لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
چهارشنبه ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۳۳

پلوسی: سیا کنگره را گمراه کرد


نانسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا
نانسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا
در تازه‌ترین واکنش دموکرات‌های آمریکا به اعمال شکنجه در زمان دولت جرج بوش، رئیس مجلس نمایندگان این کشور روز پنج‌شنبه گفت که «سازمان سیا (سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا) کنگره را گمراه می‌کرد».

این گفته خانم نانسی پلوسی واکنشی بود به یکی از گزارش‌های سازمان سیا مبنی بر این که رئیس مجلس نمایندگان در همان زمان در جریان شیوه‌های بازجویی رایج از جمله «غرق مصنوعی» مظنونین به تروریسم قرار گرفته است.

خبرگزاری آسوشیتدپرس از قول خانم پلوسی می‌گوید مقامات سی.آی.ای در جلسه‌ای در سپتامبر سال ۲۰۰۲ فقط برای نمایندگان شرح داده‌اند که شیوه‌های خشن برای بازجویی قانوناً قابل استفاده است، «اما تنها اشاره‌ای که در آن جلسه به غرق مصنوعی شد این بود که این شیوه به کار گرفته نمی‌شود».

بحث و مناقشه بر سر شیوه‌های بازجویی در زمان دولت جرج بوش به تنش میان دموکرات‌ها و جمهوری‌خواه‌ها دامن زده است. از یک سو لیبرال‌ها به باراک اوباما اصرار می‌کنند که مقامات دولت بوش را تحت تعقیب قضایی قرار دهد و از سوی دیگر جمهوری‌خواه‌ها می‌گویند که شیوه‌های خشنی چون غرق مصنوعی اطلاعاتی به آنها داده است که خطر حملاتی چون حمله ۱۱ سپتامبر را از بین برده است.

جمهوری‌خواه‌ها در واکنش به این گفته خانم پلوسی او را متهم کرده‌اند که «در مورد این مسئله گفته‌های بسیار متناقضی دارد».

جان بونر، رئیس فراکسیون جمهوری‌خواه در مجلس نمایندگان آمریکا،‌ می‌گوید برایش دشوار است «تصور اینکه کسی از سازمان‌های اطلاعاتی [آمریکا] سعی کند یکی از اعضای کنگره را گمراه کند».

استنی هویر، دموکرات شماره دو کنگره آمریکا، نیز گفته نانسی پلوسی را تأیید نکرده و می‌گوید دلیلی در دست ندارد که فکر کند «سیا کنگره را گمراه کرده است».

با این حال آقای هویر معتقد است در حال حاضر مساله اصلی این است که چه شیوه‌هایی برای بازجویی استفاده شده و آیا این شیوه‌ها قانونی بوده‌اند یا خیر.

نانسی پلوسی از طرفداران «کمیسیون حقیقت‌یاب» کنگره آمریکاست که وظیفه آن بررسی شیوه‌های خشن بازجویی و میزان استفاده از آنها در دولت بوش است.

باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا، در یکی از اولین اقدامات خود پس از ورود به کاخ سفید استفاده از این شیوه‌های بازجویی را که بسیاری از سازمان‌‌های مدافع حقوق بشر به آنها اعتراض کرده‌اند ممنوع کرد.

دیک چینی، معاون جرج بوش و از منتقدان سرسخت آقای اوباما،‌ دو ماه پیش در مصاحبه‌ای با شبکه تلویزیونی سی‌ان‌ان آشکارا چنین اظهار نظر کرد که سیاست‌های اوباما از جمله ممنوعیت این نوع بازجویی‌ها از میزان امنیت در آمریکا کاسته است.
XS
SM
MD
LG