لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۴۱

بازداشت علی معظمی و شماری از فعالان سیاسی-مدنی


همزمان با بازداشت تعدادی از فعالان سیاسی و مدنی، علی معظمی، روزنامه‌نگار و پژوهشگر ، پس از مراجعه به دفتر پیگیری وزارت اطلاعات توسط ماموران امنیتی بازداشت شده است.

علی معظمی، روزنامه‌گار و پژوهشگر انجمن حکمت و فلسفه ایران، یکشنبه عصر پس از مراجعه به دفتر پیگیری وزارت اطلاعات در خیابان ولی عصر دیگر به خانه بازنگشت و توسط ماموران امنیتی بازداشت شد.

این روزنامه‌نگار که در حوزه اندیشه در روزنامه‌های همشهری و شرق فعالیت می‌کرد، در ماه‌های اخیر بر روی پایان نامه دکترای خود در زمینه فلسفه غرب تحقیق می‌کرد.

به گزارش سایت‌های خبری نزدیک به جنبش سبز، دو عضو ستاد انتخاباتی میرحسین موسوی در شمال و جنوب ایران نیز دستگیر شد‌ه‌اند.

مجتبی گهستونی، فعال حوزه میراث فرهنگی و سخنگوی انجمن دوستداران میراث فرهنگی خوزستان، که در انتخابات ریاست جمهوری گذشته رئیس ستاد انتخاباتی موسوی در سازمان‌های غیردولتی خوزستان بود، از ۱۲ اسفند ماه در بازداشت به سر می‌برد.

همچنین رضا مجاوری، از اعضای ستاد میرحسین موسوی، پس از احضار به دفتر اطلاعات سپاه صبح روز دوشنبه بازداشت شده، و مسئولان تاکنون پاسخی به خانواده وی نداده‌اند.

در همین حال محمد اولیایی فرد، ‌وکیل پایه یک دادگستری و از مسئولان سابق مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران پس از احضار به دادگاه انقلاب روز ۱۷ اسفند بازداشت شد.

محمد اولیایی فرد، وکالت شماری از زندانیان سیاسی را عهده‌دار است و پیشتر در پی اعتراض به اجرای حکم بهنود شجاعی و دیگر متهمانی که در نوجوانی مرتکب جرم شده بودند، در بهمن ماه امسال از سوی دادگاه انقلاب تهران به اتهام تبلیغ علیه نظام به تحمل یک سال حبس تعزیری محکوم شده بود.

در این هفته دادگاه تجدید نظر حکم بهمن احمدی امویی، روزنامه‌نگار ، را که از ۲۵ خرداد ماه تاکنون در زندان به سر می‌برد به پنج سال زندان قطعی محکوم کرد.

بهمن احمدی امویی، به همراه همسر روزنامه‌نگارش، ژیلا بنی‌یعقوب، شبانه در منزل خود دستگیر شده بودند. ژیلا بنی یعقوب هم‌اکنون در بیرون از زندان به سر می‌برد.

تاکنون هیچ خبری از محمد نوری‌زاد، سینماگر بازداشت شده در دست نیست؛ مجید توکلی، فعال دانشجویی، در انفرادی به سر می‌برد و ممنوع‌الملاقات است؛ کیوان صمیمی بهبهانی که گفته می‌شد به زودی آزاد می‌شود، همچنان در انفرادی است؛ عیسی سحر خیز روزنامه‌نگار باسابقه، تهدید به اعتصاب غذا کرده است و وضعیت پرونده فرزانه قاسمی، پژوهشگر امور آموزشی و اجتماعی هنوز مشخص نیست.

جعفر پناهی، کارگردان نام‌آشنای سینما، به همراه محمد رسول‌اف و مهدی پور موسی از همکاران خود، همچنان بدون اعلام اتهامات آنها در بازداشت به سر می‌برد.

در همین حال تکلیف پرونده دهها فعال مدنی و سیاسی هنوز مشخص نشده و در وضعیت بلاتکلیفی به سر می‌برد.
XS
SM
MD
LG