لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۱۴

بیوه سیاه‌پوش متروی مسکو «شناسایی» شد


ژینت عبدالرحمنوا، به همراه همسرش اومالات ماگومدوف
ژینت عبدالرحمنوا، به همراه همسرش اومالات ماگومدوف
مقام‌های روس روز جمعه اعلام کردند، یک دختر ۱۷ ساله قفقازی یکی از مظنونان حمله‌های انتحاری به متروی مسکو است که در آن دست کم ۴۰ نفر کشته و نزدیک به ۱۰۰ نفر زخمی شدند.

در عکسی که از این دختر به منتشر شده، وی با پوشش اسلامی است و یک سلاح کمری در دست دارد؛‌ عکسی دیگری هم از این دختر داغستانی منتشر شده که وی در آن نارنجک به دست است.

بر پایه گزارش‌های منتشر شده، نام این دختر، ژنت عبدالرحمنوا، بیوه یک رهبر شورشی معروف اومالات ماگومدوف، است که در دسامبر سال گذشته به دست نیروهای روسیه کشته شده بود.

مقام‌های روسیه می‌گویند دو زن انتحاری، که در رسانه‌های این کشور به «بیوه‌های سیاه‌پوش» مشهورند، روز دوشنبه در دو حمله جداگانه در متروی مسکو دست کم ۴۰ نفر را کشتند.

بمب نخست ساعت در حدود هشت بامداد در ایستگاه لوبلیانکا، نزدیک به سازمان امنیت روسیه (کا ک ب پیشین) منفجر شد؛‌ بمب دوم نیز کمتر از ۴۰ دقیقه‌ بعد در ایستگاه «کولتوری پارک» منجر شد.

روسیه از سال ۱۹۹۱ به این سو، دو جنگ عمده علیه شورشیان تجزیه‌طلب چچن کرده است؛ در پی این جنگ‌ها شورشیان تجزیه‌طلب دامنه تحرکات خود را به دیگر جمهوری‌های قفقاز شمالی، مانند جمهوری داغستان گسترش داده‌اند.

شورشیان اسلامگرای چچن روز چهارشنبه مسئولیت حمله‌های انتحاری متروی مسکو را به عهده گرفتند و همزمان تهدید کردند، حمله‌های خود را به دیگر شهرهای روسیه نیز خواهند کشاند.

دوکو عمروف، که خود را «امیر امارت قفقاز» می‌خواند، روز چهارشنبه اظهار داشت به تلافی سیاست‌های ولادیمیر پوتین در شمال قفقاز، دو بمبگذار را مامور حمله به مسکو کرده تا «کافران» را نابود کنند.
XS
SM
MD
LG