لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۱۰

کانون مدافعان‌حقوق‌بشر: دانشجویان را آزاد کنید


لوگوی کانون مدافعان حقوق بشر
لوگوی کانون مدافعان حقوق بشر
کانون مدافعان حقوق بشر که مقر آن در ایران است، در آستانه نوروز ۱۳۸۸ با انتشار بیانیه‌ای آزادی «کلیه دانشجویان زندانی را در سراسر کشور» خواستار شد.

‌در این بیانیه از مسئولان جمهوری اسلامی خواسته شد است که کلیه احکام صادره علیه دانشجویان را که موجب محرومیت ایشان از حقوق اجتماعی به ویژه حق تحصیل شده است را لغو کنند» و «فضایی امن و توأم با مهر و محبت را برای جوانان و دانشجویان کشور فراهم کنند».

کانون مدافعان حقوق بشر یک سازمان غیر دولتی ایرانی است و طبق اساسنامه برای دفاع رايگان ازمتهمان سياسی– عقيدتی تشکیل شده است.

کانون مدافعان حقوق بشر می افزايد که گزارش های رسيده به اين نهاد، «نشان دهنده واقعيتی تلخ است. هر روز شاهد بازداشت، احضار، تعليق، ضرب و شتم، محاکمه و محکوميت دانشجويان در بسياری از دانشگاه های کشور بوده ايم.»

کانون مدافعان حقوق بشر در بیانیه خود از موارد متعددی از جمله صدور حکم انضباطی برای دانشجویان سیستان و بلوچستان و ممنوع الورود کردن آنها به دانشگاه؛ بازداشت، محرومیت از تحصیل و احضار دهها دانشجو در دانشگاه شیراز؛ پلمپ دفتر انجمن اسلامی دانشگاه صنعتی اصفهان و بازداشت چهار نفر از دانشجویان منتسب به طیف چپ، به عنوان «نقض آشکار حقوق بشر در حوزه دانشگاه» یاد می برد.


هسته‌ اولیه کانون مدافعان حقوق بشر که هر سه ماه یک بار گزارشی از وضعیت حقوق بشر ایران منتشر می‌کند، در سال ۱۳۸۰ توسط پنج وكیل دادگستری شیرین عبادی ، محمدعلی دادخواه ، محمد سیف زاده ، محمد شریف و عبدالفتاح سلطانی شكل گرفت. شیرین عبادی برنده صلح نوبل ریاست این سازمان غیر دولتی را بر عهده دارد.
XS
SM
MD
LG