لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۰:۵۱

رئیس جمهور اسرائیل خواستار اخراج ایران از سازمان ملل متحد شد


شیمون پرز، رئیس‌جمهور اسرائیل، در دیدار با بان کی مون، دبیرکل سازمان ملل متحد، از وی خواسته است که دیگر پذیرای محمود احمدی‌نژاد نباشد و جمهوری اسلامی ایران را از سازمان ملل اخراج کند.

به گزارش رسانه‌های اسرائیل، آقای پرز در دیدار با دبیرکل سازمان ملل متحد گفت: «محمود احمدی‌نژاد یک قاتل است که جوانان ایران را در خیابان‌ها با کاترپیلارهای غربی به دار می‌کشد و از کشتن دختران باکی ندارد، و باید قاتل را با نام اصلی‌اش؛ قاتل نامید».

آقای پرز در دیدار شامگاه شنبه در بیت‌المقدس با دبیرکل سازمان ملل متحد از اینکه جمهوری اسلامی ایران به گفته وی، «صلح جهانی را تهدید می‌کند و جوانان ایران را به دار می‌کشد و اسرائیل را تهدید به نابودی می‌کند، اما هنگامی که رئیس جمهوری چنین نظام خشنی به سازمان ملل می رسد، زیرپایش فرش قرمز پهن می‌کنند»، ابراز خشم کرد.

نشست مشترک خبری رئیس جمهور اسرائیل با دبیرکل سازمان ملل
وی به آقای بان گفت که «سازمان ملل نباید به چنین فردی که هیچیک از معیارهای سازمان ملل را رعایت نمی‌کند، اجازه دهد که وارد این سازمان شود و گستاخانه نیز از تریبون این سازمان، شعار نابودی اسرائیل سر دهد و فاجعه هولوکاست را انکار کند».

آقای پرز همچنین ادامه داد که «اسرائیل عضو متساوی‌الحقوق با همه کشورهای دیگر در سازمان ملل است، و سازمان ملل باید رفتار قاطعانه‌ای در برابر تهدیدهای احمدی‌نژاد نشان دهد، و قبل از هر چیز، باید از پذیرا شدن دوباره وی خودداری کند و نمایندگان وی را نیز اخراج کند».

آقای پرز در نشست خبری مشترک با دبیرکل سازمان ملل در بیت‌المقدس از او پرسید که «چرا قوانین و منشور سازمان ملل متحد علیه حکومت ایران اجرا نمی‌شود، درحالی که تمامی عملکرد حاکمان تهران در سال‌های اخیر در تضاد کامل با منشور سازمان ملل متحد است؟»

رئیس جمهور اسرائیل افزود: «مجموعه رفتار سازمان ملل متحد در قبال دولت احمدی‌نژاد؛ هم به خاطر برنامه‌های هسته‌ای ایران و هم به خاطر خشونت شدیدی که با مردم ایران به کار می‌برد، رفتاری از سر ملایمت بوده نه قاطعیت».

آقای پرز خطاب به دبیرکل سازمان ملل بار دیگر تأکید کرد که «برقراری تحریم‌های اخلاقی علیه حاکمان جمهوری اسلامی، بویژه علیه احمدی‌نژاد، کم اهمیت‌تر از تحریم‌های اقتصادی و بازرگانی به خاطر برنامه‌های اتمی ایران نیست».

وی خواستار آن شد که سازمان ملل سریعاً پیشنهادهای جدیدی را برای تحریم جمهوری اسلامی در دستور کار شورای امنیت قرار دهد و بیش از این تعلل نورزد.

رئیس جمهور اسرائیل اکنون مدتی است که پیشنهاد «تحریم‌های اخلاقی» علیه مسئولان جمهوری اسلامی را به موازات اعمال تحریم‌های تازه به خاطر «برنامه‌های هسته‌ای مشکوک ایران» مطرح می‌کند.

آقای پرز این نظر را در دیدار با سران جامعه جهانی، از جمله در ملاقات با رئیس جمهوری برزیل که هفته گذشته در اسرائیل بود، مورد تأکید قرار داده بود.

رئیس جمهور اسرائیل تأکید کرده بود که «حکومتی که با مردم خود این گونه خشونت می‌کند، و جراثقال‌های غربی را که وسیله‌ای برای سازندگی و عمران است، به وسیله‌ای برای اعدام جوان‌های ایران در خیابان‌ها با هدف وحشت‌آفرینی تبدیل می‌کند، هیچ ضمانتی نیست که اگر به بمب هسته‌ای برسد، آن را علیه کشورهای جهان به کار نگیرد».

آقای پرز دو هفته پیش نیز به جوزف بایدن، معاون رئیس جمهور آمریکا، گفت که «احمدی‌نژاد یک قاتل است و نه یک قهرمان فرهنگی، و نباید به او اجازه داد که آزادانه در جهان تردد کند».

ناظران امور ایران در اسرائیل می‌گویند که شیمون پرز، در یک سال اخیر صریح‌اللهجه‌ترین سیاستمدار اسرائیلی در برابر محمود احمدی‌نژاد و حاکمیت جمهوری اسلامی بوده و «با رنج مردم ایران، بویژه جوانان معترض، ابراز همدردی کرده است».

آقای پرز در آخرین پیام نوروزی خود نیز خطاب به ملت ایران یاد آور شده بود که دو ملت یهود وایران در طول تاریخ، با یکدیگر دوست و متحد بوده‌اند اما تنفر کور و سخنان سخیفی که محمود احمدی‌نژاد در پنج سال اخیر علیه ملت یهود و موجودیت اسرائیل بیان کرده، این روابط دیرینه را مختل کرده است.

آقای پرز در این پیام گفته بود که «دوستی ملت‌های ایران و اسرائیل پایدار می‌ماند و ایمان دارد که ملت ایران هیچ خصومتی با اسرائیل ندارند، و این، حکومت خشونت بار حاکم بر ایران است که رفتنی است».
XS
SM
MD
LG