لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۲۵

حمایت اوباما از نقش ترکیه در حل بحران هسته‌ای ایران


باراک اوباما (راست)،‌ رئیس جمهور آمریکا، و رجب طیب اردوغان، نخست وزیر ترکیه
باراک اوباما (راست)،‌ رئیس جمهور آمریکا، و رجب طیب اردوغان، نخست وزیر ترکیه
در حالی که باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا، در دیدار با رجب طیب اردوغان، نخست وزیر ترکیه، گفته است که آنکارا می‌تواند در حل بحران اتمی ایران «بازیگری مهم» باشد، نخست‌وزیر ترکیه بار دیگر بر تمایل کشورش به ایفای نقش میانجی میان ایران و غرب تأکید کرده است.

آقای اردوغان در عین حال یادآور شده است که ترکیه از تحریم‌های شدیدتر علیه تهران حمایت نمی‌کند.

نخست وزیر ترکیه، که بارها نیز برای میانجی‌گری میان غرب و جمهوری اسلامی ابراز تمایل کرده است، پیشتر نیز با رد این اتهام از سوی غربی‌ها که ایران در پی سلاح هسته‌ای است گفته بود که جمهوری اسلامی «فقط برای تامین انرژی روی برنامه هسته‌ای کار می‌کند».

آقای اردوغان در نشست خبری خود پس از دیدار با رئیس جمهور آمریکا در کاخ سفید بار دیگر اشاره کرد که ترکیه می‌تواند «نقش مذاکره‌کننده یا میانجی» را ایفا کند و افزود که اگر ایران بخواهد توان هسته‌ای خود برای مقاصد صلح‌آمیز افزایش دهد ترکیه «رویکرد منفی نخواهد داشت».

در مقابل باراک اوباما که از زمان پا گذاشتن به کاخ سفید پیشنهاد گفت‌وگوی مستقیم با تهران را مطرح کرده هشدار داده است که وقت تهران برای پاسخ به واشینگتن در حال تمام شدن است.

ایالات متحده و متحدان اروپایی‌اش اشاره کرده‌اند که تهران یا تا پایان سال جاری میلادی به پیشنهادات آنها پاسخ می‌دهد یا تحریم‌های تازه سیاسی و اقتصادی گریبانش را خواهد گرفت.

پس از آن که تهران طرح مبادله ذخیره اورانیوم خود با اورانیوم غنی‌شده در خارج از ایران را رد کرد، شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی با تصویب قطعنامه‌ای علیه جمهوری اسلامی از پنهان‌کاری این دولت به‌شدت انتقاد کرد.

دولت محمود احمدی‌نژاد نیز با ابراز نارضایتی از این انتقاد در اقدامی تلافی‌جویانه تهدید کرد که ۱۰ سایت غنی‌سازی دیگر برپا خواهد کرد، اقدامی که به باور اغلب کارشناسان ایران اصلا توان اجرایش را ندارد.

آقای اوباما پس از دیدار روز دوشنبه خود با آقای اردوغان گفت در این دیدار بر اهمیت حل بحران هسته‌ای ایران به صورتی که «ایران بتواند انرژی هسته‌ای صلح‌آمیز را دنبال کند» تأکید کرده است.

رئیس جمهور آمریکا در عین حال افزود که تهران در مقابل باید «تضمین بدهد که تابع قوانین و اصول بین‌المللی خواهد بود».

نخست وزیر ترکیه به این نکته نیز اشاره کرد که اگر هدف جمهوری اسلامی از برنامه هسته‌ای خود ساخت تسلیحات اتمی باشد، این مسئله را «فقط با ابزارهای دیپلماتیک می‌توان حل کرد».

از زمان روی کار آمدن رجب طیب اردوغان، یخ روابط ایران و ترکیه رفته‌رفته آب شده و پیوندهای آنها بهبود یافته است.

به گفته روزنامه گاردین، مبادلات تجاری بین دو کشور ایران و ترکیه در سال گذشته میلادی به نزدیک هفت میلیارد دلار رسیده و ایران به یکی از بازارهای اصلی کالاهای صادراتی ترکیه بدل شده است.
XS
SM
MD
LG