لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۲۴

فرمانده سپاه تهران کشته‌شدن معترضان را به عوامل مشکوک نسبت داد


سرتیپ علی فضلی، فرمانده سپاه سیدالشهدای استان تهران
سرتیپ علی فضلی، فرمانده سپاه سیدالشهدای استان تهران
سرتیپ علی فضلی، فرمانده سپاه سیدالشهدای استان تهران، کشته‌شدن معترضان در رویدادهای پس از انتخابات را به عوامل مشکوک نسبت داد و برخلاف گفته‌های عبدالله عراقی، اظهار داشت در روز ۲۵ خردادماه بسیج پایگاه ۱۱۷ گردان عاشورا تنها شلیک هوایی کرده است.

علی فضلی درباره تیراندازی به سوی مردم در روز ۲۵ خرداد ماه در نزدیکی پایگاه ۱۱۷ گردان عاشورای خیابان آزادی گفت که نیروی‌های بسیج برای ترساندن مردم اقدام به شلیک هوایی کردند و هیچ شلیکی از این پایگاه به سوی مردم نشده است اما «در همان منطقه و نزدیکی میدان آزادی خودرویی نیز تیراندازی‌کنان که مشکوک به نظر می‌رسد مردم را به رگبار بست.»

فرمانده سپاه سیدالشهدای استان تهران همچنین گفت فردی که «درحال بالا رفتن» از تیر برق بوده از پشت مورد هدف قرار گرفته و نه از پایگاه بسیج.

سرتیپ فضلی درباره کشته‌شدگان روز ۲۵ خرداد در نزدیکی پایگاه ۱۱۷ گردان عاشورا تصریح کرد: « یراندازی هوایی برای ترساندن افراد حمله‌کننده به حوزه صورت می‌گیرد و متاسفانه به طریق بسیار مشکوکی سه تا چهار نفر در این ماجرا کشته می‌شوند.»

سرتیپ فضلی درحالی می‌گوید که بسیجی‌های مقر گردان ۱۱۷عاشورا به سوی مردم تیراندازی نکرده‌اند که پیش از این عبدالله عراقی در روایتی دیگر، ضمن اینکه اذعان داشت با این پایگاه در آن هنگام شخصا در تماس بوده و دستورهای لازم را می‌داده است، به صراحت گفته بود: «یکی از اغتشاشگران از دکل مخابرات بالا آمد تا به اسلحه خانه حمله کند، اما بر اساس قوانین نظامی کشور هر کسی که به یک پایگاه نظامی برای تسخیر و غارت سلاح‌های آن حمله کند باید به او شلیک کرد.»

سرتیپ عراقی در توجیه تیراندازی به سوی مردم همچنین گفتنه بود که این نگرانی وجود داشت که اسلحه خانه این پایگاه به دست «جمعیت» اغتشاشگر بیفتد.

حمله به کوی دانشگاه کار لباس شخصی‌ها بود

سرتیپ علی فضلی، فرمانده سپاه سیدالشهدای استان تهران در ادامه اظهارات خود نقش بسیج و نیروهای نظامی و شبه نظامی در حمله به کوی دانشگاه تهران در بامداد ۲۵ خرداد را انکار کرد و مسئولیت آن را به عهده «لباس شخصی‌ها» دانست.

علی فضلی در این باره گفت: «(در مرکز ترافیک تهران)من دیدم که افرادی با موتور نیروی انتظامی در حال ورود به کوی هستند. بعضی‌ها نیز از درون کوی به سمت آنها سنگ پرتاب می‌کنند. بعضی‌ها نیز با لباس شخصی در حال بالا رفتن از میله‌های کوی دانشگاه و ورود به آنجا هستند که البته بر روی زبان‌هایشان نیز کلمه یا زهرا فریاد زده می‌شد. در همین حال سنگفرش خیابان کوی دانشگاه پر از تکه‌های آجر و کلوخ، همچنین شیشه فراوان بود.»

این فرمانده سپاه افزود: «از سردار زارعی پرسیدم موتورسواران نیروی انتظامی چرا وارد کوی دانشگاه می‌شوند؟ مگر در حادثه ۱۸ تیر ندیدید چه فتنه‌ای به‌پا شد که سردار زارعی به من گفت: آقای (فرهاد) رهبر (رییس دانشگاه تهران) از من تقاضا کرده که به کمک آنها برویم. در همان زمان نیز خبر رسید به ساختمان سبحان حمله شده و لباس‌شخصی‌ها نیز آن حادثه عظیم را در کوی دانشگاه ایجاد کردند که خون به دل رهبر انقلاب کرد و مقام معظم رهبری فرمان پیگیری داد.»

فرهاد رهبر پیش از این مدعیات نیروی انتظامی درباره ورود به کوی دانشگاه تهران را رد کرده بود.

محمد علی جعفری، فرمانده سپاه پاسداران، که هدایت نیروهای بسیج را نیز بر عهده دارد نیز نقش بسیج نقش بسیجی‌ها را درحمله به کوی دانشگاه را نفی کرده است.

در این حمله به گفته منابع دانشجویی و سایت‌های نزدیک به اصلاح‌طلبان، نیروهای شبه‌نظامی با حمایت نیروی انتظامی وارد کوی دانشگاه شده و صحنه‌هایی مشابه با ۱۸ تیر سال ۱۳۷۸ را در این خوابگاه رقم زدند.

سرتیپ علی فضلی فرمانده سپاه سیدالشهدای استان تهران، در بخشی دیگر از سخنان خود اظهار داشت که در روز ۲۵ خرداد علاوه بر میدان آزادی، «۶۳ نقطه» دیگر در تهران متشنج بود که این رقم در روز ۳۰ خرداد، به ۱۸۰ رسید.

سرتیپ فضلی در ادامه تصریح کرد که برای کنترل شهر تهران همه بسیجی‌های استان تهران به پایتخت فراخوانده شده بودند.

فرمانده سپاه سیدالشهدای استان تهران همچنین گفت که در روز ۳۰ خرداد «از طرف نیروهای انتظامی و بسیج شلیکی صورت نگرفت اما تیراندازی‌های مشکوکی ۱۲ تا ۱۳ کشته بر روی دست نظام باقی گذاشت.»

مطابق با فهرست ۷۲ نفره کمیته پیگیری موسوی و کروبی، بیشتر کشته‌شدگان رویدادهای پس از انتخابات در روزهای ۲۵ خرداد و ۳۰ خردادماه، جان خود را از دست داده‌اند.

روز دوشنبه ۲۵ خرداد، تظاهرات میلیونی معترضان به نتایج انتخابات ریاست جمهوری انجام شد که در تاریخ ۳۰ ساله پس از انقلاب بی‌سابقه بود.

در روز ۳۰ خرداد، و تنها یک روز پس از آنکه آیت‌الله خامنه‌ای، به معترضان هشدار داد که مسئولیت هرگونه خونریزی خودشان هستند، شمار قابل توجهی از معترضان کشته شدند.

در رویدادهای پس از انتخابات مقام‌های و نهادهای جمهوری اسلامی ابتدا شمار کشته‌شدگان را که در رسانه‌های جمهوری اسلامی «اغتشاشگر» خوانده می‌شدند، بسیار معدود عنوان کردند.

در مواقعی نیز کشته‌شدگان بیشتر از نیروهای بسیجی اعلام شدند؛ برای نمونه محمد علی جعفری شمار کشته‌شدگان بسیجی یا نیروهای هوادار حکومت را ۲۰ نفر و «اغتشاشگران» را ۹ نفر اعلام کرد.

در موضعی متفاوت مقام‌های جمهوری اسلامی همچنین اظهار داشته‌اند که معترضان به نتایج انتخابات به دست خودشان کشته شده‌اند.

در تازه‌ترین موضع‌گیری‌ها آنچنانکه همچنین حسین همدانی ، فرمانده جدید سپاه محمد رسول‌الله، گفته است عده‌ای نفوذی لباس بسیج به تن کرده و به سوی مردم شلیک کرده‌اند.

محمود احمدی‌نژاد، رئیس دولت دهم، نیز تیراندازی به سوی مردم، حمله به کوی دانشگاه و حوادث کهریزک را به عوامل برانداز نسبت داده است.
XS
SM
MD
LG