لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۵۳

رفسنجانی: رییس دولت وحدت ملی اصولگراست


آقای هاشمی رفسنجانی خواستار آن شده است که طرح دولت وحد ملی «وارونه» جلوه داده نشود.
آقای هاشمی رفسنجانی خواستار آن شده است که طرح دولت وحد ملی «وارونه» جلوه داده نشود.

اکبر هاشمی رفسنجانی، رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام ایران، روز چهارشنبه در ادامه واکنش‌ها به طرح «دولت وحدت ملی»، خواستار آن شد که این طرح «وارونه» جلوه داده نشود.


آقای رفسنجانی همچنین به طور تلویحی ترکیب این دولت را فاش کرد و گفت که در این دولت، رییس جمهوری از میان اصولگرایان و اعضای کابینه از میان دو جناح اصولگر و اصلا‌ح‌ طلب برگزیده خواهد شد.


در مرداد ماه سال جاری، نشریه (اکنون توقیف ‌شده) «شهروند امروز» در گزارشی نوشت که علی‌اکبر ناطق نوری در نظر دارد با «مرکزیت اصولگرایان معتدل» و «در کنار اصلاح‌طلبان»، انتخابات آینده ریاست جمهوری در ایران را به سوی دولت وحدت ملی سوق دهد.


پس از آنکه علی لاریجانی، رییس مجلس شورای اسلامی، و حزب کارگزاران سازندگی از طرح آقای ناطق نوری حمایت کردند، رسانه‌های طرفدار و افراد همسو با دولت محمود احمدی‌نژاد موجی از انتقادها را متوجه این طرح کردند.


در واکنش به این اظهارنظرها، اکبر هاشمی رفسنجانی روز چهارشنبه در حاشیه همایش «اصل ۴۴؛ موانع و راهکارها»، با بیان اینکه این طرح از سوی اصلاح‌طلبان مطرح نشده است، چنین اعلام نظرهایی را «عوامانه» دانست و خواهان آن شد که این طرح «وارونه» جلوه داده نشود.


آقای هاشمی رفسنجانی در این باره گفت: «شما می‌دانید که این طرح را در آغاز آقای ناطق نوری مطرح کردند؛ که البته ایشان جزو اصلاح‌طلبان نیستند. پس از ایشان آقای لاریجانی این مسأله را پیگری نمودند که طبعا او هم جزو اصلاح‌طلبان محسوب نمی‌شود. تکلیف جامعه‌ روحانیت مبارز که با درخواست افرادی چون آقای عسگراولادی، باهنر و حبیبی به میدان آمد هم در این رابطه روشن است.»


به گفته اکبر هاشمی رفسنجانی، با حمایت غلامحسین کرباسچی از این طرح، «موج برگشت و برخی مدعی شدند که اصلاح‌طلبان این طرح را مطرح کرده‌اند.»


  • ««اصلاح‌طلبان با این طرح مخالفت داشتند؛ چرا که معنای نهایی چنین طرحی انتخاب رییس جمهوری اصولگرا و برگزیده شدن کابینه‌ای مشترک بود.»

اکبر هاشمی رفسنجانی


آقای رفسنجانی همچنین اشاره کرد که «اصلاح‌طلبان با این طرح مخالفت داشتند؛ چرا که معنای نهایی چنین طرحی انتخاب رییس جمهوری اصولگرا و برگزیده شدن کابینه‌ای مشترک بود.»


طرح دولت وحدت ملی


علی‌اکبر ناطق نوری از اعضای بلندپایه «جامعه روحانیت مبارز» و عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام و همچنین رییس دفتر بازرسی دفتر رهبر جمهوری اسلامی است.


پس از آنکه نشریه «شهروند امروز» طرح دولت وحدت ملی را پیشنهاد آقای ناطق نوری معرفی کرد، چندی پیش وی بار دیگر بر این طرح تاکید کرد و گفت: «راه‌ حل موفقیت در کشور استفاده از همه نیروهای موجود و تشکیل دولت وحدت ملی از میان همه کسانی است که درد دین و دغدغه ایران دارند.»


در پی علنی شدن این طرح، اصولگرایان در ایران انتقادهای فراوانی به آن وارد کردند.


از جمله شهاب ‌الدین صدر، نایب رییس فراکسیون اصولگرایان مجلس، با انتساب این طرح به «دوم خردادی ‌ها و جریان‌های اصلاح‌ طلب»، آن را حاوی «ترفندها و نقشه‌های بسیار» دانسته بود.


حسین شریعتمداری، نماینده آیت ‌الله خامنه‌ای در مؤسسه کیهان، نیز این طرح را «میدان فریب دولت وحدت ملی» خواند و آن را در چهارچوب «عملیاتی کردن پروژه آمریکا» ارزیابی کرد.


به نوشته مدیر مسئول روزنامه کیهان، هدف این طرح شخص محمود احمدی‌ نژاد و «نفی دولت اصولگرای» اوست.


حمایت لاریجانی و کرباسچی از طرح وحدت ملی


طرح آقای ناطق نوری با حمایت علی لاریجانی، رییس‌ مجلس شورای اسلامی، نیز روبه ‌رو شده است.


علی لاریجانی در مصاحبه‌ای با خبرگزاری فارس گفت: «اینکه در انتخابات به وحدت ملی توجه شود امری لازم است و من این موضوع را خطرناک نمی‌دانم، بلکه مفید هم می‌دانم.»


غلامحسین کرباسچی، دبیرکل حزب کارگزاران سازندگی، نیز در گردهمایی سراسری این حزب که هفته پیش در تهران برگزار شد، با حمایت از طرح «دولت وحدت ملی» و انتقاد از دولت محمود احمدی‌نژاد، خواستار اجرای این طرح با مشارکت افراد میانه‌روی دو طیف اصللاح‌طلب و اصولگرا شد.


جبهه مشارکت ایران اسلامی، حزب عمده جناح اصلاح‌طلب ایران، هنوز درباره این طرح موضعی آشکار مطرح نکرده است و پیشاپیش اعلام کرده است محمد خاتمی را به عنوان نامزد خود در انتخابات آینده ریاست‌جمهوری برگزیده است. اما محمد خاتمی هنوز رسما نامزدی خود را برای انتخابات ریاست جمهوری اسلامی اعلام نکرده است.


XS
SM
MD
LG