لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۳۱

«مشکلات داخلی را حل کنید تا مردم برای فلسطین به پا خیزند»


آیت‌الله صانعی (چپ) و آیت‌الله موسوی اردبیلی
آیت‌الله صانعی (چپ) و آیت‌الله موسوی اردبیلی
دو تن از مراجع تقلید نزدیک به اصلاح‌طلبان در دیدار با اعضای دبیرخانه کنفرانس حمایت از مردم فلسطین، با انتقاد چندباره از برخورد خشونت‌آمیز با مردم گفته‌اند که زمانی می‌توان از مردم توقع داشت در مسئله فلسطین به پا خیزند که مسائل داخلی حل شود.

آیت‌الله یوسف صانعی، از مراجع تقلید شیعه، در دیدار با رئیس دبیرخانه کنفرانس حمایت از مردم فلسطین و اعضای کمیته دانشجویی این دبیرخانه از به‌کار رفتن خشونت علیه تجمعات دانشجویی ابراز نگرانی کرده و افزوده است که با خشونت کارها درست نمی‌شود.

آقای صانعی در این دیدار که به فاصله چند روز از برخورد با اعتراض‌های دانشجویی ۱۶ و ۱۷ آذر انجام شده، ادامه داده است که تنها زمانی می‌توان از مردم توقع داشت در مسئله فلسطین به پا خیزند که «در داخل کشور خودمان از کاربرد هر گونه خشونت علیه مردم اجتناب ورزیم».

این مرجع تقلید شیعه همچنین به طرح این سؤال پرداخته است که «آیا امکان آن وجود ندارد که جامعه را به گونه‌ای اداره کرد که حتی اجرای مجازات‌های شرعی و قانونی، نشان از رحمت و رأفت اسلامی باشد؟»

وی همچنین با اشاره به اظهارات آیت‌الله خمینی در مورد فلسطین یادآور شده است که امروز در کنار غربت قدس، با غربت اسلام، تشیع و غربت یاران امام مواجه هستیم و خطاب به مسئولان افزوده است که «اگر می‌خواهید خدمتی به فلسطین و قدس شریف کنید، باید فشارها را در داخل کم کنید و یاران امام را به صحنه برگردانید».

پیشتر نیز آیت‌الله صانعی در بیانیه‌ای با انتقاد از شرایط جاری کشور گفته بود که در شرایط کنونی «امکان ابراز نظر از نخبگان جامعه سلب شده است».

وی همچنین با انتقاد از انتساب آتش زدن عکس آیت‌الله خمینی به دانشجویان گفته است که دانشجویان «فدایی امام هستند ... و اگر اعتراضی می‌کنند، به خاطر سخن ایشان مبنی بر این که میزان رأی ملت است می‌باشد».

«دولت نه می‌تواند مشکلات را حل کند و نه در فکر حل آنهاست»

آیت‌الله موسوی اردبیلی، دیگر مرجع تقلید نزدیک به اصلاح‌طلبان، هم در دیدار با این گروه ضمن انتقاد از شرایط کنونی کشور گفته است که باید فکر کنیم که چرا وحدتی که داشتیم شکست و توجه کنیم که در این زمینه بیشتر اشکالات از خود ماست، نه این که فقط در خارج به دنبال آن باشیم.

این مرجع تقلید شیعه با بیان این که عملکرد دولت در داخل و خارج از کشور مشکلاتی دارد اضافه کرده است که دولت نمی‌تواند مشکلات را حل کند و ظاهراً در فکر حل مشکلات هم نیست.

آقای اردبیلی ادامه داده است که «اکنون اعراب با ایران خوب نیستند... با اروپا و آمریکا رابطه خوبی نداریم و خودمان هم با خودمان می‌جنگیم» و تأکید کرده است که باید در فکر این باشیم که راهی پیدا شود.

وی گفته است که در حالی که در داخل گرفتاری داریم، مشکلات فلسطین را به خود نسبت می‌دهیم و «در نتیجه مردم با ما لج هستند و نسبت به این مسئله (فلسطین) روی خوش نشان نمی‌دهند».

این مرجع تقلید شیعه همچنین گفته است که اگر شعار «نه غزه، نه لبنان؛ جانم فدای ایران» سر داده می‌شود، دانشجویان و مردم با غزه مخالف نیستند، بلکه با کسی مخالف هستند که از آن طرفداری می‌کند. لذا اگر مسائل خودمان را حل کنیم، خیلی کارها می‌توان انجام داد.

«جنگ یمن به نام شیعه تمام شده است»

این دو مرجع تقلید در دیدار خود با رئیس دبیرخانه حمایت از مردم فلسطین و اعضای کمیته دانشجویی این دبیرخانه همچنین نسبت به ایجاد تصویری منفی از شیعیان هشدار داده‌اند.

آیت‌الله صانعی گفته است که «حرکت گروه‌های تروریستی همچون القاعده تصویر خشنی از اسلام به جهان معرفی کرده است» و ابراز نگرانی کرده است که خشونت‌های اخیر در ایران «سبب شود که فردا مذهب تشیع نیز به عنوان یک مذهب خشن معرفی شود».

آیت‌الله موسوی اردبیلی نیز با اعلام این که «تا به حال پیش نیامده بود در زمان حج به حجاج ما این گونه توهین کنند و آنها را کافر بخوانند» به جنگ شیعیان و دولت یمن اشاره کرده و گفته است که «این دعوا به نام شیعه تمام شده است، در حالی که شیعیان آنجا شیعیان زیدی هستند و با ایران نیز میانه خوبی ندارند و دست‌شان با القاعده در یک کاسه است».

در این دیدارها مسئول دبیرخانه کنفرانس حمایت از انقلاب اسلامی مردم فلسطین نیز گزارش‌هایی در مورد عملکرد این دبیرخانه ارائه کرد.

مسئول کنونی این دبیرخانه، علی‌اکبر محتشمی‌پور، از روحانیون اصلاح‌طلب است که به تازگی به واسطه حضور وی به عنوان مسئول کمیته صیانت از آرای میرحسین موسوی، انتقادهایی نسبت به حضورش در دبیرخانه «کنفرانس حمایت از انقلاب اسلامی مردم فلسطین» مطرح شده است.

در تازه‌ترین این انتقادها، مهدی کوچک‌زاده، از نمایندگان حامی دولت در مجلس هشتم، در تذکری به علی لاریجانی خواستار خاتمه فعالیت آقای محتشمی‌پور در این دبیرخانه شد.

با این حال علی لاریجانی با اشاره به این که آقای محتشمی‌پور از زمان مجلس هفتم مسئولیت این دبیرخانه را بر عهده داشته گفته است که در مورد ادامه فعالیت وی با رهبر جمهوری اسلامی مشورت خواهد کرد.
XS
SM
MD
LG