لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۳۳

برنامه هسته‌ای ایران در دستور کار نشست چهار روزه شورای حکام آژانس


یوکیا آمنو، مدیرکل آژانس بین‌الملی انرژی اتمی
یوکیا آمنو، مدیرکل آژانس بین‌الملی انرژی اتمی
آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، از روز دوشنبه نشست چهار روزه خود در وین را آغاز می‌کند و در این نشست از جمله به بررسی گزارش مدیرکل جدید آژانس درباره برنامه هسته‌ای ایران می‌پردازد.

این نخستین نشست شواری حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی است که در زمان ریاست یوکیا آمانو، برگزار می‌شود که به تازگی جانشین محمد البرادعی شده است.

یوکیا آمانو، مدیرکل آژانس بین‌الملی انرژی اتمی، در گزارش خود درباره برنامه هسته‌ای ایران، گفته است که تهران احتمالاً در گذشته یا حال بر روی ساخت کلاهک هسته‌ای کار کرده است.

در این گزارش همچنین تأیید شده است که ایران عملیات غنی‌سازی اورانیوم با خلوص بیشتر را آغاز کرده است.

گزارش ۱۰ صفحه‌ای آقای آمانو، نسبت به سلف وی، محمد البرادعی، از شدت لحن و صراحت بیشتری برخوردار است و پس از انتشار آن کشورهای غربی در موضع‌گیر‌ی‌های جداگانه اعلام کردند، که این گزارش بیانگر نگرانی‌های عمیق این کشورها درباره برنامه هسته‌ای ایران است.

در حالی که در نشست پیشین شورای حکام آژانس، ایران از سوی شورای حکام برای عدم همکاری با آژانس محکوم شده بود، با این حال به گفته دیپلمات‌های غربی انتظار نمی‌رود که در نشست این هفته شورای حکام، ایران بار دیگر محکوم شود.

یکی از دیپلمات‌های غربی که خواسته نامش فاش نشود به خبرگزاری فرانسه گفته است که هم‌اکنون پرونده هسته‌ای ایران بیشتر در نیویورک مطرح است تا در آژانس.

به گفته این دیپلمات رایزنی‌های مطرح شده در نشست شورای حکام آژانس و گزارش آمانو برای اعضای شورای امنیت سازمان ملل جنبه نظر مشورتی خواهد داشت.

پرونده هسته‌ای ایران از فوریه سال ۲۰۰۶ از آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به شورای امنیت کشیده شد و از آن زمان تاکنون سه قطعنامه تحریمی علیه ایران به تصویب رسیده است.

ایالات متحده و هم‌پیمانان اروپایی‌اش در تلاشند دور جدید تحریم‌ها علیه ایران را به تصویب برسانند و در این باره به ویژه می‌کوشند نظر مساعد چین را جلب کنند.

هیلاری کلینتون، وزیر خارجه ایالات متحده، هفته گذشته ابراز امیدواری کرد که طی ۳۰ تا ۶۰ روز آینده قطعنامه تازه‌ای علیه ایران به تصویب برسد.

موضع کشورهای غربی هنگامی درقبال ایران سخت‌تر شد که تهران، با وجود توافق اصولی درباره پیشنهاد وین، از مبادله اورانیوم غنی‌شده برای تأمین سوخت رآکتور تهران خودداری کرد و در عوض، خود، عملیات غنی‌سازی با غنای ۲۰ درصد را آغاز کرد.

کشورهای غربی ایران را متهم می‌کنند که به دنبال ساخت بمب است؛ ایران این اتهامات را همواره رد کرده است.
XS
SM
MD
LG