لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۵۱

تصویب قطعنامه «پوزش از کشتار مسلمانان سربرنیتسا» در پارلمان صربستان


Serbia -- Members of the parliament attend a parliament session in Belgrade, 30Mar2010
Serbia -- Members of the parliament attend a parliament session in Belgrade, 30Mar2010
نمایندگان پارلمان صربستان روز چهارشنبه پس از مدت‌ها بحث و مذاکره، قطعنامه‌ای را در مورد پوزش از کشتار حدود هشت هزار مسلمانان بوسنیایی شهر سربرنیتسا، به تصویب رساندند.

در این قطعنامه که با موافقت ۱۲۷ نفر از ۲۵۰ عضو پارلمان به تصویب رسیده است، کشتار مسلمانان سربرنیتسا محکوم شده و آمده است که دولت صربستان از بازماندگان این کشتار پوزش خواهد خواست.

نناد چاناک، از اعضای ائتلاف حاکم و رهبر اتحادیه سوسیال دموکرات صربستان اعلام کرد که تصویب این قطعنامه تنها نقطه آغاز است و صرب‌ها باید اقدامات بسیار دیگری را در مقابل «جرائم جنگی» خود انجام دهند.

در همین زمینه نادا کلونجیا، رهبر پارلمانی حزب دموکراتیک حاکم نیز به قانونگذاران صربستان گفت که بلگراد باید ثابت کند از جرائمی که در دهه ۹۰ مرتکب شده است فاصله گرفته است.

وی اضافه کرد: «ما امروز باید نشان دهیم که صربستان حامی عاملان این جنایت نیست؛ صربستان میان قربانیان تبعیض قائل نمی‌شود و از تمامی آنها به مساوات قدردانی کرده و با آنها ابراز همدردی خواهد کرد.»

در بیانیه پارلمان صربستان از به کار بردن اصطلاح «نسل‌کشی» پرهیز شده است و این در حالی است که سازمان ملل متحد از این کشتار به عنوان «نسل‌کشی» یاد می‌کند.

همچنین این بیانیه بر اهمیت دستگیری راتکو ملادیچ، فرمانده وقت نظامیان صرب بوسنی نیز تأکید کرده است.

پیش از این، دادگاه رسیدگی به جرائم جنگی در لاهه رادوان کاراجیچ،‌ رهبر وقت صرب‌های بوسنی و راتکو ملادیچ را عاملین اصلی این جنایت شناخته بود.

رادوان کاراجیچ در جولای ۲۰۰۸ در بلگراد دستگیر شد و در حال حاضر در دادگاه بین المللی رسیدگی به جرائم جنگی در لاهه تحت محاکمه قرار دارد. وی تا کنون کلیه اتهامات وارده را رد کرده است.

ارتش صربستان در ژوئیه سال ۱۹۹۵ به شهر مسلمان‌نشین سربرنیتسا، واقع در بوسنی و هرزگوین کنونی حمله‌ور شد و طی یک هفته حدود هشت هزار تن از ساکنین محل را به قتل رساند.

این حمله در شرایطی صورت گرفت که شورای امنیت سازمان ملل متحد در تاریخ ۱۶ آوریل ۱۹۹۳، طی قطعنامه‌ای سربرنیتسا را منطقه‌ای امن اعلام کرده بود.
XS
SM
MD
LG