لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۰۷

شیمون پرز: ایران توان اسرائیل را دست کم نگیرد


در حالی که آیین‌های بزرگداشت سالروز تشکیل دولت اسرائیل بار دیگر به صحنه حملات لفظی رهبران این کشور به ایران تبدیل شده است، شیمون پرز،رئیس جمهوری اسرائیل، می‌گوید که «دست کم گرفتن توان اسرائیل از سوی جمهوری اسلامی ایران خطاست».

در اسرائیل به مناسبت شصت و دومین سالروز تشکیل دولت اسرائیل و نیز یادبود بیش از ۲۲ هزار نظامی و چهار هزار غیرنظامی کشته شده در دوران حیات اسرائیل، آیین‌هایی بزرگداشتی بر پاست و رهبران اسرائیل در آیین‌های امسال بیشتر به اظهارات روز یکشنبه محمود احمدی‌نژاد واکنش نشان داده‌اند.

محمود احمدی‌نژاد روز یکشنبه در آیین بزرگداشت روز ارتش بار دیگر تکرار کرد که نابودی اسرائیل «قریب‌الوقوع» است و افزود که «صهیونیست‌ها در سراشیبی سقوط قرار گرفته‌اند و این خواهش و درخواست نیست بلکه اراده ملت‌های منطقه است که بعد از شصت و چند سال ریشه این جرثومه فساد برکنده شود».

در واکنش به این سخنان شیمون پرز، شامگاه یکشنبه در سخنانی در برابر خانواده‌های سربازان کشته شده در «دیوار ندبه» در شرق بیت‌المقدس، گفت که «دیکتاتوری یهودستیز، رئیس‌جمهور ایران شده است و نابخردانه دم از نابودی اسرائیل می‌زند».

شیمون پرز، ۸۶ ساله که سابقه‌ای بیش از شش دهه در صحنه سیاست اسرائیل دارد، در این سخنرانی اضافه کرد: «من به خوبی روز استقلال در ۶۲ سال پیش را به خاطر دارم، اما خطرات علیه ما ادامه دارد و هنوز افراد بی‌تدبیری هستند که در سودای خاموش کردن حیات ما هستند».

آقای پرز ادامه داد که «حکومت خودکامه ایران که در اندیشه جاه‌طلبانه تسلط بر سراسر خاورمیانه است، در صدر این تهدیدها قرار دارد».

آقای پرز همچنین گفت: «رژیم ایران خطری برای تمامی بشریت است، زیرا هر زمان در تاریخ، یهودیان مورد تهدید بوده‌اند، این تهدید رفته رفته به خطری برای تمامی بشریت تبدیل شد».

شیمون پرز افزود که «خطاست که ما به تهدیدات بی‌اعتنایی کنیم اما خطای دو چندان است که دیکتاتورهای تهران توان ما را دست کم بگیرند».

ارتشبد گابی اشکنازی، رئیس ستادکل ارتش اسرائیل، نیز در این آیین گفت که «حیات اسرائیل امری خود به خود نیست، بلکه با بهائی سنگین به دست آمده و باید خانه یهودیان را در مقابل خطراتی که متوجه این کشور است، حفظ کرد».

اهمیت نمادین آغاز آیین‌های سالروز تشکیل دولت اسرائیل با حضور خانواده‌های سربازان ارتش اسرائیل در«دیوار ندبه» در این است که کشور اسرائیل توان نظامی خود را به تاریخ و دین یهودیت پیوند می‌زند و «دیوار ندبه» بازمانده از دو «بیت‌المقدس یهود» را به عنوان ستونی که ارتش این کشور به آن تکیه دارد، معرفی می‌کند.

این آئین‌ها شامگاه یکشنبه با یک دقیقه آژیراحترام که در سراسر اسرائیل طنین‌افکن بود، آغاز شد و ساعت ۱۱ پیش از ظهر دوشنبه نیز، آژیر احترام دو دقیقه به صدا درآمد و مردم در هر مکان به حالت ایستاده، به سربازان ارتش این کشور ادای احترام کردند.

اسرائیل در شصت ودومین سالروز تشکیل دولت خود، مهم‌ترین تهدید‌های موجود در برابر خود را، خطرات ناشی از سیاست‌های هسته‌ای و سیاست‌های ضد اسرائیلی رئیس جمهوری اسلامی ایران معرفی می‌کند.

در واکنش به اظهارات محمود احمدی‌نژاد، بنیامین نتانیاهو، نیز دوشنبه در بخشی از آیین‌های متعددی که در اسرائیل در حال برگزاری است، گفت: «ما در یک دست شاخه‌ای زیتون به نشانه صلح داریم و در دست دیگر ما، شمشیری برای مقابله با خطرات است».

اهود باراک، وزیر دفاع اسرائیل، نیز در مصاحبه‌ای اعلام کرد که «توان اسرائیل غیرقابل تردید است» و افزود که «ایران در شرایط کنونی که هنوز کاملاً تبدیل به قدرت هسته‌ای نظامی نشده، تهدیدی حیاتی برای اسرائیل محسوب نمی‌شود اما پتانسیل تبدیل شدن به چنین خطری را دارد».

آقای باراک افزود که «دستیابی ایران به توان هسته‌ای نظامی، همه منطقه را وارد مسابقه تسلیحاتی خواهد کرد».

وی درهمین حال گفت که «تنها توافق نهایی صلح با همسایگان است که وجود اکثریت یهودی در اسرائیل برای نسل‌های بعدی را تضمین می‌کند و ضامن امنیت برای یهودیان دراسرائیل خواهد بود».

آقای باراک تأکید کرد که «اسرائیل باید خود ابتکار صلح شجاعانه‌ای را ارائه کند».
XS
SM
MD
LG