لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۲:۳۷

تأکید رهبران اسرائیل بر دستگیری عوامل آتش‌سوزی مسجد یاسوف


مسجد یاسوف پس از حادثه آتش‌سوزی در روز جمعه
مسجد یاسوف پس از حادثه آتش‌سوزی در روز جمعه
رهبران اسرائیل به حادثه آتش‌سوزی در یک مسجد که گمان می‌رود توسط افراطیون یهودی صورت گرفته باشد، واکنش نشان داده و بر لزوم پیدا کردن سریع عوامل این رخداد و محاکمه آنها تأکید کرده‌اند.

بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیراسرائیل، یکشنبه در نشست دولت خود به «شباک»، تشکیلات امنیت داخلی اسرائیل دستور داد که «سریع‌ترین گام‌ها را برای یافتن عوامل این حادثه» بردارد.

بیانیه دفتر نخست‌وزیری اسرائیل بر «لزوم نشان دادن قاطعیت از سوی تشکیلات امنیتی» تکیه کرده و می‌افزاید که آقای نتانیاهو «عمیقاً از این رخداد متأثر شده و با قاطع‌ترین شیوه این رفتار را محکوم می‌کند».

شیمون پرز، رئیس جمهور اسرائیل، نیز یکشنبه گفت که «قابل تحمل نیست که مشتی افراد خودسر موقعیت بین‌المللی اسرائیل را به خطر اندازند و آن را به عنوان کشوری که آزادی ادیان را محترم نمی‌شمارد، به تصویر بکشند».

شیمون پرز همچنین گفته است که «بازوهای امنیتی کشور باید برای یافتن خطاکاران و تحویل آنها به قوه قضائیه بالاترین اولویت را قائل شوند».

اهود باراک، وزیر دفاع اسرائیل، نیز شامگاه شنبه گفت: «شاهد وخیم‌ترین حادثه بوده‌ایم و عوامل افراطی این رخداد، باید مانند علف‌های هرز از جامعه ریشه‌کن شوند».

اهود باراک گفت: « افراطی‌ها می‌خواهند که بافت حساس زندگی یهودیان و مسلمانان را بشکافند و در واقع به روند تماس‌هایی که در راه از سرگیری مذاکرات صلح وارد می‌شود، ضربه بزنند».

سازمان کنفرانس اسلامی که در برگیرنده ۵۷ کشورمسلمان جهان است شنبه در بیانیه‌ای، خواهان مداخله جامعه بین‌المللی در برابر اسرائیل شد.

محمود عباس رهبر تشکیلات خود گردان فلسطینی نیز روز جمعه واکنشی خشمگینانه نشان داد و این رخداد را «توحش آبادی‌نشین‌ها» نامید.

آمریکا نیز که برای از سرگیری مذاکرات صلح اسرائیل و فلسطینی‌ها تلاش‌های مأیوسانه را دنبال می‌کند، از عواقب این حادثه نگران شده و وزارت خارجه آمریکا شنبه به اسرائیل توصیه قوی کرد که سریعاً ماجرا را پیگیری کند.

نخستین تصاویر از آتش‌سوزی در مسجد «یاسوف» جمعه در روزنامه اسرائیلی هاآرتص منتشر شد، که نشان می‌داد یک دیوار سالن و قفسه‌ای از کتابخانه این مسجد محلی در طبقه دوم دچار خساراتی شده و چند قالیچه نیز سوخته است. اکثر ساکنان فلسطینی با آگاهی از حریق، سریعاً به محل رسیده و آتش را خاموش کردند.

این روستا در کنار شهر «صلفیت» قرار دارد. عبدالرحیم مصلح رئیس شورای «صلفیت» ارزیابی کرد که متعرضین نفت به محل ریخته و کبریت زده‌اند. آقای مصلح و مردم «یاسوف» حدس می‌زنند که آبادی‌نشین‌های شهرک یهودی‌نشین «تپواخ» که فاصله چندانی با «یاسوف» ندارد، عامل حادثه باشند.

روحانیون یهودی نیز از اقدام آبادی‌نشین‌های افراطی نگران شده، و بعید ندانستند که واکنش متقابل، شامل حال کنیساهای یهودیان در آبادی‌ها شود، و اعلام کردند که با پول خود مسجد را مرمت خواهند کرد.

در همین حال هیئتی از روحانیون یهودی میانه‌رو می‌خواستند یکشنبه وارد «یاسوف» شوند تا به «دلجویی» از فلسطینی‌ها اقدام کنند اما ارتش با نگرانی از عواقب احتمالی، مانع از ورود آنها شد.

حادثه «یاسوف» در حالی صورت گرفته که بسیاری از آبادی‌نشین‌ها با تصمیم سه هفته پیش دولت نتانیاهو، در زمینه تعلیق ساخت و سازهای یهودی در کرانه باختری، به مخالفت برخاسته‌اند.

ناظران اسرائیلی بعید نمی‌دانند که آبادی‌نشین‌ها برای نشان دادن مخالفت با این تصمیم دولت نتانیاهو به این مسجد تعرض کرده باشند.

آبادی‌نشین‌ها در هفته اخیر «مقاومت» خود را در برابر دولت نتانیاهو شدت بخشیده و با مأموران دولتی نیز به شدت درگیر می‌شوند و هر روز صحنه‌های مختلفی از این زد و خوردها در گزارش‌های خبری تلویزیون‌های اسرائیل پخش می‌شود.

چند روحانی افراطی یهودی نیز به سربازان ارتش اسرائیل توصیه مذهبی کرده‌اند که از اطاعت از فرماندهان خود در مورد مقابله با آبادی‌نشین‌ها خودداری کنند.
XS
SM
MD
LG