لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۵۲

هاشمی رفسنجانی: از عملکرد دولت انتقاد دارم


اکبر هاشمی رفسنجانی، رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام و مجلس خبرگان ایران، در انتقاد از سياست‌های دولت محمود احمدی‌نژاد می‌گوید:«با اين اوضاع مخالف هستم.»

آقای رفسنجانی این جمله را در مصاحبه‌ای عنوان کرده که روز جمعه در برخی از سايت‌ها انتشار يافت و در همین مصاحبه اضافه کرده است: «بنا بر دلايل متعدد سياسی، اقتصادی، مديريتی، به عملکرد دولت نهم انتقاد دارم.»

با اين همه، آقای هاشمی رفسنجانی افزوده است که به جز در مورد تخلف دولت از سياست‌های کلی که نظارت بر آن از وظايف مجمع تشخيص مصلحت است، سکوت کرده‌است تا با نظرات علنی رهبر جمهوری اسلامی ايران، مخالفتی انجام نگيرد.

حسين باستانی، روزنامه‌نگار در فرانسه، درباره گفته‌های اکبر هاشمی رفسنجانی به «راديو فردا» گفت: «از صحبت‌های آقای هاشمی رفسنجانی يک نکته مهم استنباط می‌شود و آن اينکه به صراحت اشاره می‌کند که او و آقای خامنه‌ای در خصوص آقای احمدی‌نژاد اختلاف نظر دارند. يعنی آقای خامنه‌ای موافق است و آقای هاشمی رفسنجانی مخالف.»

اين روزنامه‌نگار نکته ديگر در مصاحبه آقای هاشمی رفسنجانی را آن دانست که او به طور تلويحی می‌گويد آن انتقادهايی را که از دولت محمود احمدی‌نژاد می‌کند، که کم هم نبوده است، بخش کوچکی از انتقادهايی است که دارد.

آقای باستانی افزود: «بر اساس سخنان آقای هاشمی رفسنجانی، فقط در مواردی که وظايف نظارتی در مجمع تشخيص ايجاب می‌کند که به صراحت مطالبی گفته شود، اين کار انجام می‌گيرد. وگرنه بقيه آن بر مبنای سکوت عمل می‌شود.»

دولت محمود احمدی‌نژاد در چهار سال گذشته مورد حمايت‌های مکرر آيت‌الله علی خامنه‌ای قرار داشته است. اين حمايت‌ها تا آنجا پيش رفت که رهبر جمهوری اسلامی خطاب به رئيس جمهور گفت که او و دولتش آماده خدمت برای چهار سال ديگر باشند؛ جمله‌ای که باعث شد برخی از تحليلگران از احتمال جدی پشتيبانی آيت‌الله خامنه‌ای از رياست جمهوری محمود احمدی‌نژاد برای يک دوره چهار ساله ديگر سخن بگويند.

اما در روزهای اخير، رهبر جمهوری اسلامی تأکيد کرده است که در انتخابات رياست جمهوری ۲۲ خرداد از هيچ نامزدی پشتيبانی نخواهد کرد.

هاشمی رفسنجانی تنها منتقد سياست‌های احمدی نژاد نيست

در اين ميان، اکبر هاشمی رفسنجانی، تنها سياستمدار در ايران نيست که از دولت انتقاد می‌کند. همزمان با وی، حسن روحانی، رئيس مرکز تحقيقات استراتژيک مجمع تشخيص مصلحت نظام، محمد خاتمی، رئيس جمهوری سابق ايران، ميرحسين موسوی و مهدی کروبی، دو نامزد انتخابات رياست جمهوری، و حتی برخی از اصولگرايان سياست‌های جاری در ايران را مورد انتقاد قرار داده‌اند.

به گزارش رسانه‌ها، حسن روحانی با انتقاد از اجرا نشدن قوانين تصويب شده توسط دولت و توصيف آن به عنوان «بی‌اعتنايی شرم‌آور»، گفته است: «متأسفانه نسبت به اهداف پيش‌بينی شده بسيار عقب هستيم و از فرصت‌های موجود استفاده نکرده‌ايم.»

آقای روحانی در اين زمينه، با استناد به آمارهای رسمی گفته است: «درآمد نفتی کشور طی چهار سال اخير، بالغ بر ۳۰۵ ميليارد دلار بوده است. اين درآمد هنگفت و افسانه‌ای، يک فرصت تاريخی را برای ملت ايران به وجود آورد که متأسفانه برای هميشه از کف رفت.»

انتقادهای اين مقام مجمع تشخيص مصلحت نظام در شرايطی عنوان می شود که برخی از تحليلگران سياسی، از احتمال نامزدی او در انتخابات نام می‌برند.

حسن روحانی در اين خصوص گفته است: «تا زمان ثبت ‌نام رسمی نامزدهای انتخابات، فرصت برای تصميم‌‌گيری باقی است.»

برخی از تحليلگران در خصوص گمانه‌زنی‌هايی که در مورد نامزدهای انتخابات می‌شود، به يک نکته از مصاحبه اکبر هاشمی رفسنجانی اشاره می‌کنند.

رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام و مجلس خبرگان گفته است: «چنانچه همه‌ کسانی که خود را به هر نوعی جزو اصولگرايان می‌دانند، يکی از چهار نفر مطرح شده، يعنی حجج اسلام ناطق‌نوری و روحانی و آقايان لاريجانی و ولايتی را، نامزد کنند و متفرق نشوند، به سهم و توان خود از آن نامزد واحد حمايت خواهم کرد.»

البته آقای هاشمی رفسنجانی به جريان اصلاح‌طلب اشاره کرده و افزوده است: «با جريان اصلاح‌طلب هم بايد موافقت شود که سهم مناسبی را در دولت و مديريت اجرايی کشور داشته باشد که اميد بر موفقيت چنين طرحی نيز فراوان است.»

حسين باستانی درباره معنا و مفهوم سخنان اکبر هاشمی رفسنجانی گفت: «مشخص است که وی در درجه اول، سعی می‌کند که نوعی هماهنگی با اصلاح‌طلبان داشته باشد. کما اينکه زمانی که آقای خاتمی نامزد انتخابات رياست جمهوری شد، از حاميان جدی نامزدی او به شمار می‌رفت. اما تمام تخم‌مرغ‌های خود را در سبد اصلاح‌طلبان نگذاشته است و چنين نيست که انتقادهايی که می‌کند، بخواهد تماماً به سود اصلاح‌طلبان باشد.»

او بر اين باور است که آقای هاشمی رفسنجانی و طرفدارانش جريان ديگری را نيز پيگيری می‌کنند که خيلی صريح‌تر از هميشه و حتی سريع تر از اخباری که در سايت‌ها منتشر می‌شود.

آقای باستانی گفت: «بر اساس اين جريان، تلاش می‌شود که محافظه‌کاران منتقد احمدی‌نژاد را عليه او منسجم کنند و کسی را از ميان خود به رياست جمهوری برسانند.»

در اين ميان، واکنش اصلاح طلبان به اين موضوع چه خواهد بود؟ آقای باستانی پاسخ می‌دهد:« می‌دانيم که اصلاح‌طلبان نامزدهای اختصاصی خود را دارند. آنها به طور قطع از اين ائتلاف حمايت نخواهند کرد. اگر چه نيم نگاهی هم خواهند داشت تا ببينند که اين ائتلاف تا چه حد می‌تواند دوام بياورد و جريان مؤثری را در مقابل آقای احمدی‌نژاد ايجاد کند.»
  • 16x9 Image

    روزبه بوالهری

    روزبه بوالهری که فعالیت خود را به عنوان روزنامه‌نگار از سال ۱۳۶۸ آغاز کرده، از اسفند سال ۱۳۸۴ به تحریریه رادیو فردا پیوست.

    او که پیش از پیوستن به رادیوفردا، در شماری از روزنامه‌های ایران نیز به عنوان دبیر سرویس بین‌الملل فعالیت کرده، در کنار تهیه خبر و گزارش، برنامه هفتگی کارنامه را تهیه می‌کند که به مسائل کارگران، معلمان و فعالان صنفی در ایران می‌پردازد.

XS
SM
MD
LG