لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۵۶

اعتراض های خیابانی پراکنده بار دیگر تهران را فرا گرفت


گزارش هاى رسيده از ايران حاكى است: به رغم سركوب روز شنبه كه حداقل ۱۹ كشته بر جاى گذاشت، تظاهركنندگان روز یکشنبه به صورت پراكنده به خيابان ها ريخته و عليه نتايج انتخابات شعار دادند.

بر اساس اين گزارش ها، در خيابان انقلاب و ميدان ونک اعتراض هاى پراكنده اى به چشم مى خورد و نيروهاى ضد شورش با معترضان درگير شده اند.

برخى فيلم هاى منتشر شده از تهران در روز يكشنبه، ۳۱ خرداد، نشان مى دهد كه هزاران تظاهركننده در يكى از خيابان هاى تهران در حال اعتراض و سر دادن شعار هستند ولى مشخص نيست كه اين تظاهرات در كدام نقطه شهر انجام شده است.

در حال حاضر ارتباط تلفنى با تهران بسيار مشكل است ولى بر اساس پيام هاى منتشره بر روى سايت هاى اجتماعى نظیر فیس بوک و تویتر، پايتخت ايران همچنان وضعيت امنيتى و نظامى دارد و هزاران نيروى بسيج و پليس ضد شورش خيابان هاى اصلى را در كنترل خود دارند.

گزارش ديگرى حاكى است كه تعدادى از معترضان با در دست گرفتن شمع براى گراميداشت «ندا صالحى»، دخترى كه از كشته شدگان تظاهرات روز شنبه است، در ميدان هفت تیر تجمع كردند ولى با حمله نيروهاى ضد شورش مواجه شدند.

همچنين درگيرى هاى مشابهى در ميدان بهارستان گزارش شده و گفته مى شود كه تعدادى از تظاهر كنندگان به سمت ميدان وليعصر حركت كرده اند.

در حال حاضر به دليل درگيرى ميان معترضان به نتيجه انتخابات و نيروهاى امنيتى كه با پرتاب گاز اشك آور و شليک هوايى همراه است رفت و آمد شهروندان در سطح شهر محدود شده است.

از سوى ديگر جمعيتى بين ۳۰۰ تا ۴۰۰ نفر مقابل دفتر سازمان ملل در خيابان قائم مقام فراهانى تجمع كرده و در كمال سكوت و با در دست گرفتن پلاكاردهايى نسبت به نتايج انتخابات رياست جمهورى دهم اعتراض كردند.

در همين حال، معترضان به نتيجه انتخابات براى اعتصاب عمومى در روز سه شنبه برنامه ريزى كرده و از مردم ايران خواسته اند تا به سر كار نروند.

در اين فراخوان آمده است: «از همه كارمندان و كارگران و شاغلان دولتى و غير دولتى، به غير از مشاغل اورژانسى مانند كارمندان بيمارستان ها و مراكز درمانى و آتش نشانى، تقاضا مى شود كه روز سه شنبه دوم تير ماه از رفتن به سر كار امتناع كنند. همچنين از همه دانشجويان و دانشگاهيان تقاضا داريم كه با تعطيل كردن دانشگاه در اين روز با ما همراهى كنند. قصد ما اين است تا با اين روش مسالمت آميز اعتراض خود را به وضع موجود اعلام نماييم.»

اعتراض هاى گسترده در ايران و ساير نقاط جهان پس از آن آغاز شد كه وزارت كشور جمهورى اسلامى روز شنبه با اعلام نتايج انتخابات رياست جمهورى، محمود احمدى نژاد را به عنوان برنده معرفى كرد.

اين نتيجه از سوى مير حسين موسوى و مهدى كروبى، نامزدهاى اصلاح طلبان، رد شد و آنها خواستار ابطال انتخابات شدند.

ولى آيت الله علی خامنه اى، رهبر جمهورى اسلامى، با تاييد نتيجه انتخابات اعلام كرد كه نظر محمود احمدى نژاد به وى نزديک تر از ديگران است.

اظهارات رهبر ايران كه با تهديد مخالفان نتايج انتخابات به برخوردهاى پليسى همراه بود باعث خشم بيشتر معترضان شده است و آنها روز شنبه به خيابان هاى تهران ريختند و با نيروهاى ضد شورش درگير شدند.

تلويزيون دولتى ايران تا كنون كشته شدن حداقل ده نفر را در اعتراض هاى اين روز تاييد كرده است ولى بر اساس گزارش هاى غير رسمى، تعداد كشته شدگان فراتر از اين آمار است.
XS
SM
MD
LG