لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۰۲

دیده‌بان حقوق بشر: دولت ایران به سرکوب پایان دهد


در جریان ناآرامی های پس از اعلام نتایج انتخابات شمار زیادی از تظاهرکنندگان به دست نیروهای امنیتی و بسیج کشته و زخمی شده اند.
در جریان ناآرامی های پس از اعلام نتایج انتخابات شمار زیادی از تظاهرکنندگان به دست نیروهای امنیتی و بسیج کشته و زخمی شده اند.
سازمان دیده‌بان حقوق بشر از دولت ایران خواسته است، به برخوردهای خشونت آمیز با مخالفان و بازداشت آنها پایان دهد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، سازمان دیده‌بان بشر که مقر آن در نیویورک است، روز جمعه با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد، با استناد به منابع موثق خود در ایران گزارش‌های مربوط به بازداشت صدها تن از فعالان سیاسی و اصلاح‌طلبان را پس از آغاز اعتراض‌ها نسبت به نتایج انتخابات ریاست جمهوری تایید می‌کند.

در بیانیه‌ سازمان دیده‌بان حقوق بشر در این باره همچنین آمده است، بازداشت‌ها در ایران شامل رهبران سرشناس سیاسی اصلاح‌طلب در ایران و همین‌طور روشنفکران، روزنامه‌نگاران و دانشجویان می‌شود.

سازمان دیده‌بان حقوق بشر می‌افزاید:« بازداشت صدها تن از معترضان شامل دانشجویان در تهران و مشهد نیز توسط سایت‌های اینترنتی غیر رسمی ایرانی گزارش شده است.»

این سازمان طرفدار حقوق بشر می‌گوید، شمار زیادی از سیاستمداران، روشنفکران و روزنامه‌نگاران اصلاح‌طلب در روزهای چهارشنبه و پنج‌شنبه هفته گذشته بازداشت شده‌اند. در این روزها همچنین نیروهای پلیس و شبه‌نظامیان بسیجی به تظاهرکنندگان معترض به نتایج انتخابات حمله‌ور شده‌بودند.

به دنبال اعلام پیروزی محمود احمدی‌نژاد در انتخابات ریاست جمهوری در ایران طرفداران میرحسین موسوی نامزد اصلاح طلب در اعتراض به این نتایج به خیابان‌ها ریختند.

سازمان دیده‌بان حقوق بشر در بیانیه خود همچنین از حمله به خوابگاه دانشجویان، ایجاد محدودیت در ایجاد ارتباط از طریق اینترنت و تلفن همراه و نیز ممانعت از فعالیت آزاد رسانه‌های خارجی و داخلی به عنوان دیگر نشانه‌های سرکوب مخالفان در ایران نام برده است.

این در حالی است که پلیس ایران تظاهرکنندگان و معترضان را «آشوب‌گر» نامیده و وزارت اطلاعات هم از باداشت «عده‌ای از عناصر پشت پرده» ناآرامی‌های بعد از انتخابات ریاست جمهوری خبر داده است.

علی خامنه‌ای رهبر جمهوری اسلامی روز جمعه با انتقاد شدید از برگزاری تظاهرات مسالمت آمیز در اعتراض به نتایج انتخابات به رهبران مخالفان هشدار داده بود که مسئولیت هر گونه خونریزی بر عهده آنها خواهد بود.

این در حالی است که «سارا لی وایتسون» مدیر بخش خاور میانه و شمال آفریقای سازمان دیده‌بان حقوق بشر می‌گوید:« برگزاری تظاهرات مسالمت آمیز یک حق اساسی است و دولت ایران باید به تهدید و ارعاب منتقدان خود و تظاهرکنندگان پایان دهد.»

در بیانیه سازمان دیده‌بان حقوق بشر همچنین به حمله نیروهای امنیتی به تظاهر کنندگان در سایر شهرهای ایران مانند شیراز، اصفهان، تبریز، بندرعباس و مشهد اشاره شده است.
XS
SM
MD
LG