لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۳:۵۲

از ونکوور تا ورشو: رای ما کجاست؟ رای آنها کجاست؟


در شهر هامبورگ آلمان، صدها معترض به نتیجه انتخابات در خیابان‌ها جمع شدند و در حمایت از مردم ایران شعار سر دادند، و در شهر لس آنجلس آمریکا معترضان با لباس یا دست‌بندهای سبزرنگ به راه افتادند و پلاکاردهایی را در برابر دوربین‌ خبرگزاری‌ها گرفتند که بر آنها نوشته بودند: «رای ما کجاست؟»

در ونکوور، کانادا، ایرانیان مقیم این کشور شمع به دست و در سکوت یاد کشته شدگان چند روز اخیر در ناآرامی‌های ایران را زنده کردند، و در مونترآل، کانادا، ایرانیان این شهر تابوت دموکراسی را در مراسمی نمادین به خاک سپردند.

فرانسه، پاریس

اما هامبورگ و لس آنجلس و ونکوور و مونترآل تنها شهرهایی نیستند که ایرانی‌ها در آنها به دنبال رای گم‌شده خود هستند: شنبه گذشته شهرهای بزرگ در کشورهایی چون فرانسه، آلمان، ژاپن و ایالات متحده به صحنه راه‌پیمایی‌هایی در حمایت از معترضان به نتیجه انتخابات دهمین دوره ریاست جمهوری و اعتراض به سرکوب آنها در خیابان‌های تهران و دیگر شهرهای ایران بدل شد.

این نخستین بار است که ایرانی‌های داخل و خارج کشور با هدفی مشترک یک‌صدا لب به اعتراض گشوده‌اند: معترضان به پیروی از میرحسین موسوی، رقیب اصلی محمود احمدی‌نژاد در انتخابات ۲۲ خردادماه، نمی‌پذیرند که آقای احمدی‌نژاد پیروز این میدان بوده است و مسئولان برگزاری انتخابات، شورای نگهبان و وزارت کشور دولت نهم، را به جانب‌داری از رئیس جمهور فعلی ایران متهم می‌کنند.

هنوز چند ساعتی از زمان پایان رای‌گیری نگذشته بود که وزارت کشور دولت نهم با ریاست صادق محصولی، سومین وزیر کشور آقای احمدی‌نژاد در چهار سال گذشته، خبر داد که رئیس دولت نهم با اختلافی چشمگیر از باقی نامزدها پیش است.

آلمان، فرانکفورت
به دنبال این خبر، آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، که هرگز علاقه و طرفداری خود از دولت نهم را پنهان نکرده است، پیش از آن که شورای نگهبان صحت و سلامت برگزاری انتخابات را تایید کند، پیروزی محمود احمدی‌نژاد را تبریک گفت و از مردم و رقبای او خواست با او همکاری کنند.

با ادامه اعتراضات مردم ایران و میرحسین موسوی به نتیجه انتخابات در هشت روز گذشته، روز به روز بر تعداد تظاهرکنندگان در کشورهای مختلف جهان نیز افزوده شده است، از پاریس که پذیرای چند ده هزار نفر از پناهندگان و به گفته سی‌ان‌ان تبعیدی‌های ایرانی مقیم فرانسه بود تا صدها نفری که به رغم باران شدید در شهر واشینگتن گرد هم آمدند و تا کاخ سفید راه‌پیمایی کردند.

راه‌پیمایی در پاریس، به گزارش آسوشیتدپرس، علیه دولت ایران روز یک‌شنبه نیز ادامه یافت: تظاهرکنندگان ضمن آن که خواستار بازشماری آرای مردم بودند به سه زبان فارسی و انگلیسی و فرانسوی شعار «مرگ بر دیکتاتور» سر دادند. در برابر سفارت ایران در پاریس، بچه‌ها بادکنک سبز به دست داشتند و زن‌ها در سوت‌های سبزرنگ می‌دمیدند. به گفته پلیس پاریس، ۴۵۰ نفر در این راه پیمایی شرکت داشتند، از جمله جک لنگ، وزیر فرهنگ سابق فرانسه.

امارات متحده عربی، دبی
در شهر وین، اتریش، دست‌کم هزار نفر در روز یک‌شنبه به یاد و احترام معترضان و قربانیان اعتراضات اخیر گرد هم آمدند و بر پله‌های پارلمان اتریش شمع و گل گذاشتند. در میان این جمعیت بر پلاکاردهایی نوشته شده بود: «خشونت در ایران، نه» و «مردم را نکشید».

روز شنبه در بروکسل، پایتخت بلژیک، نزدیک به ۷۰۰ ایرانی از چهار کشور بلژیک، هلند، ‌آلمان و فرانسه در حمایت از مردم معترض داخل ایران ابتدا در برابر سفارت ایران گرد هم آمدند و سپس به طرف پارلمان اتحادیه اروپا به راه افتادند.

اما در اینجا و آنجای دنیا فقط ندای «رای ما کجاست؟» بلند نشده است، پلاکارد دیگری که در هشت روز گذشته بارها بر صفحه تلویزیون‌ها نقش بسته این است: «رای آنها کجاست؟»

مردم چندین کشور جهان در روزهای گذشته برای اعلام حمایت از مردم ایران معترض به نتیجه انتخابات جمع شده‌اند و با بستن دست‌بندهای سبز یا به دست گرفتن نوارهای سبز از مقامات ایران که هم‌چنان بر صحت و سلامت انتخابات پافشاری می‌کنند پرسیده‌اند که «رای آنها کجاست؟»

غائله انتخابات ریاست جمهوری ایران چنان بالا گرفته است که حتی مردم شهرهایی که جمعیت ایرانی در آنها زیاد نیست، همچون پراگ در جمهوری چک و ورشو در لهستان، به حمایت از حامیان میرحسین موسوی برخاسته‌اند و در خیابان‌ها یا در فضای مجازی اینترنت با تشکیل گروه‌های کوچک و بزرگ بارها از گوشه و کنار دنیا اعلام حمایت کرده‌اند.

واشینگتن، ایالات متحده؛ رم، ایتالیا؛ پاریس، فرانسه؛ دبی، امارات متحده عربی؛ برلین، آلمان؛ لاهه، هلند؛ لس آنجلس، ایالات متحده؛ کوآلالامپور، مالزی؛ استکهلم، سوئد؛‌ لندن،‌بریتانیا؛ سئول، کره جنوبی؛ آتن، یونان؛ کی‌یف، اوکرایین؛ وین، اتریش و...
XS
SM
MD
LG