لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۲۸

حمله نامزدهای انتخابات به سیاست‌های اقتصادی احمدی‌نژاد


میرحسین موسوی، مهدی کروبی، محسن رضایی و محمود احمدی‌نژاد
میرحسین موسوی، مهدی کروبی، محسن رضایی و محمود احمدی‌نژاد
در روزهای منتهی به دهمین انتخابات ریاست‌جمهوری ایران، اقتصاد، همچنان یکی از محورهای عمده حمله نامزدهای انتخاباتی به محمود احمدی‌نژاد، رئیس‌جمهوری کنونی ایران است.

میرحسین موسوی، نخست‌وزیر پیشین و یکی از نامزدهای اصلاح‌طلبان روز جمعه در ادامه سفرهای انتخاباتی خویش در رودهن، یکی از مهم‌ترین «آرمان‌های» ایران داشتن یک «اقتصاد نیرومند» عنوان کرد و تورم «۲۵ درصدی» و نبود «برنامه‌ریزی درست» برای اقشار محروم را از عمده‌ترین کاستی‌های دولت محمود احمدی‌نژاد دانست.

میرحسین موسوی در این باره گفت: «ما در دوران دفاع مقدس انتظارات فراوانی از اقشار فرودست جامعه داشتیم و حال چطور است که در موقع فراوانی نمی‌توانیم سیاست‌های روشنی برای ارتقای سطح زندگی آنها داشته باشیم؟ این بزرگترین ایراد ما به این دولت است. نباید تصور کنیم که این مشکل به صرف این که کمیته امداد را به سراسر کشور گسترش دهیم حل می‌شود.»

میرحسین موسوی با بیان ایکه در دوره محمود احمدی‌نژاد، سیاست‌های اقتصادی دولت «تورم‌زا» بوده و با «وارادات بی‌رویه» به بیکاری دامن زده شده است، برآورد خود از کارنامه دولت را پس‌رونده دانسته و گفت: «در این سه سال به قهقرا رفتیم و راه را گم کردیم. ... امروز متأسفانه آن جهاد و سازندگی را که یک اشتغال دائم و ثبات ایجاد می‌کرد را به توزیع صدقه‌ای اقتصاد و منت گذاشتن بر سر مردم تبدیل کردیم.»

مهدی کروبی، رئیس‌ پیشین مجلس شورای اسلامی، دیگر نامزد اصلاح‌طلبان در انتخابات ریاست‌جمهوری که آخر هفته گذشته را در استان اصفهان به سر برد، مشکلات اقتصادی و تورم را مسئله‌ای «جدی» دانست و نامه‌هایی را که مردم به رئیس‌جمهوری در سفرهای استانی می‌دهند را از نشانه‌های بارز آن برشمرد.

مهدی کروبی خطاب به دولتمردان کنونی گفت: «خود شما اعلام می‌کنید که وقتی در یک شهرستانی حاضر می‌شوید، ۲۰۰ هزار یا ۳۰۰ هزار نامه به ما می‌نویسند، این نامه‌ها که برای توسل به امام زمان و شب اول قبر که نیست. نامه فدایت بشوم که نیست. همین ۲۰۰، ۳۰۰ هزار نامه یعنی اینکه مردم دارای مشکلات بسیار زیادی هستند.»

مهدی کروبی در یکی از سخنرانی‌های خود در شهر اصفهان به بروز مشکلات در بخش تولید نیز اشاره کرد و گفت که کارخانه‌های ایران در «آستانه تعطیلی» است که به گفته وی باعث بیکاری روزافزون در ایران خواهد شد.

همچنین محسن رضایی، دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام، شخصیت اصولگرایی که برای رقابت با محمود احمد‌ی‌نژاد کاندید نامزد انتخابات شده است در روز جمعه در همایش مسئولان ستادهای انتخاباتی خود گفت که در صورت پیروزی محور دولتش «بر اساس اقتصاد» خواهد بود.

محسن رضایی با بیان اینکه ایران «تاکنون در بحث سیاست و قدرت نظامی موفق بوده» است گفت: «(ایران) در بحث اقتصادی چندان موفق عمل نکرده است. ما می‌خواهیم با تکیه بر توان نخبگان اقتصادی کشور به عملی کردن چشم‌انداز ۲۰ ساله، اجرایی کردن ایده‌های اقتصادی مهم، اجرای اشتغال ضدتورمی، ساماندهی سرمایه‌گذاری داخلی، باز کردن مسیر سرمایه‌گذاری خارجی و بازنگری در صنعت کشاورزی و نساجی، انقلاب بزرگ اقتصادی ایجاد کنیم.»

با این حال محمود احمدی‌نژاد، بار دیگر در سخنرانی‌ها و سفرهای خود از کارنامه دولت خویش دفاع کرد و حتی در بحبوبه بحران اقتصاد جهانی وضع ایران را از بهتر از بسیاری از کشورهای دیگر توصیف کرد.

محمود احمدی‌نژاد در روز چهاشنبه پس از پایان نشست هیئت دولت گفت: «طبق برنامه بانک مركزی سیر كنترل نقدینگی و سرمایه‌گذاری در كشور در بخش‌های مختلف مسیر خوبی را طی می‌كند و این در حالی است كه تقریباً همه كشورهای جهان به لحاظ اقتصادی در التهاب به سر می‌برند.»

در همین حال عباسعلی کدخدایی، سخنگوی شورای نگهبان، روز شنبه اعلام کرد که اسامی نامزدهای تأیید صلاحیت‌شده، تا ۳۱ اردیبهشت ماه اعلام خواهند شد و تأیید صلاحیت‌شدگان در مدت ۲۰ روز می‌توانند تبلیغات انتخاباتی داشته باشد.
XS
SM
MD
LG