لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
یکشنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۲۷

کشته شدن ۲۸ عضو طالبان در حمله نیرو‌های ائتلاف


 نیروهای ائتلاف با یورش به مواضع نیروهای طالبان در استان خوست در شرق افغانستان ۲۲ نفر از شورشیان را کشته‌اند.
نیروهای ائتلاف با یورش به مواضع نیروهای طالبان در استان خوست در شرق افغانستان ۲۲ نفر از شورشیان را کشته‌اند.
نیروهای ائتلاف تحت رهبری آمریکا در افغانستان روز پنجشنبه با صدور دو بیانیه جداگانه اعلام کردند که با یورش به شبه‌نظامیان طالبان دست کم ۲۸ نفر از آنها را از پای درآوردند.

بر اساس این گزارش نیروهای ائتلاف بین‌المللی در افغانستان شامگاه چهارشنبه با یورش به مواضع نیروهای طالبان در ولایت خوست ۲۲ نفر از شورشیان را از پای در آوردند.

نیروهای ائتلاف که تحت رهبری آمریکا در افغانستان مستقر هستند، در بیانیه‌ای، اعلام کردند شامگاه چهارشنبه پس از حمله طالبان به یکی از واحدهای ناتو در افغانستان، نیروهای ائتلاف با پشتیبانی نیروی هوایی به آن پاسخ گفتند.

در بیانیه دیگری نیز نیروهای ائتلاف از حمله به اعضای طالبان در جنوب افغانستان، و کشته شدن شش شبه‌نظامی عضو طالبان د این حمله خبر دادند.

بر پایه همین بیانیه، نیروهای ائتلاف روز چهارشنبه به تعقیب یکی از فرماندهان طالبان در ولایت زابل پرداخت که مسئول شماری از بمب‌گذاری‌ها بر سر راه واحدهای زرهی نیروهای ائتلاف است.

این بیانیه همچنین می‌افزاید پس از آنکه شورشیان از تسلیم شدن خودداری کردند، پنج نفر آز آنان در درگیری کشته شدند. یک طالب دیگر نیز در نبردی جداگانه در همان منطقه کشته شد.

طالبان در ماه‌های اخیر دامنه عملیات خود علیه نیروهای دولتی ائتلاف و افغان را گسترش داده‌اند و بمب‌گذاری بر سر راه یکان‌های گشتی یکی از شیوه‌های مؤثر عملیاتی آنها بوده است.

درهمین حال، درگیری‌ها در افغانستان شمار زیادی قربانی غیرنظامی برجای گذاشته است.

اختلاف در آمار تلفات غیرنظامیان

سازمان ملل می‌گوید در سال ۲۰۰۸ نزدیک به ۲۰۰۰ غیرنظامی در درگیری‌های افغانستان جان خود را از دست داده‌اند. یک گروه تازه تأسیس حقوق بشری افغان نیز گفته است شمار تلفات غیرنظامی حدود ۴۰۰۰ تن بوده است.

برپایه آماری که سازمان «نظارت حقوق افغانستان» منتشر کرده است، از این تعداد تلفات، ۱۱۰۰ نفر با آتش نیروهای ائتلاف کشته شده‌اند. سازمان ملل نیز کشته شدن حدود هزار نفر از غیر نظامیان به دست نیروهای ائتلاف را تایید کرده است.
سازمان مستقل «نظارت حقوق افغانستان»، که در کابل مستقر است، همچنین در گزارش خود آورده است که طی سال گذشته میلادی ۳۱۹۷ غیرنظامی در حمله نیروی‌های ائتلاف کشته، بیش از۶۸۰۰ زخمی و نزدیک به ۱۲۰ هزار نفر وادار به ترک خانه‌ و کاشانه خود شده‌اند.
این سازمان نیروهای ائتلاف به رهبری آمریکا را متهم کرده است که در عملیات خود علیه شورشیان طالبان، نسبت به امنیت و سلامت غیرنظامیان به اندازه کافی دقت عمل نداشته است.

دن مک نورتون، یکی از نمایندگان سازمان ملل در افغانستان، با رد این گزارش آن را «سطحی» و «ناآگاهانه» خواند.

آماری که نیروی همکاری امنیتی بین المللی، ایساف، منتتشر کرده شمار تلفات غیرنظامیان بسیار کمتر نشان داده شده است.

ایساف می‌گوید در سال ۲۰۰۸ تنها ۲۰۰ غیرنظامی به طور غیرعمدی در حمله نیروهای ائتلاف کشته شده‌اند.

همچنین برپایه آماری که ناتو منتشر کرده است در سال ۲۰۰۸، شمار بمب‌گذاری‌های جاده‌ای در افغانستان ۳۳ درصد افزایش پیدا کرده است.
XS
SM
MD
LG