لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۳:۲۰

جسد دو مسافر ایرباس در اقیانوس اطلس پیدا شد


ارتش فرانسه در تلاش برای یافتن آثار هواپیمای ناپدید شده ایر فرانس.
ارتش فرانسه در تلاش برای یافتن آثار هواپیمای ناپدید شده ایر فرانس.
روز شنبه گروه‌های جستجوی برزیلی توانستند دو جسد و آثاری از هواپیمای مفقود شده ایرفرانس در اقیانوس اطس را پیدا کنند و در همین حال کارشناسان اعلام کردند که احتمالا نقص در سیستم سرعت سنج ایرباس ۳۳۰ عامل سقوط آن بوده است.

مسئولان گروه‌های نجات اعلام کردند نیروی دریایی برزیل روز شنبه جسد دو مرد و برخی قطعات و متعلقات هواپیمای ایرفرانس را پیدا کرده‌اند که از جمله آنها یک صندلی است که شماره سریال آن با هواپیمای سانحه دیده مطابقت دارد؛ در میان آثار پیدا شده، یک کیف که در آن کارت واکسیناسیون بوده و یک چمدان که داخل آن بلیط ایرفرانس قرار داشته نیز یافت شده است.

پرواز شماره ۴۴۷ ایرفرانس با ۲۲۸ سرنشین که از ریو دوژانیرو به مقصد پاریس حرکت کرده بود روز دوشنبه در میانه راه و بر فراز اقیانوس اطلس ناپدید شد و تلاش گروه‌های جستجو و نجات تا روز شنبه بی‌حاصل بود.

سقوط ایرباس A330-300 مرگبارترین سانحه هوایی از سال ۲۰۰۱ به این سو در جهان بوده است.

کارشناسان روز شنبه اعلام کردند که شرکت هواپیماسازی ایرباس پیش از این در حس‌گرهای سیستم سرعت‌سنج هواپیماهای A330 وجود نقص فنی را گزارش داده بود و به خریداران خود توصیه کرده بود که نسبت به تعویض این حس‌گرها اقدام کنند.
مسئولان امداد و نجات برزیلی اعلام کرده‌اند که هویت دو جسد پیدا شده تنها به خانواده‌های آنها اطلاع داده شده است. این مسئولان همچنین می‌گویند اجساد بسیاری از مسافران احتمالا غرق شده یا توسط کوسه‌ها از بین رفته است.

در همین حال کارشناسان فرانسوی در تلاشند که علت اصلی سقوط این هواپیمای مسافربری را بیایند.

این کارشناسان روز شنبه اعلام کردند که شرکت هواپیماسازی ایرباس پیش از این در حس‌گرهای سیستم سرعت‌سنج هواپیماهای A330 وجود نقص فنی را گزارش داده بود و به خریداران خود توصیه کرده بود که نسبت به تعویض این حس‌گرها اقدام کنند.

به گفته این کارشناسان حس‌گرهای سیستم سرعت‌سنج هواپیمای مفقود شده فرانسوی دقایقی پیش از ناپدید شدن، « داده‌های ناهمگونی» در اختیار سیستم ناوبری قرار داده است.

از سوی دیگر روز شنبه شرکت هواپیمایی ایرفرانس نیز اعلام کرد که از ماه مه سال ۲۰۰۸ در هواپیماهای A330 و A340 خود به وجود خطا در سیستم سرعت‌سنج پی برده بود.

به گفته مقام‌های مسئول ایرفرانس، کارخانه ایرباس پیشتر توصیه کرده بود که سیستم‌ سرعت‌سنج تعویض شود و ایرفرانس نیز پس از مشاهده این خطا در سیستم سرعت‌سنج با کارخانه ایرباس تماس گرفته و وجود خطا را اطلاع داده بود.

با این حال مقام‌های ایرفرانس می‌گویند که کارخانه ایرباس تنها در حد توصیه به خریداران گفته بود که نسبت به تعویض سرعت‌سنج اقدام کنند و نه یک اقدام الز‌ام‌آور ایمنی پرواز.

ایرفرانس در همین زمینه با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد که تعویض این سیستم را در هواپیماهای خود تسریع کرده است و تاکید هم کرده است که این به معنای ناامن بودن پروازهای کنونی این شرکت نیست.

کارشناسان می‌گویند که احتمال دارد که حس‌گرهای دستگاه سرعت‌سنج هواپیما در ارتفاع بالا دچار یخ‌زدگی شده و از همین رو به خلبان‌ها درباره سرعت واقعی هواپیما اطلاعات غلط داده باشد. اشتباه در تشخیص واقعی سرعت هنگامی که هواپیما، از میان توفان عبور می‌کند، می‌تواند به سقوط هواپیما بینجامد.

برپایه گزارش‌ها ارتباط هواپیمای ایرفرانس پس از اینکه با یک توفان مواجه گردید، با برج مراقبت قطع شد.
XS
SM
MD
LG