لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۴۰

اردوغان: نگاه‌ها به توان هسته‌ای اسرائیل معطوف شود نه ایران


رجب طیب اردوغان، نخست‌وزیر ترکیه می‌گوید «نگاه‌ها باید به توان هسته‌ای اسرائیل معطوف باشد نه ایران، که هنوز برنامه هسته‌ای (نظامی) ندارد».

نخست‌وزیر ترکیه سه‌شنبه در پایان دیداری با گوردون براون، نخست‌وزیر بریتانیا در لندن گفت: « اسرائیل باید برای خلع سلاح شدن، زیر فشار جامعه جهانی می‌بود و موجب شگفتی است که ایران زیر این فشار قرار گرفته است».

اردوغان در مصاحبه‌ای با شبکه جهانی بی بی سی پس از دیدار با همتای بریتانیائی‌اش گفت: «ایران حق طبیعی دارد که برای هدف‌های غیر نظامی از انرژی هسته‌ای بهره گیرد».

آقای اردوغان ابراز اطمینان کرد که ایران برنامه‌ای برای داشتن بمب اتمی ندارد، و افزود که «سخنانی که درباره ماهیت نظامی برنامه اتمی ایران مطرح می‌شود، یک شایعه است».

آقای اردوغان افزود که «راه حل دیپلماتیک برای حل بحران (پرونده هسته‌ای ایران) اولویت دارد و ترکیه همواره به دوستان خود گفته است که نمی‌خواهد تسلیحات هسته‌ای در منطقه باشد».

نخست‌وزیر ترکیه با گفتن این سخنان که «تحریم‌ها علیه ایران پیشتر نیز اعمال شده‌اند، و قبل از برقراری دور جدید تحریم‌ها علیه ایران باید درمورد کارایی آن رایزنی کرد»، مخالفت خود را با برقراری تحریم‌های سخت‌تر علیه ایران مورد تأکید دوباره قرار داد.

آقای اردوغان هفته گذشته نیز در ریاض تأکید کرده بود که با برقراری تحریم‌های جدی‌تر علیه ایران مخالف است. این اظهارات همزمان با آن بود که برزیل و ترکیه (دو عضو غیردائم شورای امنیت سازمان ملل) بیانیه مشترکی برای تأکید بر مخالفت خود با تحریم‌های جدید علیه ایران صادر کرده بودند.

سخنان نخست‌وزیر ترکیه در مورد لزوم توجه جامعه جهانی به برنامه هسته‌ای اسرائیل فعلاً با واکنشی از سوی دولت اسرائیل روبه‌رو نشده است.

از زمانی که آقای اردوغان ژانویه ۲۰۰۹ در کنفرانس داووس سوئیس از شیمون پرز، رئیس جمهوری اسرائیل به دلیل حمله آن زمان ارتش اسرائیل به غزه به سختی انتقاد کرد و با خشم، همایش سوئیس را به سوی ترکیه ترک کرد، مناسبات ترکیه با اسرائیل دستخوش بحران بوده است.

با وجود این، رئیس ستاد ارتش اسرائیل دوشنبه این هفته از ترکیه دیدار رسمی داشت. رئیس ستاد ارتش اسرائیل در آنکارا، در کنار شرکت در همایش روسای ستاد ارتش کشورهای عضو پیمان ناتو، دیدارهای متعددی با بلند پایگان ترکیه، بویژه با وجدی گونول، وزیر دفاع ترکیه و نیز با رئیس ستاد ارتش ترکیه انجام داده بود.

ستاد ارتش اسرائیل سه‌شنبه در پایان سفر ارتشبد اشکنازی به ترکیه در بیانیه‌ای ارزیابی کرده بود که دو کشور دوباره با دوران مناسبات حسنه خود و همکاری‌های نزدیک روبه‌رو شوند.

به هنگام حضور رئیس ستاد کل ارتش اسرائیل در ترکیه درباره یک سری همکاری‌های نظامی و دفاعی و از سرگیری رزمایش‌های مشترک دو کشور گفت‌وگو شده بود.

ترکیه تابستان گذشته از حضور اسرائیل در مانور «عقاب آنتالیا» در ترکیه ممانعت کرد و حضور ارتش ترکیه در یک رزمایش مشترک با نیروهای اسرائیلی در چارچوب پیمان ناتو را نیز لغو کرد.

سفیر ترکیه در اسرائیل نیز این هفته در دیدار با شماری از اعضای «کنست» اسرائیل گفته بود: «تحولات چشمگیر در مناسبات دو کشور در راه است».

تأکید نخست‌وزیر ترکیه بر این موضوع که نظامی بودن برنامه هسته‌ای ایران «شایعه» است، در شرایطی است اهود باراک، وزیر دفاع اسرائیل چهارشنبه در دیدار با وزیر خارجه اسپانیا، که کشورش ریاست دوره‌ای اتحادیه اروپا را در دست دارد، گفت که «برنامه هسته‌ای ایران، توازن استراتژیک در سراسر منطقه را تهدید می‌کند».

آقای باراک دوباره گفت: «همه گزینه‌ها بر روی میز است و به همه دوستان خود نیز توصیه می‌کنیم که همین امر را مورد تأکید قراردهند».
XS
SM
MD
LG