لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۵۵

نگرانی عفو بین‌الملل از «دستگیری و شکنجه» روزنامه‌نگاران در ایران


سازمان عفو بین‌الملل با انتشار بیانیه‌ای نسبت به وضعیت روزنامه‌نگاران ایرانی دستگیر شده در روزهای اخیر و احتمال شکنجه آنها ابراز نگرانی کرد.

سازمان عفو بین‌الملل می‌گوید محل نگهداری اکثر این روزنامه‌نگاران نامعلوم است اما احتمال می‌رود این افراد در زندان اوین باشند.

عفو بین‌الملل در بیانیه خود آورده است پس از اعلام نتایج انتخابات ۲۲ خرداد ماه که پیروز آن محمود احمدی‌نژاد اعلام شد، مقام‌های ایرانی محدودیت‌های شدیدی برای آزادی بیان در ایران به وجود آورده‌اند.

اعمال محدودیت برای روزنامه‌ها و خبرنگاران خارجی و نیز تحدید در فضای اینترنت از جمله مواردی است که عفو بین‌الملل به آن اشاره کرده است.

سازمان عفو بین‌الملل همچنین با یادآوری دستگیری ده‌ها نفر در سراسر ایران و از جمله چهره‌های نزدیک به نامزدهای اصلاح‌طلب، به ويژه به بازداشت ۷۰ استاد دانشگاه پس از دیدار با میرحسین موسوی در روز چهارشنبه سوم تیرماه اشاره کرده است.

در بیانیه عفو بین‌الملل آمده است که هنوز چهار نفر از دستگیرشدگان روز چهارشنبه و از جمله بهزاد قربانیان‌نژاد، رئیس ستاد موسوی، در بازداشت به سر می‌برند.

درپی بروز نگرانی‌هایی در مورد سعید حجاریان، یکی از بستگان وی به رادیو فردا گفت پنجشنبه شب آقای حجاریان با افزایش فشار خون مواجه شده بود که روز جمعه پس از ملاقات همسر و فرزندش با وی در زندان اوین، حال عمومی وی مساعد‌تر گزارش شده است.
عفو بین‌الملل در بیانیه دیگری نسبت به وضعیت روزنامه‌نگاران بازداشت شده روزنامه «کلمه سبز» نیز ابراز نگرانی کرده است. بیش از ۲۵ نفر ار کارکنان این روزنامه روز دوشنبه پس از ورود مأموران امنیتی به ساختمان این روزنامه وابسته به میرحسین موسوی، دستگیر شدند.

بر پایه اعلام گزارشگران بدون مرز، رضا تاجیک، مهسا امرآبادی، احمد زیدآبادی، کیوان صمیمی بهبهانی، بهزاد باشو، سید خلیل میراشرفی، سمیه توحیدلو ، محمد عطریانفر، سعید حجاریان، محمد علی ابطحی، سعید لیلاز، محمد قوچانی، علی مزروعی، ژیلا بنی یعقوب ،بهمن احمدی امویی، مصطفی قوانلو قاجار، مازیار بهاری ،ایاسون آتهاناسیادیس، سید علیرضا بهشتی شیرازی، روح‌الله شهوار، ماشاءالله حیدرزاده، امان‌الله شجاعی، مجتبی پورمحسن،‌ و فریبرز سروش از جمله روزنامه‌نگارانی هستند که در روزهای پس از انتخابات ایران بازداشت‌ شده‌اند.

از سوی دیگر درپی بروز نگرانی‌هایی در مورد سعید حجاریان، مدیر مسئول روزنامه توقیف شده صبح امروز، با پیگیری خبرنگار رادیو فردا یکی از بستگان وی به رادیو فردا گفت پنجشنبه شب آقای حجاریان با افزایش فشار خون مواجه شده بود که روز جمعه پس از ملاقات همسر و فرزندش با وی در زندان اوین، حال عمومی وی مساعد‌تر گزارش شده است.
XS
SM
MD
LG