لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۰۳

تحصن ده‌ها معترض به نتایج انتخابات ایران در سوئد


نمایی از تجمع‌آرام معترضا به نتایج انتخابات در ایران
نمایی از تجمع‌آرام معترضا به نتایج انتخابات در ایران
ده‌ها ایرانی از دوشنبه هفته گذشته در میدان سرگل، در مرکز شهر استکهلم، پایتخت سوئد، اقدام به تحصن کرده‌اند. این تحصن در ارتباط با وقایع اخیر ایران برگزار شده است.

سوئد از اول ژوئیه امسال به مدت شش ماه ریاست دوره‌ای اتحادیه اروپا را بر عهده دارد.

قاسم افشار، فعال سیاسی در سوئد، در مورد چگونگی و بازتاب‌های این تحصن با رادیو فردا به گفت‌وگو پرداخته است.

رادیو فردا: آقای افشار، تحصن ایرانیان در استکهلم از چه زمانی آغاز شد؟

قاسم افشار: تحصن را از دوشنبه سی‌ام خرداد و در حمایت از جنبشی که در ایران هست و در اعتراض به سرکوبی که در ایران صورت گرفته و سکوت دولت سوئد در برابر این سرکوب‌ها، آغاز کردیم. چهار نفر از دوستانی که حضور داشتند اعتصاب غذا کردند و به صورت سمبلیک اتاقکی را ساختیم که داخل آن هستند و چهار طرف آن نقشه ایران است و با حصار محصور شده و ایران را به صورت زندان تداعی می‌کند.

چند نفر در این تحصن شرکت کردند و اصولاً از سوی چه تشکل‌ها و یا گروه‌هایی این برنامه تدارک دیده شده است؟

این جریان متعلق به حزب یا سازمان خاصی نیست. تعدادی از دوستان‌مان پناهجو و عمدتاً آزادیخواه وعدالتخواه هستند و تعلق به جریان خاصی ندارند. خوشبختانه استقبال خوبی از جانب ایرانیان صورت گرفته و با توجه به سمبلی که هست مخاطبان سوئدی خوبی را جذب کرده است.

آیا در کنار تحصنی که صورت گرفته، اقدامات دیگری هم انجام شده و یا برنامه خاصی را مد نظر دارید؟

بله، روز اول نامه‌ای را تنظیم کردیم و به دفتر نخست وزیر سوئد تسلیم کردیم. عین آن نامه را تسلیم پارلمان سوئد کردیم. منتظر هستیم که جواب بدهند. اگر دوشنبه بعد از مراجعه، جوابی از آنها نگیریم، قطعاً شیوه اعتراض را تغییر خواهیم داد. به صورتی که آنها را واداریم به پاسخگویی و امیدوارم بتوانیم سکوتشان را در این مورد بشکنیم.

اقداماتی که مد نظر شماست، شامل چه مواردی می‌شود؟

به هرحال از جمله مواردی است که امیدواریم بتواند رسانه‌ها جذب کند و ترجیح می‌دهم الان توضیحی در موردش نداشته باشم. آنچه مسلم است در چارچوب قوانین سوئد انجام می‌پذیرد.

این تحصن چه بازتابی در جامعه سوئد پیدا کرده است؟

خوشبختانه با توجه به سازماندهی که انجام شد، موفق شدیم دو روزنامه سوئدی را داشته باشیم. کانال دولتی سوئد برای ضبط تصویر آمد و در بخش خبر پخش کرد. مخاطبان خوبی را در محل داشتیم. یعنی برای سوئدی‌ها خیلی کنجکاوی ایجاد کرد تا مسائلی را که در ایران می‌گذرد و سرکوبی که در ایران توسط رژیم اسلامی صورت گرفته، دوستان برای‌شان توضیح دهند.
  • 16x9 Image

    روزبه بوالهری

    روزبه بوالهری که فعالیت خود را به عنوان روزنامه‌نگار از سال ۱۳۶۸ آغاز کرده، از اسفند سال ۱۳۸۴ به تحریریه رادیو فردا پیوست.

    او که پیش از پیوستن به رادیوفردا، در شماری از روزنامه‌های ایران نیز به عنوان دبیر سرویس بین‌الملل فعالیت کرده، در کنار تهیه خبر و گزارش، برنامه هفتگی کارنامه را تهیه می‌کند که به مسائل کارگران، معلمان و فعالان صنفی در ایران می‌پردازد.

XS
SM
MD
LG