لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۵۱

محکومیت شهروند ایرانی- آمریکایی به دلیل نقض تحریم‌های ایران


دادگاهی در آمریکا روز جمعه یک شهروند ایرانی-آمریکایی را به دلیل آن چه نقض تحریم‌های تجاری ایران و انتقال بدون مجوز وجوه نقد عنوان شده است گناهکار شناخت.

محمودرضا بانکی، ۳۳ ساله، که در ایالات متحده تحصیل کرده و از ۱۴ سال پیش تابعیت آمریکایی دریافت کرده است، به دلیل انتقال میلیون‌ها دلار که از سوی خانواده‌اش به حساب شخصی وی واریز شده در مظان اتهام نقض تحریم‌های جمهوری اسلامی قرار گرفته است.

تحریم‌های تجاری ایالات متحده علیه ایران که در سال ۱۹۹۵ به اجرا گذاشته شد، شهروندان آمریکایی را از عرضه کالا، خدمات یا فن‌آوری به ایران منع می‌کند.

بررسی اتهامات این شهروند ایرانی-آمریکایی چهار هفته در دادگاهی در منهتن نیویورک به طول انجامید و در جلسات دادگاه آقای بانکی متهم شد که یک مهره کلیدی در تبادل غیررسمی پول در آسیای جنوبی است، مبادلاتی که در ایران به عنوان حواله کردن پول شناخته می‌شود.

بازجویی‌هایی که از محمودرضا بانکی صورت گرفته است، نقل و انتقالات مالی او در یک دوره هشت ساله را در بر می‌گیرد، اما با این حال وکلای این شهروند ایرانی-آمریکایی می‌گویند که موکل‌شان بی‌گناه است و پرونده اتهامی علیه وی را مملو از اشتباهات شدید توصیف کرده‌اند.

آقای بانکی که در دانشگاه‌های «پردو» و «برکلی» تحصیل کرده و دارای درجه دکترای مهندسی شیمی از دانشگاه «پرینستون» است از هنگام دستگیری‌اش در ژانویه گذشته، حدود پنج ماه است که بدون تعیین وثیقه برای آزادی‌اش تحت بازداشت قرار دارد.

وکلای مدافع محمودرضا بانکی در دفاعیات خود گفته‌اند که موکل‌شان تنها از این اطلاع داشته که بستگانش در ایران برای حفظ ثروت خانوادگی از دست پدر وی، مبالغی را به وی انتقال می‌دهند، چرا که پدر وی پس از رابطه با یک زن دیگر مادرش را طلاق داده بود.

مادر آقای بانکی تأیید کرده است که خانواده وی مالک سه شرکت فعال در زمینه انرژی است و یک شرکت دارویی را نیز در اختیار دارند.

با این حال دستیار دادستان در جلسه روز پنج‌شنبه به هیئت منصفه گفت که «احتمالاً آقای بانکی آن قدر باهوش بوده و هست که بداند» در ازای پولی که در آمریکا به حساب وی ریخته می‌شود، ممکن است پرداخت‌هایی به افراد دیگری در ایران انجام شود.

دستیار دادستان همچنین در جلسات دادگاه نیز گفته بود که آقای بانکی از ده‌ها شرکت و فرد در کشورهایی چون عربستان سعودی، کویت، روسیه و فیلیپین استفاده کرده است تا مبلغی بیش از سه میلیون دلار را به داخل ایران ارسال کند.

با وجود گناهکار شناخته شدن محمودرضا بانکی، هنوز مشخص نیست که دادگاه چه زمانی نسبت به اعلام حکم وی اقدام خواهد کرد، اما آن طور که خبرگزاری آسوشیتدپرس از نیویورک نوشته ممکن است این شهروند ایرانی- آمریکایی با حداکثر ۲۵ سال زندان روبه‌رو شود.

در همین حال هیئت منصفه بار دیگر روز دوشنبه این هفته تشکیل جلسه خواهد داد تا در مورد درخواست دولت برای پرداخت جریمه نقدی سه میلیون و چهار صد هزار دلاری توسط آقای بانکی تصمیم‌گیری کند.
XS
SM
MD
LG