لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۲۲

صفار: روزنامه همشهری زمینه‌ساز کودتا بود


حسین صفارهرندی، وزیر فرهنگ و ارشاد دولت نهم و سردبیر سابق کیهان
حسین صفارهرندی، وزیر فرهنگ و ارشاد دولت نهم و سردبیر سابق کیهان
حسین صفارهرندی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی دولت نهم و سردبیر سابق کیهان، انتشار روزنامه همشهری را زمینه‌ساز کودتا و ‌آغاز جنگ نرم دانسته که برای به گفته او «تغییر ذائقه مردم به شهروند حقوق‌مدار و مطالبه‌گر» منتشر شد.

روزنامه همشهری در سال ۱۳۷۱ به صاحب امتیازی غلامحسین کرباسچی، شهردار وقت تهران و از موسسان حزب کارگزاران که نزدیک به هاشمی رفسنجانی است منتشر شد؛ غلامحسین کرباسچی در سال ۱۳۷۷ دستگیر شد و نزدیک به دو سال را در زندان گذراند.

حسین صفار هرندی که عضو سپاه پاسداران نیز هست در نخستین مجمع عمومی کانون تربیت اسلامی به انتقاد از سیاست‌های فرهنگی دوران ریاست جمهوری اکبر هاشمی رفسنجانی و محمد خاتمی پرداخت و «آغاز جنگ نرم» را مربوط به این دوره‌ها دانست.

حسین صفار هرندی با بیان این که جنگ نرم «رکن اساسی در جهان امروز» است، «مصادیق بارز» جنگ نرم را به ویژه در «آستانه فروپاشی بلوک شرق» قابل مشاهده عنوان کرد.

سردبیر سایق کیهان اظهار داشت که جنگ نرم «از آموزش و پرورش شروع می‌شود و در دستگاه آموزش عالی و رسانه‌ها و مطبوعات ادامه پیدا می‌کند».

وزیر ارشاد سابق دولت احمدی‌نژاد همچنین ورود ایرانیان خارج از کشور را منشاء ایجاد «شکاف» در جامعه دانست که به گفته او «زمینه‌ساز بسیاری از انحرافات اخلاقی و اجتماعی» در کشور شد.

سردبیر سایق کیهان گفت: «در سال ۷۰ عده‌ای از مسئولان وقت به کشورهای اروپایی و آمریکایی سفر کرده و از ایرانیان مقیم خواستار کمک برای سازندگی ایران و سرمایه‌گذاری در کشور شدند که این موضوع زمینه‌ساز شکاف در کشور شد.»

وزیر ارشاد دولت نهم به نقل خاطره‌ای از یکی از جلسه‌های کابینه اکبر هاشمی رفسنجانی پرداخت و گفت: «روزی در جلسه هیات ‌دولت یکی از مسئولان از بی‌حجابی خانم‌ها در ایران گلایه کرد که در پاسخ رئیس‌جمهور با خنده‌ای گفت که بگذارید این‌ها راحت باشند تا در کشور سرمایه‌گذاری کنند.»

حسین صفار هرندی در بخشی دیگر از اظهاراتش گسترش فرهنگسراها و انتشار روزنامه همشهری را در راستای سیاست «عده‌ای» دانست که برای ایجاد «شرایط جدید» در کشور تلاش می‌کردند.

سردبیر سابق کیهان همچنین انتشار روزنامه همشهری را «زمینه‌ساز کودتا و آغاز جنگ نرم» عنوان کرد و گفت: «این روزنامه با هدف تغییر ذائقه مردم به شهروند حقوق‌مدار و مطالبه‌گر ایجاد شد تا سرآغازی در فعالیت‌های جنگ نرم در حوزه فرهنگی باشد.»

محمد عطریانفر که از بهمن ۱۳۷۱ تا تیرماه ۱۳۸۲مدیرمسئول و سردبیر روزنامه همشهری بود هم‌اکنون به اتهام اقدام برای به راه‌ انداختن «انقلاب مخملی» در زندان به سر می‌برد.

حسین صفارهرندی همچنین دوم خرداد را نیز «دست‌پرورده» این اقدامات از قبیل تاسیس روزنامه همشهری و ایجاد فرهنگسرا دانست و گفت: «در دوم خرداد مشاهده کردیم که جریانات اقتصادی، فرهنگی، رسانه‌ای با یکدیگر دست دادند و پیوند جدیدی به وجود آوردند.»

در هفته‌های اخیر سخنرانی‌های حسین صفار هرندی در چندین دانشگاه با اعتراض شدید دانشجویان و پرتاب کفش به سوی او روبه‌رو شده است.
XS
SM
MD
LG