.

تلطیف فضای آشفته

در همین حال معاون مطبوعاتی وزرات ارشاد، در در یک نشست خبری گفته است که «در صنف بزرگی مثل رسانه شامل مطبوعات و خبرگزاری‌ها تعدادی عناصر ناآرام نفوذ می‌کنند که باعث آلودگی فضای جمعی رسانه‌ها می‌شوند اینگونه تذکرات صرفاً برای اصلاح وضعیت و شرایط کنونی مطبوعات است.»

آقای رامین همچنین با هشدار دوباره به مطبوعات اضافه کرده است که «بعضی از روزنامه‌ها با استمرار و اصرار بر شیطنت‌های خودشان از شگردهای رسانه‌های بیگانه درس‌آموزی و از آنها تقلید می‌کنند.»

وی در مورد تذکر به روزنامه اعتماد گفته است که «به روزنامه اعتماد قبلاً تذکر داده شده بود که در مورد شخصی که صلاحیت جایگاه مقدس مرجعیت را نداشته اخباری منعکس نشود اما آنها بر تخلفات خود اصرار کردند.»

به گفته این مقام نزدیک به محمود احمدی‌نژاد، «روزنامه‌هایی که تذکر می‌گیرند یا توقیف می‌شوند مثل عنصر فاسد و آلوده‌ای هستند که همه فضای مطبوعات را آشفته می‌کنند و ما با توقیف آنها سعی در تلطیف این فضای آشفته را داریم.»
XS
SM
MD
LG