لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۲۸

تهدید اردوغان به مسدود کردن حریم هوایی ترکیه به روی هواپیماهای اسرائیلی


رجب طیب اردوغان، نخست‌وزیر ترکیه اعلام کرد که کشورش پرواز هواپیماهای اسرائیلی را به ترکیه ممنوع می‌کند و آسمان ترکیه را به روی اسرائیل می‌بندد.

به گزارش خبرگزاری‌ها، نخست‌وزیر ترکیه این سخنان را یکشنبه در برابر خبرنگاران در حاشیه نشست «گروه بیست» در تورنتو در کانادا بیان کرد.

آقای اردوغان افزود که «ترکیه به خاطر ماجرای حمله ارتش اسرائیل به کشتی ماوی مرمره همچنان در انتظار پوزش‌خواهی رسمی و برداشتن سایر گام‌های لازم از سوی اسرائیل است».

به گزارش آسوشیتدپرس به نقل از خبرگزاری رسمی ترکیه، آناتولی، نخست‌وزیر ترکیه گفت: «گام بعدی ما برای مجازات اسرائیل، بستن حریم هوایی ترکیه به روی پروازهای اسرائیلی است».

در حمله اسرائیل به کشتی ماوی مرمره در روز سی ویکم ماه مه، دهم خرداد، ۹ شهروند ترکیه کشته و بیش از ۴۰ نفر زخمی شدند.

کشتی ماوی مرمره، وابسته به جمعیت خیریه اسلامی ترکیه (اینسانی یاردیم وقفی) و پنج کشتی اعزامی از سوی جنبش «غزه آزاد» می‌خواستند برای امدادرسانی به غزه که در محاصره اسرائیل و مصر است، بروند.

این رخداد موجب بحرانی بی‌سابقه در مناسبات ترکیه با اسرائیل شد و ترکیه سفیر خود را از تل‌آویو فراخواند اما سفیر اسرائیل همچنان در آنکارا باقی مانده است.

به گزارش روزنامه اسرائیلی یدیعوت آخرونوت، دفتر نخست‌وزیری اسرائیل به سخنان یکشنبه آقای اردوغان در مورد بستن حریم هوایی ترکیه روی هواپیماهای اسرائیلی واکنش نشان نداده و فعلاً سکوت را اختیار کرده است.

اما وزارت خارجه و وزارت راه و ترابری اسرائیل دوشنبه در بیانیه‌هایی گفتند که هیچ نامه و درخواست رسمی از سوی ترکیه برای قطع پروازهای اسرائیلی به ترکیه، به دولت اسرائیل نرسیده است.

به گزاش رادیوی اسرائیل، شرکت هوایی اسرائیلی «العال» و سایر شرکت‌های هوایی این کشور نیز اعلام کردند که درخواستی برای قطع پروازهای مسافربری اسرائیلی به ترکیه به آگاهی این شرکت‌ها نرسیده است.

مدیریت فرودگاه بین‌المللی «بن گوریون» اسرائیل نیز دوشنبه اعلام کرد که همه پروازهای اسرائیلی به مقصد ترکیه طبق برنامه انجام شده‌اند و هیچ برنامه‌ای با هدف لزوم تغییر پروازها، دست کم در روزهای آینده، اعلام نشده است.

اسرائیل افزون بر پروازهای مستقیم متعدد به ترکیه، از حریم هوایی ترکیه برای عبور روزانه ده‌ها پرواز اسرائیلی به سوی کشورهای دیگر نیز استفاده می‌کند.

روزنامه اسرائیلی یدیعوت آخرونوت یکشنبه نوشته بود که هیئتی شامل حدود یکصد افسراسرائیلی که می‌خواستند در روزهای اخیربا هواپیمای ارتش اسرائیل از طریق حریم هوایی ترکیه راهی اردوگاه‌های مرگ نازی‌ها در لهستان شوند، با ممانعت ترکیه روبه‌رو شدند. ارتش اسرائیل در برابر این گزارش، سکوت اختیار کرده بود.

ترکیه افزون بر پوزش خواهی رسمی و پرداخت غرامت، خواهان موافقت اسرائیل با تحقیقات بین‌المللی در مورد ماجرای کشتی ماوی مرمره ست. وزیر خارجه ترکیه به تازگی گفت «هر گزینه‌ای علیه اسرائیل پیش روی ماست».

اعلام تصمیم ترکیه به بستن حریم هوایی‌اش روی اسرائیل، که در صورت عملی شدن اقدامی بسیار وخیم محسوب می‌شود در حالی است که فیلیپ گوردون معاون وزیر خارجه آمریکا در امور اروپا شنبه تأکید کرده بود که «رفتارهای ترکیه موجب نگرانی آمریکاست و آمریکا دیگر نمی‌تواند به آسانی به ترکیه اعتماد کند».

آقای گوردون در مصاحبه با خبرگزاری آسوشیتدپرس گفت که «ترکیه باید تعهد خود را به غرب و ناتو ثابت کند»؛ سخنانی که از سوی نامیک تان، سفیر ترکیه در واشینگتن «غیرمنطقی» توصیف، و رد شد.

در روزهای اخیر ۸۷ سناتورو اکثریت اعضای مجلس نمایندگان آمریکا در بیانیه‌هایی «حق» اسرائیل دانستند که از خود در برابر «تروریست‌ها و عاملات حملات راکتی در غزه» دفاع کند.
XS
SM
MD
LG