لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۴۴

اعتماد ملی، کروبی را نامزد انتخابات ریاست جمهوری کرد


حزب اعتماد ملی مهدی کروبی را به عنوان نامزد خود در انتخابات سال آینده معرفی کرده است.
(عکس از فارس).
حزب اعتماد ملی مهدی کروبی را به عنوان نامزد خود در انتخابات سال آینده معرفی کرده است. (عکس از فارس).

حزب اعتماد ملی می گوید که مهدی کروبی، دبير کل اين حزب را به عنوان کانديدای خود در انتخابات رياست جمهوری سال آينده ايران معرفی کرده است.


به گفته اسماعيل گرامی‌‏ مقدم، سخنگوی حزب اعتماد ملی، «در پی بيش از ۱۰ ساعت بحث و تبادل نظر در سه جلسه شورای مرکزی و اتاق فکر حزب اعتماد ملی، مهدی کروبی شامگاه دوشنبه به اتفاق آراء به عنوان کانديدای حزب اعتماد ملی در انتخابات رياست جمهوری انتخاب شد.»


آقای گرامی مقدم همچنین می گوید نتیجه جلسه به آقای کروبی ابلاغ شده است و «وی مهلت خواسته است تا جواب نهايی را به حزب دهد که احتمالا نظر خود را تا هفته آينده اعلام می کند.»


مهدی کروبی در صورت پذیرش در خواست حزب اعتماد ملی، نخستین کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری ایران در سال آینده خواهد بود که به طور رسمی نامزدی خود را برای این انتخابات اعلام می کند.


مهدی کروبی، ۷۱ ساله، دوبار سابقه رياست مجلس را در کارنامه خود دارد. وی با شعار پرداخت پنجاه هزار تومان به هر نفر در انتخابات نهمين دوره رياست جمهوری سال ۱۳۸۴ حضور یافت ولی نتوانست به دور دوم این انتخابات راه يابد.


مهدی کروبی پس از شکست در انتخابات از جامعه روحانيون مبارز استعفا داد و حزب اعتماد ملی را تشکيل داد.


حزب اعتماد ملی در حالی مهدی کروبی را به عنوان نامزد خود معرفی می کند که ديگر جريان های اصلاح طلب درون نظام جمهوری اسلامی خواهان نامزدی محمد خاتمی، رييس جمهوری سابق ايران، برای انتخابات سال آينده هستند.

حزب اعتماد ملی در حالی مهدی کروبی را به عنوان نامزد خود معرفی می کند که ديگر جريان های اصلاح طلب درون نظام جمهوری اسلامی خواهان نامزدی محمد خاتمی، رييس جمهوری سابق ايران، برای انتخابات سال آينده هستند.


تاکنون هيچ یک از گروه های اصلاح طلب درون نظام جمهوری اسلامی، محمد خاتمی را به عنوان نامزد خود در انتخابات سال آينده معرفی نکرده اند، اما به نظر می رسد گروه هایی مانند حزب مشارکت و مجاهدين انقلاب اسلامی بر سر حضور وی در رقابت های ریاست جمهوری توافق دارند.


«با مشارکت ائتلاف نمی کنيم»


اين تحولات در حالی رخ می دهد که مهدی کروبی گفته است: حزب اعتماد ملی در انتخابات سال آينده با حزب مشارکت، ائتلا‌فی را تشکيل نمی ‌دهد و به طور مستقل عمل می‌ کند.»


وی افزود: «ممکن است مسائلی را آنها داشته باشند و ليکن آن راهی را که ما بارها عرض کرديم همان راه را ادامه می ‌دهيم؛ يعنی ضمن اينکه تعامل و گفت ‌و گو داريم، حزبی تشکيل داده و در چارچوب آن حزب گام بر خواهيم داشت.»


آقای کروبی در پاسخ به اين پرسش که اگر آقای خاتمی تصميم به حضور در انتخابات داشته باشد حزب اعتماد ملی چه تصميمی خواهد گرفت می گوید: حزب اعتماد ملی از اين اقدام استقبال می کند، ولی «در اين رابطه کار خودمان را به صورت مستقل انجام می ‌دهيم.»


به نظر می رسد همان گونه که در انتخابات گذشته اصلاح طلبان درون نظام جمهوری اسلامی نتوانستند آقای کروبی را از حضور در رقابت های ریاست جمهوری منصرف کنند، اينک با معرفی وی به عنوان نامزد حزب اعتماد ملی، با چالش تازه ای مواجه هستند.


تحليلگران مسايل ايران می گويند: به رغم افزايش انتقادها از دولت محمود احمدی نژاد طی سه سال گذشته و کاهش شانس وی در انتخابات سال آينده، شکاف در درون صف جريان اصلاح طلبان به فرصت مناسبی برای جريان محافظه کار بدل شده است.


مهدی کروبی در نهمين دوره انتخابات رياست جمهوری ايران در خردادماه سال ۱۳۸۴ توانست با کسب بيش از ۱۷ درصد کل آرا بعد از اکبر هاشمی رفسنجانی و محمود احمدی نژاد نفر سوم شود.

اصلاح طلبان هنوز به معرفی آقای کروبی واکنشی نشان نداده اند، اما به نظر می رسد از هم اکنون با چالش تازه ای مواجه اند. حضور توامان آقايان کروبی و خاتمی در انتخابات رياست جمهوری سال آينده به گسترش شکاف های درونی گروه های اصلاح طلب درون نظام جمهوری اسلامی دامن خواهد زد و باعث ریزش آراء آنها خواهد شد.


کروبی و نهمين دوره انتخابات


مهدی کروبی در نهمين دوره انتخابات رياست جمهوری ايران در خردادماه سال ۱۳۸۴ توانست با کسب بيش از ۱۷ درصد کل آرا بعد از اکبر هاشمی رفسنجانی و محمود احمدی نژاد نفر سوم شود.


وی که تنها با اختلاف کمی با محمود احمدی نژاد از حضور در مرحله دوم اين انتخابات باز مانده بود، با ارسال نامه سرگشاده ای به آيت الله علی خامنه ای، رهبرجمهوری اسلامی ايران، سيد مجتبی، فرزند وی را به دخالت در انتخابات متهم کرد.


آقای کروبی در نامه خود مدعی شد که بيشترين آراء را در انتخابات به خود اختصاص داده اما بخش هايی از سپاه پاسداران و بسيج در بسياری از شهرستان ها از طريق پرداخت پول به هيئت های مذهبی آرای مردم را مخدوش کرده و به نفع يکی از نامزدها تغيير داده است.


مهدی کروبی همچنين در اين نامه ضمن پذيرش مسئوليت همه اتهاماتی که در اين نامه مطرح کرده بود، اعلام کرد: از کليه مسئوليت های سياسی اش از جمله مشاور آيت الله خامنه ای و عضو مجمع تشخيص مصلحت نظام کناره گيری می کند و حزبی تازه را تشکيل می دهد.


XS
SM
MD
LG