لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۷:۵۵

طالبانی: انتخابات عراق، پیروزی مردم بر تروریسم و کشتار بود


در حالی که ایاد علاوی، رهبر ائتلاف پیروز در انتخابات پارلمانی عراق، از مشارکت گروه‌های رقیب در تشکیل کابینه استقبال کرده است، جلال طالبانی، رئیس جمهور عراق، انتخابات اخیر پارلمانی در این کشور را پیروزی مردم عراق بر «تروریسم و کشتار» توصیف کرد.

آقای طالبانی که به دعوت محمود احمدی‌نژاد، به همراه رؤسای جمهور افغانستان و تاجیکستان و ترکمنستان، و مقام‌هایی از ترکیه و آذربایجان و همچنین مسعود بارزانی، رئیس منطقه خودگردان کردستان عراق، به تهران سفر کرده است، این سخنان را در «جشن جهانی نوروز» عنوان کرد.

رئیس جمهور عراق «شرکت میلیون‌ها عراقی در انتخابات پارلمانی این کشور را شکستی برای تروریسم دانست و افزود که مردم کشورش در مسیر تبدیل شدن به یک ملت دمکراتیک به یک پیروزی دیگری دست یافتند.

آقای طالبانی گفت که انتخابات اخیر «مرحله تازه‌ای از توسعه و سازندگی و دستیابی به دولت ملی را گشوده است و بزرگترین پیروز این انتخابات مردم عراق هستند».

در انتخابات پارلمانی عراق که صحنه رقابت نزدیک هواداران نوری المالکی و ایاد علاوی، نخست‌وزیران کنونی و پیشین این کشور بود، ائتلاف العراقیه به رهبری ایاد علاوی موفق با کسب ۹۱ کرسی پارلمان، بالاتر از دیگر گروه‌ها ایستاد و ائتلاف دولت قانون به رهبری نوری از مالکی با کسب دو کرسی کمتر، جایگاه دوم را از آن خود کرد.

در این انتخابات ائتلاف ملی عراق نیز که مجموعه‌ای از گروه‌های مذهبی شيعه به رهبری مجلس اعلای عراق و طرفداران مقتدا صدر است، با به دست آوردن ۷۰ کرسی در جايگاه سوم قرار گرفته است.

با این حال از آنجا که تشکیل دولت نیازمند در اختیار داشتن ۱۶۳ کرسی از ۳۲۵ کرسی پارلمان عراق است، ائتلاف العراقیه که بیشترین رأی را در میان گروه‌های عراقی کسب کرده است ناچار خواهد شد که با دیگر گروه‌ها برای تشکیل دولت ائتلاف کند.

ایاد علاوی (راست) هنوز به طور رسمی مأمور تشکیل کابینه جدید نشده است
نوری المالکی، نخست وزیر کنونی عراق، تا کنون نتیجه انتخابات را نپذیرفته و اعلام کرده است که از راه‌های قانونی اعتراض خود را دنبال خواهد کرد و همچنین افزوده است که نتایج اعلام شده در روز جمعه، «نتیجه نهایی انتخابات هفت مارس نیست».

این در حالی است که ایاد علاوی در نخستین اظهار نظر پس از اعلام نتایج انتخابات پارلمانی، روز شنبه گفت که ائتلاف تحت رهبری وی از مشارکت هر یک از گروه‌های رقیب در تشکیل کابینه استقبال می‌کند.

آقای علاوی گفت که مردم عراق با انتخاب خود، ائتلاف العراقیه را تقدیس کردند و اکنون ما از همه گروه‌های رقیب و پیش از همه از ائتلاف دولت قانون [به رهبری] برادر نوری المالکی، نخست وزیر، استقبال می‌کنیم.

آقای علاوی، که هنوز به طور رسمی مأمور تشکیل کابینه جدید نشده است، ادامه داد که برابر قانون اساسی ائتلافی که بیشترین کرسی را از آن خود کند، حتی در صورت کسب نیمی از کرسی‌ها باید «رسماً» مأمور به تشکیل کابینه شود، اما «انتخاب ائتلاف العراقیه از سوی مردم عراق، مبنایی برای آغاز مذاکرات با دیگر گروه‌هاست».

در همین حال از عراق خبر می‌رسد که بعد از ظهر روز جمعه، همزمان اعلام نتایج انتخابات پارلمانی، دو بمبگذاری در نزدیکی یک رستوران در شهر خالص در نزدیکی بغداد، ۵۷ کشته و بیش از ۷۰ مجروح بر جای گذاشته است.

شهر خالص در ۶۵ کیلومتری شمال بغداد واقع است و این حادثه در اثر انفجار خودروی بمب‌گذاری شده در منطقه‌ای پر تردد در این شهر به وقوع پیوسته است.
XS
SM
MD
LG