لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۳:۲۰

کروبی: نامزد ریاست جمهوری می شوم


مهدی کروبی، دبيرکل حزب اعتماد ملی. (عکس: فارس)
مهدی کروبی، دبيرکل حزب اعتماد ملی. (عکس: فارس)

مهدی کروبی، دبيرکل حزب اعتماد ملی و رییس سابق مجلس شورای اسلامی، روز يکشنبه، در قم به طور رسمی تصمیم خود برای نامزدی دهمين دوره انتخابات رياست جمهوری ايران را اعلام کرد.


مهدی کروبی در يک کنفرانس خبری گفت: «با گفت وگوهای فراوان، مشاوره های فراوان و آگاهی از نقاط قوت، ضعف و مشکلات و دشواری های پيش رو، به ياری خدا و آشنايی به همه تلخی ها و شيرينی های موجود و با عشق به نظام، کشور و منافع ملی و مردم برای داوطلبی در صحنه انتخابات خرداد آينده و رقابت اعلام آمادگی می کنم.»


بدين ترتيب با نامزد شدن مهدی کروبی، اعلام نامزدی واحد از سوی اصلاح طلبان منتفی می شود، مگر اينکه طيف های ديگر جناح های اصلاح طلب از مهدی کروبی در انتخابات آينده رياست جمهوری حمايت کنند.


دبير کل حزب اعتماد ملی اولويت برنامه های رياست جمهوری خود را اقتصاد عنوان کرد و گفت: «در حال حاضر مهمترين مشکل مردم مساله اقتصادی است و ما بنا داريم در جهت کار، توليد و رونق اقتصادی حرکت کنيم. متاسفانه نرخ بيکاری در کشور ما بسيار بالاست و علاوه بر اينها مردم گاهی هزينه درمان بيماری خود را هم ندارند؛ از اين رو اولويت اول من و همکارانم مساله اقتصادی و معيشتی در بخشهای مختلف است.»


مهدی کروبی اولويت دوم برنامه خود را مسائل سياسی داخلی برشمرد و گفت: «اولويت دوم من مسائل سياسی داخلی است، مثل دفاع از آزادی مشروع مردم و حقوق آنها در حدی که در توان مديريت کشور است. علاوه بر اين آزادی روزنامه ها در چارچوب قوانين موجود کشور برای من بسيار مهم است، هم چنين معتقدم امنيت مردم نيز بسيار مهم است؛ به نحوی که آنها در رفت و آمدهای خود جنگ روانی نداشته باشند و احساس کنند پليس و مسوولان امنيتی، حافظ ، پناهگاه و خدمتگزارشان هستند.»


مهدی کروبی که در دور نهم انتخابات رياست جمهوری ايران نيز برای اين مقام کانديدا شده بود، نتوانست به دور دوم انتخابات راه يابد.


آقای کروبی پس ازاينکه نتايج دور نخست انتخابات اعلام شد، در نامه ای به آيت الله خامنه ای، رهبر جمهوری اسلامی ايران اظهار داشت که در آرا دستکاری شده است و یکی از فرزندان رهبر جمهوری اسلامی را متهم کرد که در انتخابات به نفع يک کانديدای خاص فعاليت کرده است.

پیش از اعلام رسمی کاندیداتوری آقای کروبی، احتمال اعلام نامزدی وی با واکنش ديگر طيف های اصلاح طلب و به ويژه جبهه مشارکت همراه بود.


مهدی کروبی اولویت برنامه خود را اقتصاد اعلام کرد و گفت رقیب اصلی وی محمود احمدی نژاد است.

دامنه اختلاف بر سر اعلام کانديداتوری مهدی کروبی حتی تا آنجا پيش رفت که شهريور ماه امسال، مهدی آيتی يکی از اعضای شورای مرکزی حزب اعتماد ملی، در اعتراض به اعلام کانديداتوری مهدی کروبی از عضويت در اين حزب استعفا کرد.


در اين ميان محمد خاتمی، رييس جمهوری پيشين ايران نيز که همچنان گمانه زنی ها برای ورود وی به عرصه انتخابات ادامه دارد، به تازگی پيش شرط هايی برای انتخابات مطرح کرده است.


مهدی کروبی در نشست خبری روز يکشنبه که در شهر قم برگزار شد گفت:« احمدی‏نژاد به لحاظ اينکه در حال حاضر رئيس‏جمهور است را مهمترين رقيب خود می‏دانم.»


وی در پاسخ به این پرسش خبرنگاران که آیا در صورت اعلام کانديداتوری محمد خاتمی برای انتخابات ریاست جمهوری، از نامزدی انصراف خواهد داد، گفت: «عده‏ای خواستار حضور من بودند و عده‏ای می‏گفتند که من حضور نيابم؛ اما ما کار تشکيلاتی می‏کنيم و به اين نتيجه رسيده‏ايم که در انتخابات حضور يابيم.خاتمی با تشکيلاتش نيز بايد تصميم‏گيری کند. امکان دارد در روزهای آخر مسايل تغيير کند، من نمی‏گويم استعفا می‏دهم اما استعفا تا ۲۴ ساعت قبل از انتخابات مقدور است.»


مهدی کروبی در سال ۱۳۱۶ در شهرستان اليگودرز استان لرستان به دنيا آمد. وی در سال ۱۳۵۸ برای نخستين بار وارد مجلس ايران شد . مهدی کروبی در دوره های سوم وششم رياست مجلس را بر عهده داشت. وی در زمان آيت الله خمينی، از حزب روحانيت مبارز، انشعاب کرد و به همراه چند روحانی بلند پايه ديگر، مجمع روحانيون مبارز را پايه گذاری کرد.


مهدی کروبی پس از شکست در انتخابات نهم رياست جمهوری از حزب روحانيون مبارز کناره گرفت و حزب اعتماد ملی را پايه گذاری کرد. هم اکنون روزنامه اعتماد ملی ديدگاه های اين حزب را منعکس می کند.


XS
SM
MD
LG