لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۱۵

برنامه سری سیا که ۸ سال مخفی مانده بود تعطیل شد


عکس از ورودی سازمان سیا در لانگلی ویرجینیا در ایالات متحده
عکس از ورودی سازمان سیا در لانگلی ویرجینیا در ایالات متحده
رئیس یک کمیته اطلاعاتی مجلس نمایندگان ایالات متحده می‌گوید سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا، سیا، به یک برنامه سری «بسیار مهم» که از دید کنگره پنهان نگه داشته شده بود پایان داده است.

به گفته خانم یان شاکووسکی، رئیس این کمیته فرعی اطلاعاتی مجلس نمایندگان، لئون پانتا، رئیس «سی‌آی‌ای»، دستور توقف این برنامه را که هشت سال از دید مجلس نمایندگان و سنا پنهان بوده صادر کرده است.

به گفته این نماینده جمهوری‌خواه، در دو سال و نیمی که وی در کمیته اطلاعاتی مجلس نمایندگان حضور دارد‌ این چهارمین بار است که سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا، سیا، کنگره این کشور را گمراه کرده یا پنهان‌کاری کرده است.

سه‌شنبه شب نمایندگان دموکرات مجلس نمایندگان آمریکا فاش ساختند که لئون پانتا، رئیس «سی‌آی‌ای»، به کمیته اصلی اطلاعاتی مجلس نمایندگان در روز ۲۴ ژوئن گفته است که سازمان اطلاعات مرکزی، کنگره را از یک برنامه سری اطلاعاتی که پس از ۱۱ سپتامبر سال ۲۰۰۱ آغاز شده بود بی‌خبر گذاشته است.

به گفته خانم یان شاکووسکی، لئون پانتا خود از این برنامه سری تا پنج ماه پیش که به ریاست این سازمان رسید بی‌خبر بوده است.

یک مقام اطلاعاتی آگاه که خواسته نامش فاش نشود به آسوشیتدپرس گفته است که لئون پانتا خود تنها یک روز پیش از آن که نمایندگان را در جریان بگذارد از این برنامه سری اطلاع یافته است.

هنوز درباره جزئیات این برنامه سری که سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا هشت سال از کنگره پنهان نگه داشته بود، اطلاعاتی منتشر نشده است.

آسوشیتدپرس گزارش می‌دهد که رئیس جدید سیا یک تحقیق و تفحص درون‌سازمانی ترتیب داده است که مشخص شود چرا کنگره مدت هشت سال در بی‌خبری گذاشته شده بوده است.

خانم یان شاکووسکی، نماینده جمهوری‌خواه، می‌گوید دولت بوش و سازمان سیا مصمم بودند کنگره از این برنامه اطلاع نیابد.

خانم یان شاکووسکی، نماینده جمهوری‌خواه، می‌گوید دولت بوش و سازمان سیا مصمم بودند کنگره از این برنامه اطلاع نیابد.
به گفته خانم یان شاکووسکی، در سال ۲۰۰۸ رئیس سیا فاش کرد که این سازمان درباره به قتل رساندن تصادفی میسیونرهای آمریکایی در پرو در سال ۲۰۰۱ به کنگره دروغ گفته است.

این نماینده جمهوری‌خواه همچنین گفت که در سال ۲۰۰۷ نیز سازمان اطلاعات مرکزی فیلم‌های بازجویی از مظنونین به عضویت در گرو‌ه‌های تروریستی را نابود کرده است؛ یان شاکووسکی با این حال به دو مورد دیگر اشاره‌ای نکرد.

باراک اوباما، رئیس جمهوری ایالات متحده، بارها ناخرسندی خود را از سیاست‌های اطلاعاتی دوره جرج بوش اعلام کرده است.

باراک اوباما پس از به قدرت رسیدن دستور منع شکنجه در بازجویی‌های سازمان‌های اطلاعاتی آمریکا را صادر کرد. وی همچنین دستور داد که بازداشتگاه گوانتانامو بسته شود.

انتظار می‌رود هفته آینده درباره بودجه سال ۲۰۱۰ سازمان‌های اطلاعاتی ایالات متحده بحث و تصمیم‌گیری شود. مجلس نمایندگان کاخ سفید را مقید کرده است که همه اعضای کمیته اصلی اطلاعاتی را از برنامه‌های سری آینده این سازمان‌ها مطلع کند.

کاخ سفید این هفته تهدید کرد اگر نسخه نهایی طرح مجلس نمایندگان همچنان مقید به آن بند باشد این طرح را وتو می‌کند.
XS
SM
MD
LG