لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۱:۳۷

«در سانحه ریلی مشهد - تهران، لوکوموتیوران مقصر بود»


یک روز پس از سانحه ریلی در مسیر مشهد – تهران که به کشته شدن هفت نفر منجر شد، یک عضو کمیته بررسی این سانحه با مقصر خواندن لوکوموتیوران علت بروز حادثه را رعایت نشدن سرعت مجاز به هنگام ورود به ایستگاه اعلام کرده است.

قطار توربوترن مسیر مشهد – تهران، حوالی ساعت ۱۰:۳۰ صبح روز شنبه سوم بهمن ماه در نزدیکی ایستگاه آزادور در نزدیکی سبزوار دچار سانحه شد و خروج چند واگن مسافری این قطار از ریل، هفت کشته بر جا گذاشت.

خبرگزاری‌های ایران پیشتر شمار کشته‌شدگان را هشت تن اعلام کرده بودند اما پس از آن مشخص شد که هفت نفر شامل شش زن و یک کودک در این حادثه جان خود را از دست داده‌اند.

ساعتی پس از بروز این حادثه یک مقام مسئول در شرکت مسافری هستیا که مالک قطارهای توربوترن ایران به خبرگزاری ایلنا گفته بود که علت سانحه شکستن سوزن یا سقوط علائم بر سر راه قطار است و نحوه وقوع آن در دست بررسی است.

اکنون خبرگزاری نیمه رسمی فارس به نقل از غضنفر فولادی، عضو کمیسیون بررسی سوانح راه‌آهن ایران، نوشته است که «در بررسی‌های اولیه مشخص شد که بالا بودن سرعت قطار مشهد - تهران و عدم رعایت سرعت مجاز برای ورود به ایستگاه راه‌آهن، علت بروز سانحه توربوترن مشهد - تهران بوده است».

وی همچنین با مقصر خواندن لوکوموتیوران در بروز این سانحه گفته است که «عوامل دیگر مؤثر در بروز حادثه در قطار مشهد - تهران از سوی کمیسیون عالی بررسی سوانح ریلی مستقر در محل حادثه در حال بررسی ‌است که به ‌زودی اعلام می‌شود».

این مقام مسئول در راه آهن ایران همچنین با اعلام بازگشایی خط ریلی مشهد – تهران، از بعد از ظهر روز شنبه گفته است که لوکوموتیوران قطار سانحه دیده از جمله مجروحان این حادثه است.

آخرین گزارش‌ها از وضعیت مجروحان سانحه روز گذشته قطار مشهد – تهران، حاکی است که شمار مجروحان این حادثه ۲۲ نفر بوده که از این تعداد ۱۲ نفر بستری شده و مابقی افراد به صورت سر پایی درمان شده‌اند.

پیشتر در اواخر مهر ماه امسال نیز یک قطار مسافربری مسیر تهران – کرمان با ۴۰۰ مسافر، در نزدیکی کاشان از ریل خارج شد و شش واگن این قطار واژگون شدند. در آن زمان خبرگزاری‌ها به نقل از مقامات مسئول در راه‌آهن ایران گزارش کردند که این سانحه تلفات جانی در پی نداشته است.

اما این حادثه تنها حادثه قطار در سال ۸۸ نبود و پیش از آن نیز در مرداد ماه امسال برخورد قطار مسافری مسیر تهران - مشهد در نزدیکی پیشوا در شهرستان ورامین با یک قطار تأسیساتی یک کشته و دو مجروح برجا گذاشت که فرد جانباخته از کارگران راه آهن بود.
XS
SM
MD
LG